Annons:
Etikett02-hund
Läst 2393 ggr
Gilan
3/9/11, 4:39 PM

Frågor!

Måste man ge rena köttmåltider? Läser man på ex jills sida så står det att man ska skära bort en del kött och ge det som köttmål ist. Varför inte ge allt på en gång?

Jag kommer nu få tillgång till ordentligt stora stycken i form av lamm från styckeri. Vill ju kunna lösa det så att de kan få ordentliga bitar och slippa dela dem. Hur noga är ni med att väga allt så ni får exakt rätt procent av allt?

Ni som ger stora RKB stycken hur ser era "scheman" ut ungefär?

Annons:
Heffipeffi
3/9/11, 5:39 PM
#1

Jag förstår inte heller tanken med att dela upp kött och ben i olika måltider. En varg i det vlida äter väl inte endast kött en måltid och endast ben den andra? Nu har jag inte tillgång till stora köttstycken med ben men om jag hade det skulle jag ge de som de är utan att skära bor ngt.

Det är inte så noga med att ge hunden exakt rätt procent. Det är dessutom olika åsikter inom "råutfodring" vad som är rätt %. Det är heller inte så viktigt att du ger rätt mängd totalt varje dag. Får hunden extra mkt mat ena dagen, kan du ge lite mindre eller inget alls nästa dag.

(förstår  inte varför ovanstående text blev så stor och hittar ingenstans att ändra så ni får hålla till godo med den i alla fall :-)

Gilan
3/9/11, 6:05 PM
#2

Skönt med fler som tycker som jag om att dela upp bytan är meningslöst.:)

Men fortfarande hur löser man detta med att ge riktigt stora ben stycken en dag? Kött lär ju innehålla mer energi än ben?! Kanske gör det inget att bytet är större ändå om det är hög andel ben och man nästa dag bara ger kött och inte ben i mindre mängd?

Snälla kan någon visa på ett ungefär hur ni räknar ut era matscheman?

Heffipeffi
3/9/11, 10:19 PM
#3

Just det :-)

Jag ger
ca 50% RKB
5-10%lever el njure om jag får tag på det
Grönsaker 0-25%
Äggula några gånger i veckan
Resterande procent muskelkött

Detta ger jag inte varje dag, utan på en period på ca 10 dagar.
När jag började Barfa skrev jag upp vad jag gav varje dag för att hålla koll. Nu har jag det i huvudet.

Skunken
3/9/11, 10:40 PM
#4

Ger nästan identiskt som heffipeffi ;)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Katti
3/10/11, 1:23 AM
#5

Inte noga alls, som svar på frågan i #0! Jag har inte ens något schema (men försöker göra som rekommendationen ovan, ungefär).

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Gilan
3/10/11, 9:18 AM
#6

Ah okej!:)

Jag har tänkt ungefär såhär att de till frukost varje morgon kommer få lite grönsaker med olja och äppelcidervinäger bara för att få nåt typ sen kommer middagarna se ut ca: såhär

  • RKB Lamm
  • Lever+ägg
  • RKB Lamm
  • Kött
  • RKB Kyckling eller nöt
  • RkB Lamm
  • Kött
  • RKB Lamm
  • Mald Lax
  • RKB Lamm
  • Kött
  • RKB Kyckling eller nöt

Det är främst lamm jag kommer ha tillgång till i stora stycken så det kommer bli mycket mat de dagarna. Kött måltiderna kommer ligga på 350gram och varieras ordentligt som hjärta, köttfärs från olika djur, putsbitar, vom osv.

Tror ni detta kan funka för lite eller för mycket av något?

Annons:
Gilan
3/10/11, 9:26 AM
#7

Min pra punktlista följde inte med i inlägget gör ett snytt försök. Såhär ser ungefär ett tilltänkt 12-dagars schema ut.

  1. RKB Lamm
  2. Lever+ägg
  3. RKB Lamm
  4. Kött
  5. RKB Kyckling eller nöt
  6. RkB Lamm
  7. Kött
  8. RKB Lamm
  9. Mald Lax
  10. RKB Lamm
  11. Kött
  12. RKB Kyckling eller nöt
Upp till toppen
Annons: