urinsten igen - börja BARFa? (katt)
Hej!
Nu har Zlatan fått urinsten för andra gången och jag känner mig totalt uppgiven. Förra gången åt han Hills och jag tyckte att han drack bra, men tydligen inte. Sedan dess har han fått orijens torrfoder och mjaus blötmat, och han dricker massor - har ställt fram flera vattenskålar och jag tror att han dricker ungefär 2 dl om dagen. Men tydligen var det inte tillräckligt för nu har han fått urinsten igen…
Min fundering är då om jag borde börja BARFa istället. Kan det hjälpa mot urinstensproblemen? Det tar emot att ge honom "kastratmaten", vilket vetrinären rekommenderar, som dels innehåller massa spannmål och dels tillverkas av djur som inte har haft särskilt trevliga liv.
Jag tycker att det verkar svårt med BARF, och kan inte så mycket om det trots att jag läst på en del. Hur fungerar det? Kan man ge enbart korvar från tex jipotimas eller måste man blanda och mixa själv? Finns det andra ställen som säljer färdiga korvar? Känns väldigt konstigt att handla och mixa själv med tanke på att jag själv inte äter kött, men jag vill göra det som är bäst för Zlatan.
Han är dessutom lite väl rund - är BARF bättre för vikten?
Många frågor och funderingar, vore mycket tacksam för tips och svar :)

JA, du borde börja BARFA.
Du behöver inte blanda själv, det gjorde jag i början men dels är det mycket jobb och dels så hittar jag inte så billigt kött här i närheten.
Jag ger nu Nordic Special + som tyvärr innehåller lite korn men det är många gånger bättre än blötmat och torrfoder. Detta får både katten och hunden men katten får även en kycklingvinge per dag för han äter bättre då.
Tjocka katter går ner i vikt av BARF sålänge man ger lagom mängd. Min katt har aldrig haft det problemet, han har istället varit för smal för han gillade nog aldrig torrfodret. Nuförtiden äter han som en häst.
Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Jag håller med, tycker med du ska börja!
Bra att BARFa ur alla hälsoaspekter, både för vikt, urinsten osv.
Hills som veterinärer brukar rekommendera är bland det värsta skit jag sätt, spec dietfoder osv, på de påsar jag tittat på är det spannmål på upp till de 4-5 första platserna i innehållsförteckningen och sedan har de lagt till ytte pytte med köttmjöl, åt ett köttätande djur som katt!
Knäppt är vad det är.
Och varför lösa ett torrfoderproblem med ett annat torrfoder.
Tror varken du eller katten kommer ångra sig om ni kommer igågn att BARFa :D
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Att BARFa är inte så svårt. Vill man kan man ge kattkorvarna och bara komplettera med lite kött, köttben (för tänderna) och lever. Urin-pH sägs ju ska normaliseras om man undviker vegetabilier och vad som är viktigt för din del är ju att kolla urin-pH med stickor dagligen så att du kan justera urin-pH om det behövs. C-vitamin (i syraform, inte i ester-/askorbatform) sänker urin-pH så det kan användas om det behövs.

Grönsaker hjälper till att hålla kroppens buffert och hjälper till att höja pH värdet så att kroppen inte försuras.
Däremot så kan spannmål försura kroppen.
Proteiner och kolhydrater är generellt syrabildande medans grönsaker är basbildande.
(Som jag lärt mig förståss) :D
www.sweetolga.blogg.se
#1 Nordic Special är inte färdigblandad BARF. Det är ett färskfoder för hund. Ger du inget extra hjärta? I och för sig innehåller special oxkött, men även vom och som du skriver spannmål. Frågan är om taurinmängden i oxköttet räcker för en katt?

Jag vet inte men jag letar efter något annat då jag inte vill ha spannmål i. han får kycklingvingar utöver det men han borde få hjärta också så jag får skaffa det tills jag hittar något annat.
För hund är det ett fullfoder, man ska inte behöva ge något extra.
Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan
Var får man tag på pH-stickor och vilket pH-värde ska urinet ha? Är det viktigt med ben för tänderna eller fungerar det lika bra med tandborstning mot tandstenen? Det räcker alltså inte att ge bara kattkorv utan man måste komplettera med mer kött och lever?
Det går att köpa pH-stickor hos Apoteket och en del hälsokostaffärer. Ben måste du inte ge, men jag tycker det är smidigt. Lättare att ge ett ben än att borsta tänderna.
Kattkorven måste kompletteras med lever och kött. Eller måste och måste… man får en väldigt hög benhalt om man inte kompletterar med kött, men det är väl inte direkt skadligt sålänge inte katten blir förstoppad.

Viktigt att tänka på när man har en katt med urinvägsproblem är att urinvägarna bör spolas igenom regelbundet och ofta genom att katten får i sig mycket vätska. Katter är gjorda för att få i sig vätska när de äter, och inte genom att dricka den separat till maten. BARF är väldigt bra för sådana katter med urinvägsproblem eftersom de får i sig mer vatten när de äter kött. Läs gärna artikeln om vatten här på sajten så finns där mer information och exempel!
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Fick ett tips om att blanda i extra vatten i våtmaten eller barf-maten så att han får i sig extra mycket vätska. Ska prova det sedan och hoppas att det går bra. Nu är det snart dags för återbesök till veterinären och för stunden äter han specialfoder som ska ta bort stenen, men när han är frisk blir det nog övergång till enbart våtmat och barf

#10 Med risk för att låta radikal så är ju faktiskt risken att han inte blir frisk på "specialfodret".. När jag har gett foderkonsulteringar har jag haft flera kunder med katter som haft samma problem som din och de har blivit friska på BARF:en.

#11 Tänkte som BARFmycat. Tror att chansen att katten blir frisk på torrfoder är väldigt liten. Dels för att den får i sig lite vätska och dels för att fodret är spannmålsbaserat.
Tror till och med att det finns en risk att det blir värre, pga av uttorkningen och allt tillagat spannmål.
Vet flera som har fortsattit dag ut och dag in med såkallade "specialfoder" utan att djuren visat det minsta till tillfrisknad. Djuren har fortsatt med sitt sjukdomstillstånd och upprepade veterinärbesök.
Sedan tycker jag det känns väldigt ologiskt att lösa ett från början torrfoderproblem med ett annat torrfoder…. :S
Vill inte häller låta radikal men var tvungen att skriva vad jag tänkte;)
www.sweetolga.blogg.se
Nu vet jag inte vad det handlar om för stenar men handlar det om tex. struviter kan ett medicinskt foder vara nödvändigt för att lösa den akuta problematiken eftersom denna typ av stenar behöver lösas upp mha. kraftigt surgörande foder (som endast ska ges en mycket kort tid). Bara BARF surgör i regel inte urinen tillräckligt. Är det däremot "bara" små k kristallbildningar kissas de i regel ut om katten får i sig tillräckligt mycket vätska (men katten bör då få antiinflammatoriskt för det gör ont att kissa ut även små kristaller). Däremot så håller man inte en FUS-katt frisk på torrfoder. Man får räkna med återfall även om katten äter specialfoder.
Jag och min veterinär är inte överens i allt, men i denna fråga är vi eniga. Torrfoder är problemet för FUS-katter och man löser problemet genom att inte ge torrfoder. Helst börjar man aldrig. Han ser verkligen förtvivlad ut när han berättar om alla FUS-katter han har behandlat och om alla som han fått avliva för att de inte blivit friska av veterinärmaten.

My point exactly.
Håller med dig om det är en sten som måste minskas, då får man betrakta fodret lite som medicin och helt enkelt ge det tills den är borta. Men att förvänta sig att katter med urinvägsproblem ska bli "friska" på specialtorrfoder tycker jag låter lite som att behandla diabetiker med sockerpiller.
Nu är det en sten som ska minska det är frågan om, och specialfodret han äter nu är medicinfoder. Har inte en tanke på att ge något annat specialtorrfoder som ska motverka urinsten sedan när stenen väl är borta, då är det barf och våtmat som gäller :)
Det är lika sorgligt varje gång jag läser om katter som äter torrfoder som drabbas av urinvägsproblem och blir satta på skiten som gjorde dem sjuka från början för att göra dem friska.
Man undrar ju när detta vansinne ska ta slut.
BARF är inte bara bra för urinvägarna och viktreglering (som i princip sköter sig självt om man gör rätt) utan för att optimera chanserna för att katten ska leva ett friskt och långt liv är det högst nödvändigt.
Jag vill även tipsa dig om att man kan frysa in köttvatten (vatten som kött har legat i och givit smak till, hjärta- och levervatten brukar smaka extra bra) i iskubsformer och ta fram en morgon och kväll för att boosta med vätska så att urinvägarna sköljs igenom.
Vissa katter gillar det ej, vissa katter älskar det, alltid värt att prova.
Specialfodret du ger till din katt finns väl även som våtfoder? Finns ju då ingen anledning att köra på torra varianten.
Jag är ledsen för din katts skull, hoppas han mår bättre snart.

Vad bra, då verkar det som att du är på samma sida som jag
Men jag undrar precis som Gemm om inte det där fodret finns som blörfoder?
Man kan ju även mixa en liten andel kött med vatten och frysa in om man vill ha vatten med mer smak. Jag ger mina katter köttvatten ofta, det tycker att det är riktigt gott. Jag brukar ta köttsaften som rinner ut från köttet när det ligger i kartong och spä med lite vatten, det är poppis!
Jo, det finns det, men det är helt vansinnigt dyrt. Tänker att han ändå bara kommer äta medicintorrfoder en kort tid tills stenen är borta och då får jag helt enkelt se till att han dricker mycket under den tiden.

Blötfoder blir i regel billigare än torrfoder även om priset ser dyrare ut, detta pga att om du räknar ut torrsubstansen i ett blötfoder så innehåller det mer näringsämnen än ett torrfoder. Det är alltså mer prisvärt för man får mer för pengarna när man kper blötfoder.
Vad heter fodret du ger nu?
Jag tittade på rekommendationerna på hur mycket man skulle ge, och min katt skulle äta lite drygt en burk om dagen, och det skulle kosta nästan en tusenlapp över de fem veckor han ska äta medicinmat, medan torrfodret han behöver kostar omkring trehundra över samma tid.
Det är Hills s/d han äter.

Kan du blötlägga torrfodret då? Jag vet att det är många som avråder till det, men det är väldigt vanligt att hundägare gör så. Det kan fungera att göra så åt en katt också, om katten äter upp maten direkt. Blötlagt torrfoder ska i alla fall absolut inte stå framme.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
SKulle jag kunna göra, han får bara lite i taget eftersom de andra katterna tydligen tycker att medicinmat är godis… Men nu ska han snart sluta med det fodret om allt ser bra ut hos veterinären senare i veckan.