hjälp.
Jag vill börja barfa mina katter eftersom min ena katt äter mina illrars kycklingar när de får det. Men hur gör jag?. Finns det några enkla tips att börja med? Kan jag barfa men ha kvar lite torrfoder? ( min ena katt föredrar torrfoder) vad är viktigast att tänka på när man börjar? någon som kan hjälpa mig med en liten "start"- matsedel?
Mina katter Iriz väger ca 3 kilo (?) och Wilma runt 1,5-2 kilo.
Wilma är ca 7 månader och äter allt.
Iriz är 1 år och 4 månader och rörde inte kycklingarna eftersom de inte rörde på sig (hon har varit mycket ute och jagar)

Barfar du dina illrar? I så fall så är det vad jag vet i princip samma sak att barfa en katt. Hela bytesdjur är utmärkt, men det är inte så populärt bland kattbarfare av någon anledning. Annars så har katter och illrar väldigt lika behov, till exempel så är ju taurin viktigt för båda arterna.
Det man brukar utgå ifrån är ju 60-75% muskelkött, 10-15% ben, 5-10% organ, minst 10 % hjärta (gärna mer), 0-10% annat (grönsaker, ägg, tillskott så som fiskolja).
Du kan basera kosten på exempelvis kycklingvingar. Om du ger två portioner om dagen så kan det gå bra att ge kycklingvinge (eller liknande råa köttiga ben) vid ena måltiden, kan göras varje dag. Sedan så kan du ge lever ungefär en måltid i veckan, hjärta kan ges kanske tre gånger, och resten kan vara muskelkött, helst från rött kött.
Sedan så kan du självklart ge grönsaker och ägg om du vill, men det är inget måste.
Ja, du kan ha kvar lite torrfoder om du vill.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Tack! Jag BARFar mina illrar, men inte helt det får hälften BARF hälften torrfoder för med illrar är det så mycket som inte får bli fel..blodmjöl, vitaminer osv..men jag ger dem hela dags gamla kycklingar och min ena katt Wilma blev heltokig när hon fick tag på en och nu har hon ätit fyra..det är därför jag vill börja BARFa katterna med.
Räknar man procenten i maten på kattens vikt? (så att jag vet att jag inte ger för mycket/ lite) ex 60procent muskelkött delat på 2 kilo? får det till ca 330 gram. Räknar jag rätt då?

Nej, det är procent av den totala fodermängden. Så när katten har ätit ett kilo mat ska 600-750 gram vara muskelkött, 100-150 gram ben o s v.
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus
Bogart har ju redan givit dig procenterna man bör hålla sig till när man barfar katter, det är väldigt samma lika som med illrar (jag barfar både och).
Se på dina katter som störra illrar, i näringslära räknat.
Procenterna anger hur mycket av födan som ska bestå av kött, ben, lever, hjärta och övrigt.
En katt behöver 2-4 % av sin kroppsvikt per dag. Alltså, din katt på 3 kg behöver minst 60 gram om dagen, beroende på katten kan den behöva mer, det vet bara du och är något man får prova sig fram i.
Tänk på att din 7 månader gamla katt behöver mer mat då den fortfarande är ung och kräver mer energi än en vuxen katt, kanske behöver du gå upp till 4-5 % där och fler utfodringar per dag.
Det rekommenderas för djur som äter kommersiell mat som torrfoder och blötmat att inte ge mer 10-20 % av dagliga portionen i avvikande föda som kött t ex. Överdosering kan orsaka obalans eftersom torrfoder och blötmat redan är berikat med vitaminer och mineraler.

tack så mycket för all hjälp, nu ska vi börja!

Lycka till!
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Kul att du vill börja BARF:a, lycka till!
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Vad kul, lycka till med barfandet!
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.