Annons:
Etikett15-problematik
Läst 3365 ggr
[Amazona]
2011-02-17 13:21

HJÄLP! Katterna sväljer köttbitarna hela!

Jag har klippt bitar av kött som jag vill att de ska tugga men de sväljer dem hela. Blir livrädd att de ska sätta i halsen. Lägger jag fram bitar i storlek "grytbitar" så slickar de bara på dem en stund och går sedan därifrån.

Nu törs jag inte ge dem hela ben längre för jag har blivit alldeles nojjig.

Ska jag mala allt till röror och börja borsta deras tänder istället?

Tacksam för hjälp och ideér

Sanna

Annons:
Heffipeffi
2011-02-17 13:27
#1

Eftersom de slukar köttbitarna så verkar de ju tycka om kött i alla fall. Jag tycker du ska ge de större bitar. Förr eller senare börjar de säkert att tugga på dem.

Skunken
2011-02-17 22:30
#2

Om det inte funkar med större bitar är det självklart bättre att mala ner och göra röror och börja borsta deras tänder.

Man ska aldrig behöva vara orolig över att ngt ska hända när man BARFar utan då är det bättre att vänta tills man känner sig trygg.
Ta en sak åt gången och gör så som passar dig o dina katter bäst.
Det är ju inte meningen att du ska behöva stå med andan i halsen varje gång de äter ;)

Allt är ju olika, och det beror på person/person katt/katt vad man föredrar och hur man anpassar BARF till sig själv.
testa med större bitar och erbjud inget annat ett tag för att se om de kanske blir läskade på hungrig mage. annars finns ju inte mkt annat att göra än att köra röror.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Katti
2011-02-18 00:29
#3

Varför inte mindre bitar som det inte är någon fara om de sväljer hela?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Skunken
2011-02-18 00:55
#4

Det går ju med att göra :D Smart ;);)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

[Gemm]
2011-02-21 05:10
#5

Katter tuggar ej (helt enkelt för att de pga käkens och tändernas konstruktion och form inte kan), de fördelar sin föda i mindre stycken som de sväljer hela, sedan tar magsyran hand om det. Det är helt i sin ordning och du kommer inte att få katterna att tugga vad du än gör.

Om du ändå av någon orsak inte vill att de sväljer stycken som de enligt naturen är designade för att göra fungerar det ju att själv fördela kött och ben i storlekar Du tycker är lämpligt.

Upp till toppen
Annons: