Annons:
Etikett02-hund
Läst 3783 ggr
Iggy_pop
4/6/11, 10:46 AM

Hur jämnföra färskfoder?

Min hund (jrt - högställd) har nu ätit nordic special+ sen han va 6  månader, han kasterades när han va 8 månader och sen dess har han blivit lite väl kraftig. Har minskat fodermängden från 200 gr/dag till 150 gr/dag har även blandat i råkost så som morötter och broccoli  i maten så han få lite mer bukfylla. Men han blir inte mindre direkt, ligger fortfarande kvar på sina 10 kg. Hans idealvikt är nog ca 9 kg.

Har kollat och jämnfört en del färskfoder och det är ju rena djunglen.

Men jag fick tipset att byta till VoH (hundemat nr 33) ge samma mängd som nu, jag har beställt hem mat nu och väntar på leveransen. Att VoH skulle ge ett bättre resultat va för att de inte innehöll några kolhydrater. Men om man kollar Nordic och på VoH så innehåller ju VoH mer fett.

Jag blir så förvirrad utav detta! Om man ger ett foder som innehåller 0% kolhydrater kan man ge mer fett då utan att det skulle påverka negativt?

Sen undrar jag oxå vad  som kan va lämpligt att ge som tuggisar, något som inte gör hunden tjock.

/Mia

Annons:
Katti
4/6/11, 11:09 AM
#1

Ja, absolut! Det är protein och fett som hundar är gjorda för att äta. Kolhydrater höjer blodsockret vilket frigör insulin, vilket gör att kolhydraterna lagras i form av fett på kroppen. Det är inte fett man blir tjock av, det är kolhydrater (gäller även människor)!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Iggy_pop
4/6/11, 1:14 PM
#2

Så med andra ord så kan det hjälpa att byta till ett foder utan kolhydrater?

Men om inte detta skulle hjälpa fullt ut ska man då byta till ett foder med bara mindre fett eller mindre fett och mer eller mindre protein. Tänkte just på VoH:s olika varianter.

Denna kommentar har tagits bort.
Rose1
4/6/11, 2:28 PM
#4

Jag tycker VoH Valp har ett mer balanserat innehåll än deras nr 25 och 33.
När mina vuxna får färskfoder väljer jag detta.

De har inget behov av den höga fetthalten, då de inte är så hårdpresterande.

Iggy_pop
4/6/11, 3:28 PM
#5

Nu är jag verkligen dum, men frågar man inte så får man inget veta.

Kan man ge vuxna hundar valpfoder? Håller med att fett ligger lägre bara 14% och den "vanliga på 20%.

Men sen har de ju ett foder som heter Sprint det ligger ju på 15% fett och 15% protein, när är det tänkt att detta ska användas.

Håller på mycket med hästar och till dem räknar man ju ut balanserade foderstater så där vet man hur mycket de har behoav av och vad de olika delarna spelar in på hästens välbefinnande. Ex. Protein är viktigt för muskeluppbyggnad, blir det för mycket utav det så gör det inte så mycket det åker med urinen ut.

Är det samma med hundar, protein borde vara det muskelbyggande här oxå. Men är det farligt att de får för mycket?

Ska det vara någon kvot mellan fett och protein? Sprint borde ju få en kvot på 1, medan nr 33 på 13,5/20 = 0,67.

Sprinten ligger ju lägre precis  som valpfodret på Kcal, är detta oxå något man sak titta på?

Hjälp vad det snurrar!! Tungan ute

Katti
4/7/11, 12:52 AM
#6

Man kan definitivt ge vuxna hundar valpfoder. Det har alla mina hundar ätit i minst 3 år! Men det beror mest på att valpfoder har mer fett och protein än vuxenfoder när det gäller torrfoder. De tre makronutrienterna är fett, protein och kolhydrater. De utgör huvudparten av fodret (ger man färskfoder eller BARF är det ju förstås en massa vatten också). Protein är bra, men det får inte bli hur mycket som helst. Det frestar på bl a njurarna. Eftersom vi (i det närmaste)utesluter kolhydrater, som inte tillför något utan tvärtom skadar våra köttätande husdjur, så måste det helt enkelt bli ganska mycket fett för att det inte ska bli för mycket protein. Och det är ingen fara, för fett är bra!

Jag har inte sett några siffror på en exakt kvot. Troligen för att det här med utfodring inte är någon exakt vetenskap! Precis som man ger olika delar från olika djurslag när man BARFar kan man givetvis ge olika sorters färskfoder om man vill det. Variation är aldrig fel!

Glöm kaloriräkningen!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
BARFmycat
4/9/11, 3:49 PM
#7

Jag tycker inte om att det finns foder för dräktiga, digivande, nyfödda, växande, vuxna, fertila, steriliserade, aktiva eller äldre djur när det enda man behöver reglera är mängden mat, inte näringsmängden.

Det finns ju inga särskilda harar eller rådjur i naturen för valpar, vuxna eller dräktiga hundar? Alla äter ju samma djur och de djuren innehåller tillräckligt med näring oavsett vilket stadium de befinner sig i.

Foder för dräktiga och unga djur brukar vara av bättre kvalitet och jag tycker att man ska ge såna foder om man ska ge kommersiellt. Visst, de behöver mer näring när de är i de stadierna man det betyder inte att de inte behöver samma näring när de är vuxna! Det är ju egentligen bara dagsgivan som ska öka, inte näringsinnehållet..

Jag tycker man ska välja det foder som verkar vara mest energirikt, och minst kolhydratrikt. Och läsa vad det är i fodret. Flera olika ingridienser innebär ju variation, vilket jag ser som positivt.

Foder för sjuka djur behöver däremot i vissa fall reduceringar, men långt ifrån alla sjukdomsfoder som finns är näringsmässigt korrekta för djur i sjukdom…

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Rose1
4/9/11, 5:17 PM
#8

Håller med #7

Valpfoder (spec. torrfoder) innehåller ofta orimliga proportioner, jämfört med ett bytesdjur.

Vuxna och unga djur har inte skillda behov, men de unga behöver större mängd av hög kvalité.

När torrfoder för valpar introducerades hade de vissa näringsnivåer som andra vuxenfoder inte levde upp till.

I färsk form är det ju övervägande fett och protein man tittar på.
Dessa förhållanden beror ju lite på hundens prestation.
Men fettnivån bör inte överskrida proteinnivån i de flesta fall.

BARFmycat
4/9/11, 6:22 PM
#9

#8

Unga djur har bla ett högre behov av protein, fett, kalk, vitamin A och D.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Rose1
4/9/11, 8:25 PM
#10

#9

Nej, inte högre i procent.
Men vissa sämre vuxenfoder snålar och innehåller för låga nivåer för valpar.
Generellt har inte valpen behov av högre nivåer.
Dock äter den växande hunden betydligt mycket mer/kg än den vuxna hunden.
Så intaget/kg blir naturligtvis högre.
(Ungdjur äter inga speciella proteinrika bytesdjur i naturen. Men mer muskelkött och mindre ben.)

BARFmycat
4/9/11, 9:10 PM
#11

#10

Vaddå inte i procent?

Nej jag vet att de inte äter några särskilda djur som jag själv sa, men de har ett annorlunda behov. De måste ju växa och utvecklas, naturligtvis har de helt andra behov än som vuxna. Men det jag menar är att de inte ska ha någon annan mat som unga eller vuxna eftersom BARF är fullgott.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Rose1
4/9/11, 11:14 PM
#12

Jag tordde du menade att ett helfoder ska hålla högre nivåer av ex protein och fett för valp än för vuxen.

Men visst ska valpar ha mer av alla näringsämnen då de växer.
Detta sker ju automatiskt då de äter en större mängd i förhållande till sin kroppsvikt. Ca det dubbla.

Men då jag förutsätter att de flesta här ger en bra kost (även om en viss del kan bestå av torrfoder), så behöver man inte ge olika till valp och vuxen.

Men det är helt rätt att många foder har allt för låga näringsnivåer för att vara optimalt för en valp.

När jag började arbeta med hundars kost (på 80-talet), var de färdiga helfodren bedrövliga. Detta tror jag vi får betala för idag. Brister visar sig ju ofta flera generationer senare.

Upp till toppen
Annons: