Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 5750 ggr
Ladymon
2010-11-12 10:23

Månads kostnad ?

Hej

Funderar på vad en månadskostnad kan bli ? jämfört med "vanlig hundmat" ( en säck för oss kostar 700 kr /månad)

Någon som utfodrar en hund på 30 kilo och kan ge lite priser vad de blir per månad?

Nästa fråga… kan man blanda barf med torrfoder eller är det antingen eller som gäller ? kan tänka mig att hunden bara skulle välja barf ét och lämna torrfodret och då kanske inte få i sig tillräckligt.

Någon här som hel barfar en iller och kan komma med någon månadskostnad… går det att halvbarfa dom med torrfoder ? 

Nu blev det lite frågor.. men jag måste börja tänka om eftersom jag alltid gått efter gamla skrönor om hur farliga F benen är för djuren m.m förstår nu att det inte hadlar om råa ben utan bara om tillagade.. ( kommer förmodligen endå stå och hålla andan första gången )

Trotts att våran vovve äter dåligt, har okunskap gjort att vi inte vågat börja barfa ännu, men forumet här har gett oss mer kött på benen, det jag är rädd för är att missa någon vitamin o.s.v  och att djuren blir sjuka istället för att må bra… känns lite vanskligt.. men som jag läst är det kanske lättare att barfa än vad man tror, men det känns som att detta är en hel vetenskap, skulle man göra fel kan de jue gå illa.. och då är jue ingetligen torrfodret kanske ett bättre alternativ, ska läsa på massor om detta innan det är dags iallfall…

Tack för alla svar och för att ni delar med er av er kunskap !

Mvh Lina  Kyss

Annons:
herbhexan
2010-11-12 10:50
#1

Hej!

Det här med kostnad kan jag inte hjälpa dig med eftersom jag själv inte barfar någon än. Står i startgroparna med katterna och hundarna köper jag färdig färskmat till. Men med tanke på att ni ger ett dyrt foder idag tror jag inte barfen blir dyrare om man inte går till lilla butiken och handlar.

Vi har i åratal kört med en blandning av färskfoder och torrfoder. Smidigt när man åker bort för då har de kunnat äta bara torrfoder om det kniper. Om hunden ratar torrfodret är en fråga om individ. Mina hundar äter i princip allt. Blanda barfen och torrisarna så borde allt slinka ner. Lägger man det var för sig så äter de flesta först upp barfen och jag förstår dem.Skrattande

Iller kan jag inte så mycket om, men man borde väll kunna halv barfa dem. När min kompis hade iller för länge sedan fick den hälften burkmat och hälften torrfoder.

Denna rädsla för att inte kunna fodra sina djur är sorglig. Att vi tror att torra kulor skulle vara bättre för våra djur. Jag tror att så länge man ger en variationsrik matsedel så klarar våra djur sig utmärkt. Precis som vi måste ha omväxling i kosten för att må bra. Det man måste kunna är vad som är farligt/giftigt och om djurslaget har något som de absolut måste få i sig som imte finns överallt. Som t.ex. taurin på katt.

Vad du kan göra är att börja blanda i div. barf i hundens mat redan nu. En liten klick köttfärs, slamsor bortputsade fram steken o.s.v. Helt enkelt rite rens från egen matlagning. Här hemma kastas inte mycket. Hundarna älskar allt "äckel" som jag skär bort. Om det är någon i den här familjen som är kräsen så är det jag.

Ger även hundarna grönsaker och frukt. Mer som godis och inget som ingår i hundmaten. Äpplen är en stor favorit.

Ups! Det blev visst lite långt. Lycka till!

Ladymon
2010-11-12 11:51
#2

Tack för ditt svar… jag menade inte att jag trodde att torrfodret var bättre med än barf, Det är jue därför jag vill börja barfa, Men tänkte att om man INTE hade kunskapen att "barfa" rätt.. ( så att de får i sig alla livsnödvändiga mineraler vitaminer fetter o.s.v) att då torrfodret var ett säkrare kort, Det innehåller jue ändå allt, Men också mycket tillsattser som t.e.x inte en hund behöver, ´

man måste väl kunna misslyckas med barf… ? men kan man verkligen misslyckas med torrfoder ? ( ja coop´s kanske inte innehåler tillräckligt av allt ) men ja.. hoppas du förstår vad jag menar,

Min hund har problem med att hålla vikten.. hon blir lätt underviktig och har lite svårt för föör mycket protoiner… så det är krångligt att få upp henne i hull,

Innehåller barf maten mindre fett…är min nästa fråga.. Och det innehåller förmodligen massor av protoiner..? Tack ännu en gång för ditt svar.. detta med foder är inget som ligger högt på min kunskaps nivå :)

Katti
2010-11-12 12:32
#3

"men forumet här har gett oss mer kött på benen" Det var kul Skrattande.

På Jipotimas sida ser jag att en hund på 30 kg ska ha ungefär 900 gram om dagen. Med ett genonsnittspris på 25:-/kg för maten (det går absolut att komma under!) skulle det bli 675:- i månaden (utan svältdagar!). Så dyrare än nu bör det inte bli!

När det gäller naturlig mat utan kolhydrater så är den viktnormaliserande. Vill du inte att hon ska få för mycket protein så ge mer fett helt enkelt (i form av fetare bitar!). Hur vet du att det är protein hon är känslig mot? Prova BARF tycker jag och sök lösningar om det skulle bli problem. Kanske går det jättebra och då finns ju inget att oroa sig för Glad.

Jag känner så väl igen mig i att inte lita på att jag får allt rätt. Man vill ju sina djurs absolut bästa! Men allvarligt: när räknade du på din egen "foderstat" sist? Äter alla sunt? Hur många människor känner du med bristsjukdomar?

Inte ens med maten till våra barn nojjar vi som med djurmaten. De har verkligen lyckats, fodertillverkarna…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Ladymon
2010-11-12 14:04
#4

#3# ja man nojjar verkligen över att djuren ska äta rätt , kanske mer än vad man behöver..  jag är ifoösig ganska noga med vad jag äter.. har en mycket krånglig diabetes..

Jag har två hundar en liten också som ioförsig inte äter så mycket :) men det kanske skulle bli ungefär samma summa i månaden som med torrfodret, sedan ska jue illern ha sitt också men de kanske skulle bli samma som torrfodret där också.

Med hunden fick vi först testa oss fram till vad vi trodde var problemet ( överkänsligheten/allergi) sedan när vi kom fram till att det handlade om protoiner så gick vi till vetrinären och fick  det bekräftat.

Bogart
2010-11-13 18:45
#5

900 gram låter ju som väldigt mycket för en hund på 30 kg. Min hund väger 9-10 kg och får 180-200 gram om dagen! Vilket är cirka 2% av hans kroppsvikt. För en hund på 30 kg så skulle jag utgått från 600 gram/dag och sedan ge mer om hunden blir mager.

Jag skulle gissa på att jag det kanske kostar mig runt 150 kr i månaden att utfodra min hund, men då leter jag konstant efter bra priser (kollar alltid reklamen) och lägger mig sällan över 30 kr/kg. Basen är kyckling och höna, vilket kostar runt 20 kr/kg. Till katten så kan jag lägga lite mer pengar på maten, men med henne så är jag glad så länge hon äter… Tungan ute

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

chapp
2010-11-14 18:03
#6

Gammelhunden som väger strax under 30 kg får ett kyckliglår (stort) om dagen plus rester. Gissar att ett kycklinglår väger ca 250 gr. 20 kr/kg för kyckling. Det gör 150 kr i månaden om jag inte räknar fel. Men som sagt, han får en del andra rester och en del godbitar också! Men baskostnaden är 150 kr. Vilken baggis va?

Det finns inget som innehåller lika mycket vitaminer och mineraler som fisk och kött och ben. Lever tex innehåller väldigt mycket vitaminer och mineraler. Kolla tex på Fineli så ser du vad maten innehåller.

Annons:
Katti
2010-11-14 19:56
#7

Får han alltid kycklinglår? Och vad menar du med rester? Vad kan de bestå av?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Sugiyama
2010-11-16 16:10
#8

Min aktiva hund på drygt 30 kg ätar ca 600 g om dagen och men andra kastrerade inaktiva på strax under 30 kg äter 300 g om dagen. Man får anpassa efter hunden helt enkelt.

Vad jag vet så är det större risk att hunden blir dålig i magen om man blandar torrfoder med BARF. Min högst privata åsikt är att om man inte tror på att BARF är fullvärdigt för hunden bör man överväga att ge det över huvudtaget. Varför ge något man inte tror på?

Att blanda blir också knepigt ur näringssynpunkt och kan göra hunden fet.

Jag helbarfar men ibland får hundarna ett torrfodermål när inte annat finns att tillgå, det funkar bra utan att dom är vana vid det annars.

chapp
2010-11-17 10:06
#9

Resterna består mest av olika köttbitar som blir över vid matlagning, fulbitarna mm. Även rester efter måltid (ej spannmål). Även omelett varje frukost (husses). Även en del blodpudding (av husse endast).

Därutöver mest kyckling. Ibland hjärta eller lever.

Så äter lilltiken också, förutom att hon inte får blodpudding annat som torkat godis vid träning, i pyttesmå bitar.

big2small
2011-02-26 14:22
#10

30 kg vuxon a 2% kropsvikt = 600g/dag … kött koster omkring 20-30kr/kg; 

Vitamin, mineral, olje ~5,-/dag

- kött: ~ 450,- kr/md

- Tilskott: 150,- kr/md

= 600 kr/md ren färsk rå föda utan spanmål eller andre tilskott :)

vh

big2small.se

Katti
2011-02-26 18:12
#11

#10, vad menar du att hundarna skulle behöva för vitaminer och mineraler som inte finns i BARF-maten? Tycker det låter oerhört dyrt med 150:- för tillskott måste jag säga.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Katti
2011-02-28 02:26
#12

Jag blev förskräckt när jag bokförde härom dagen och såg vad BARF-maten har kostat mig… Gick omkring i detta förskräckta tillstånd ett bra tag, tills jag kom på att jag ju faktiskt har mat för minst en månad till i min och mammas frys! Så jag får slå ut summan på flera månader. Vid nästa sammanställning (om drygt 2 månader) borde jag kunna ge ett ganska exakt svar på vad det har kostat mig.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

big2small
2011-02-28 23:05
#13

#12: Jag har reknet med 5,-/dag …

Jag varierer med Laxolje, Glycosamin, Alfalfa, Kelp, Alewo, B-vitamin, vitlök, Hoka-mix, rå ägg, gröntsakar så mon ikke det passer nogenlunde med 5,-/dag … :)

Och, når jag skriver BARF mat mener jeg rent rå färskt kött uden tilsats eller spanmål.

Annons:
Katti
2011-03-01 00:29
#14

Det är vad jag också menar med BARF.

Laxolja är bra, om man inte ger hunden fet fisk ett par gånger i veckan. Men det behöver inte ges varje dag då BARF-maten är förhållandevis rik på Omega3 och fattig på Omega6.

Glukosamin är bra till hundar som har problem med lederna och till äldre hundar. Eventuellt till valpar också, speciellt av storvuxna raser (men då i låg dos). De flesta hundar behöver det inte under större delen av sitt liv.

Alfalfa/Lusern Jag vet inte hur man tänker sig att vargar/vildhundar ska få i sig detta? Jag ger det gärna till mina kaniner, men det är en ört och som sådan inget för köttätare. Tycker jag! Jag tror inte det gör någon nytta i hundkroppen. Förhoppningsvis ingen skada heller.

Vet inte vad du menar med Alewo, men en titt på din sida gör att jag misstänker att det är Olewo torkade morötter som avses. Jag tycker inte att morötter ingår i BARF-kost (eller som tillskott till BARF-kost) för hundar. Men vill man ge morötter har jag mycket svårt att förstå varför de ska vara rivna, torkade och transporterade långa sträckor. En rå morot då och då innehåller garanterat mer vitaminer och ger dessutom sysselsättning!

Kelp är en alg som innehåller en massa nyttigheter, men kanske en del som inte är så bra också (bl a ett förstadium till E621, natriumglutamat, som är mycket ifrågasatt i humankost). Inget som hundar/vargar skulle äta i naturen, men kanske bra att ge lite av ibland?

Vitlök Hundar ska absolut inte ha lök, inte heller vitlök.

"Alla typer av lök innehåller ämnen som är giftiga för hund och katt. Våra husdjur kan bli mycket sjuka av lök om de äter stora mängder. Löken innehåller ämnen som bryter ner röda blodkroppar och orsakar blodbrist."

HokaMix Detta är en örtblandning som jag inte har någon egen erfarenhet av. Den rekommenderas till hundar som har klåda, hudsjukdomar, mjäll, fortgående pälsfällning, tarm och ämnesomsättningsproblem, svaga leder och ledband och ledproblem. Inget jag skulle ge en frisk hund, men som problemlösare kan det ju vara värt att prova!

B-vitamin finns i både kött, inälvor och ägg. Mest finns det i inälvor. Det bör finnas B-vitamin så det räcker i en varierad BARF-kost. Annars kan man ge öljästtabletter som är mycket billiga.

Ägg är jättebra, men det räknar jag in i BARF-maten så det ser jag inte som ett tillskott. Det gör ju att hunden ska ha mindre annan mat och blir därmed ingen kostnad för tillskott i mina ögon, utan hamnar på det vanliga matkontot.

Grönsaker tycker jag heller inte har i en BARF-kost att göra, men där tycker man ju olika Skrattande.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Sugiyama
2011-03-02 16:02
#15

Jag tycker inte man ska ge valpar glukosamin i något slags förebyggande syfte. Glukosamin stimulerar broskbildningen, har inte hunden problem med det stör man bara den naturliga processen och hunden kan bli "beroende" av tillskottet för att kunna bilda brosk. En helt onödig utgift alltså för en frisk hund.

Skunken
2011-03-02 18:19
#16

Lök är jättegiftigt för hundar, alla sorter även vitlök! Många vet itne om att det gäller vitlök men det hänger i att ge hundar det från för när man inte visste bättre, unifär som med de fyra F-en!

Lök får de röda blodkropparna att hemolysera, (svälla tills de spricker)

Detta kan orsaka bla anemi mm.

Det finns också ett ämne i löken som kroppen har svårt att bryta ner och därmed lagras i kroppen.
Små mängder lök på regelbunden basis eller stor mängd en gång kan alltså döda en hund!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

tortoise
2011-03-06 22:56
#17

#0 ja du kan halv-barfa din iller =) det finns många som gör det, kolla på iller iFokus så kan du få många tips. Det är nästan säkrast att halv-barfa dem då det är ytterst viktigt att man är ABSOLUT säker på att illern får i sig alla näringsämnen.

En sak som du INTE får göra (aldrig någonsin) är att ge illern burkmat, hund eller kattmat eftersom de innehåller vegetabilier och inte är anpassade för den höga andel proteiner och den speciella vitaminsammansättning som illrar kräver. Att få fel kost oavsett om det gäller BARF, eller torrfoder kan leda till akut sjukdom eller död hos illern på mycket kort tid.

aleexxs
2011-04-05 19:06
#18

Gå in på www.borjabarfa.blogg.se , det är en skitbra sida som jag sitter och lär mig av just nu :) där finns det också lite tips på olika veckoscheman och liknande.

Upp till toppen
Annons: