Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 5772 ggr
[Tranqullity]
2/16/11, 5:10 PM

Barfa mindre hund.

Hej! Jag är helt ny här på Forumet och ber därför om ursäkt på förhand om jag råkar posta fel etc.

Jag har en Dvärgpudel-hane på ungefär året som är rätt kinkig med maten. Han har ätit Vom Og Hundemat en period men funderar på att börja Barfa han då han inte äter som han skall. Min fråga lyder som så här: i och med att jag har en mindre hund så undrar jag mest om det går att ge honom kycklinghals etc då han inte är så stark i käkarna som en stor hund(om han skulle sätta ett otuggat ben i halsen). Han har vana att äta råa märgben sen valpålder.

Är det någon som har förslag på recept till en fullvuxen Dvärgpudel som väger ca. 5,5Kg? Sen vart får man tag på slaktavfall i närheten av Göteborg? Hur vet man att hunden får i sej allt den behöver? Kanske lite konstiga/dumma frågor men tänk på att jag är nybörjare, har bara "fuskbarfat" med Färskfoder innan=)

Otroligt tacksam för goda råd=)

Annons:
Heffipeffi
2/16/11, 6:26 PM
#1

Kycklinhalsar är väldigt lätt-tuggade, så det är nog inga problen, såvida din hund inte är så glupsk att han sväljer med en gång. Annars kan du ge honom kycklingvingar. Revven från lamm och gris kanske också skulle gå.

Det är ingen skillnad i sammasättningen för om man barfar liten eller stor hund. Små hundar brukar äta procentuellt mer mat.

Om du kollar runt lite bland inläggen så ser du lite olika utfodringsförslag. Det finns olika !skolor". Vissa ger mer, andra mindre ben, vissa ger grönsaker, andra inga grönsaker.

[Tranqullity]
2/16/11, 6:40 PM
#2

Tack för bra svar=)

Menade inte att det skulle skilja i sammansättningen tänkte mer på om man ska undvika vissa ben i och med att han är svagare i käken än en stor hund. Men tack då vet jag.

Ska kika runt lite. Är det någon som har erfarenhet kring Färskfoder kontra Barf till kräsen hund. Just nu vägrar han VoH totalt. Vill få igång han igen men vill verkligen sätta in mej i Barfandet innan jag ger mej in i det.

Hyeonmu
2/16/11, 10:29 PM
#3

#2

Kör VoH som bas och testa lite kycklingvingar samtidigt? =) Vet dock med mig att det kan vara svårt. Har hittills fått köra benmjöl med min lilla - han bara tuggar en eller två gånger på kycklingvingen och överger den sen.

[Tranqullity]
2/16/11, 11:52 PM
#4

Hur låter den här funderingen för er Barf-kunniga: tänkte börja introducera lite BARF imorgon(då han är van vid rå föda så borde ju inte magen balla ur direkt). Men skall förtydligast att jag bara ska ge han litegrann för att se hur han reagerar samt huruvida hans mage blir.

Vad skulle ni börja med att introducera? Han kan inte äta vom. Han älskar rå ungnötlever. Funderar på kycklinghals samt något köttigt ben. Kyckling är han van vid men vilken sorts ben skall man välja? Märgben har vi men tänkte något saftigare med mera kött på. Skall åka till stora Willys på Mölndalsvägen samt ICA-Maxi, är det någon som vet vad de här affärerna har att erbjuda.

Tanken är som sagt att börja introducera honom, inte att byta rätt av. Skall jag tillsätta något kosttillskott? Har Järn-tillskott från Standardt hemma.

Jag frågar mycket men det är bara för att jag vill ha så mycket information som möjligt samt så är jag ju nybörjare inom BARF=)

Ha tålamod med mej=)

Heffipeffi
2/17/11, 12:27 AM
#5

Testa med kycklingvingar, men kolla att de inte är marinerade. Både Maxi och Willys brukar ha kycklingvingar. De är dessutom förhållandevis billiga. Det som kan ge problem, är om man ger de för mkt ben i början. En hund som inte är van att äta ben kan lätt få förstoppning. Eftersom din hund är av liten ras, krävs ju inte så stora mängder. Men en kycklingvinge borde han klara,

Katti
2/17/11, 12:28 AM
#6

Vi är jättesnälla här, så du ska inte vara rädd för att fråga!

Härom dagen hittade jag broskben av gris i hyllan (det var på City Gross). Det borde ju vara bra, då det är lättuggat. Annars funkar väl någon del av kyckling. Klubba eller ben kanske. Det är ganska mycket kött. Äter han inte hela benet så är det ingen fara på taket. Förhoppningsvis äter han mer nästa gång. Bästa boten för kinkiga hundar är - att skaffa en hund till Skrattande. Lite konkurrens är bara bra i sammanhanget. Har man en katt kan det funka att låta den vara nära också.

Jag funderar också på hur det är att BARFa mindre hundar. Och bästa sättet att ta reda på det är väl att skaffa en liten hund, enligt mitt sätta att tänka Flört.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Bogart
2/17/11, 12:47 AM
#7

Till en sådan liten hund så rekommenderar jag diverse delar av kyckling, så som ben (drumsticks), vingar, halsar och skrov (delat i mindre bitar). Fisk är också något du kan testa, men tänk på att många hundar tycker fisk är äckligt så köp inte på dig en massa fisk innan du har testat.

Broskben från gris som Katti nämnde är som sagt lättuggat, men själv så har jag inte sett broskben i affär på länge. Annars så kan revben från gris också fungera, men det är inte säkert att hunden får i sig hela. Leta efter knäckta revbenspjäll, för då är det nog lätt att dela till lämplig storlek för din hund. Hela revben är nog för stora, om hunden kan äta hela benet. Hela revben kan vara okej om hunden bara äter upp köttet och gnager på benet.

Om du kan få tag på vaktel till ett bra pris så är ju det perfekt. Annars så kan du fråga i djuraffärer efter reptilmat, alltså hela bytesdjur så som möss och råttor.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

[Tranqullity]
2/17/11, 2:07 AM
#8

Tro mej, vi har prövat allt för att igång han med maten. Vi har två katter och nu det sista så fungerar inte ens att katterna går fram och  snor hans mat. Känns som att han behöver variation matmässigt då han tröttnar snabbt. Därav lite därför som jag vill börja barfa.

Tack jag märker att ni är vänligt sinnade på detta forum och det är jag tacksam för.

Skulle vilja veta lite mer om hur man sen går över till att enbart barfa. Om någon har förslag på matschema till en Dvärgpudel på ca 5,5 kilo så skulle jag bli jätteglad. Och hur gör ni? Gör ni iordning för en tid framåt och sedan fryser in det portionsvis eller fryser ni in varje sort för sej.

Just nu har jag både frysen och tiden att barfa(fattas bara kunnandet, hehe) så alla råd är goda råd=)

Vattnadal
2/17/11, 1:13 PM
#9

#8 Du kan ju kika på övrig foderberikning samtidigt, för att ge mer pyssel med maten.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Tranqullity]
2/17/11, 2:23 PM
#10

*Lycka* Har idag gett min lille kille lite rå kyckling(utan ben) samt mixad Broccoli och det kändes uuuunderbart att se han äta med väldigt god aptit. Har vart i kontakt med Jannica på Hundmatsbilen och hon hade möjlighet att leverera redan imorgon. Ska vara försiktig med ben i början så inte magen blir för hård. Såhär bra har det aldrig funkat med ett nytt foder. Tror att detta är ett kanon alternativ främst för hunden som gillar variation samt även för mej som är intresserad av näringslära. Och jag gillar känslan att fixa iordning hans mat och att ha kontroll på vad han får i sej.

Har pratat med en näringsfysiolog jag känner och har fått en del jättebra tips och i och med att jag är ny på detta så hjälper hon mej med matschema samt är med och följer upp.

Kort sagt: just nu är jag i himmelen=)

Katti
2/17/11, 3:30 PM
#11

Grattis tille ett bra beslut och goda förutsättningar Glad. Och lycka till!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Skunken
2/17/11, 10:39 PM
#12

Grattis!

Precis som kattis nämnde, på city gross finns billiga broskben av gris.
Jättelättuggade och lättsmälta, rekommenderas verkligen :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

[Tranqullity]
2/17/11, 11:54 PM
#13

Tack så mycket allihopa för alla goda råd och fina ord. Känns verkligen som att vi är på rätt väg. Blev lite roligt pill-jobb att mäta upp och frysa in lite grönsaker samt kyckling. Längtar så till leveransen imorgon. Känns som att jag då på allvar kan sätta igång ordentligt. Jannica på hundmatbilen är verkligen kanon att ha att göra med. Är glad att jag har turen att bo inom deras leveransområde.

Då min hund verkligen avskyr att få fiskolja/laxolja på sin mat så funderar jag på att istället utfodra med en fet fisksort nån gång varje vecka. Vad tror ni om det? Eller ska man välja kapslar och ge honom istället kanske. Många funderingar.

Annons:
Katti
2/18/11, 12:07 AM
#14

Jag ger mina hundar Vomoghundemat med fisk någon dag i veckan.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Bogart
2/18/11, 1:23 AM
#15

Min hund tycker att fiskoljekapslarna är supergoda små godisar. Det vore ju värt ett försök i alla fall. Köp någon olja (av bra kvalité!) som är tänkt för människor, så om inte hunnden gillar det så kan du ju använda dem själv.

Annars så är det ju bra att testa fet fisk, men som sagt, inte alla hundar gillar det… Min hund gillar fiskolja men inte fisk. Obestämd Sill/strömming brukar i alla fall vara billig och bra. Jag blandar i lite när jag ger vom, för då äter min hund upp fisken! Vom går ju inte att motstå.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

[Tranqullity]
2/18/11, 9:28 AM
#16

Han vägrar att äta Vom og Hundemat, särskilt den varianten med fisk i. Han har har ätit lax förut så gillar han det rått så är ju det problemet löst. Annars så får jag slänga i han en kapsel om dagen. Nu har han kommit på att köttet är så mycket godare än grönsakerna. Har ni några bra tips på hur man ska få i han grönsaksbiten av fodergivan? Är det blanda som gäller? Nu i början har jag kunnat ge det som typ "tallriksmodellen", alltså det har legat separat i skålen.

Katti
2/18/11, 9:36 AM
#17

Mina får inga som helst grönsaker. Det är inte nödvändigt. Jag är övertygad om att inte heller fiskolja är nödvändigt. Eftersom du har en liten hund kanske den kan få gräsbeteskött eller vilt ibland. Det innehåller mycket mer omega 3 än "industrikött". Och kanske någon fiskoljekapsel ibland. En om dagen låter mycket. Rekommenderad dos för vuxna människor brukar vara 2-4 kapslar/dag.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Tranqullity]
2/18/11, 9:47 AM
#18

Jag har lite samma tänk som dej. Grönsakerna känns rätt överflödiga men kommer att inkludera dem ett tag för lite "bukfylla". Har tänkt dela upp det såhär: kött 80% och grönsaker 20%. Räknat rätt av då mellan grönsaker och animaler.

Jag tänkte i början köra köra utan vom då det finns en risk att han inte riktigt tål vom(inte helt säkert, veterinärens tanke). Vad tror ni om att byta den delen vom han skall ha mot malen nöt, dvs nöt, hjärta och muskel. Hur låter det i era öron?

Mellan 11-12 idag kommer våran första leverans. Jag lääängtar=)

Vattnadal
2/18/11, 1:38 PM
#19

När jag barfade min allergiska hund kokade vi ofta fisken för attb hon skulle äat den. Hon tålde nästan inget annat än fisk, så det bölev fisk 6 dagar i veckan, med keso och ägg. Sen kom jag på att fryst fisk åt hon, trots att den var rå. Strömming som var hel, kunde alltså styckefrysas och ges som de var. Det blev en mumsig tuggpinne då, tyckte hon.

Kanske äter din hund lax om du fryser in det i lagoma tuggpinnestora bitar?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Tranqullity]
2/18/11, 3:31 PM
#20

Ojojoj. Jag är i himmelen. Har fått våran första leverans och nu har jag stått en bra stund och haft lyckan att göra det jag gillar mest, dvs organisera i ordning i frysen och kontrollera och mäta upp köttet.

En fråga som nån här kanske har svar på. Min sambo var och köpte strömmingsfileer och jag undrar om man sen ska ha fisk nån dag för tex kyckling, räknar man bort köttet och ersätter med fisken eller ska man ge mindre eller mer av fisken istället för kött? Och Lilleman är lika glad i maten fortfarande *peppar peppar*

Annons:
Upp till toppen
Annons: