Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 5772 ggr
[Tranqullity]
2/16/11, 5:10 PM

Barfa mindre hund.

Hej! Jag är helt ny här på Forumet och ber därför om ursäkt på förhand om jag råkar posta fel etc.

Jag har en Dvärgpudel-hane på ungefär året som är rätt kinkig med maten. Han har ätit Vom Og Hundemat en period men funderar på att börja Barfa han då han inte äter som han skall. Min fråga lyder som så här: i och med att jag har en mindre hund så undrar jag mest om det går att ge honom kycklinghals etc då han inte är så stark i käkarna som en stor hund(om han skulle sätta ett otuggat ben i halsen). Han har vana att äta råa märgben sen valpålder.

Är det någon som har förslag på recept till en fullvuxen Dvärgpudel som väger ca. 5,5Kg? Sen vart får man tag på slaktavfall i närheten av Göteborg? Hur vet man att hunden får i sej allt den behöver? Kanske lite konstiga/dumma frågor men tänk på att jag är nybörjare, har bara "fuskbarfat" med Färskfoder innan=)

Otroligt tacksam för goda råd=)

Annons:
Heffipeffi
2/16/11, 6:26 PM
#1

Kycklinhalsar är väldigt lätt-tuggade, så det är nog inga problen, såvida din hund inte är så glupsk att han sväljer med en gång. Annars kan du ge honom kycklingvingar. Revven från lamm och gris kanske också skulle gå.

Det är ingen skillnad i sammasättningen för om man barfar liten eller stor hund. Små hundar brukar äta procentuellt mer mat.

Om du kollar runt lite bland inläggen så ser du lite olika utfodringsförslag. Det finns olika !skolor". Vissa ger mer, andra mindre ben, vissa ger grönsaker, andra inga grönsaker.

[Tranqullity]
2/16/11, 6:40 PM
#2

Tack för bra svar=)

Menade inte att det skulle skilja i sammansättningen tänkte mer på om man ska undvika vissa ben i och med att han är svagare i käken än en stor hund. Men tack då vet jag.