Annons:
Etikett11-fodra-dräktiga-växande-djur
Läst 5436 ggr
Heffipeffi
2/10/11, 2:27 AM

Ngn som har fött upp en valp av "XL-ras" på barf?

Ev får jag hem en S:t Bernhardsvalp lite längre fram på året. Jag har ju barfat mina vuxna hundar i flera år, men att barfa en valp från början, speciellt en så stor ras som har lätt att få olika skelettåkommor känns lite pirrigt.
Finns det ngn här på forumet, som har barfat ngn hund av stor ras, som s:t Bernhard, New Foundland, eller annan likande ras, sedan valpstadiet?

I så fall, utfodrade ni den på ngt annat sätt en de vuxna hundarna (andra proportioner)? Jag vet att Jipotimas har info om utfodring valpar på hemsidan, men jag vill höra från er som har riktigt stora hundar, vad ni har för erfarenheter.

Som det känns nu, så kommer det att bli färskfoder tills hunden blivit uppåt året + ben ibland, men eftersom jag tror på Barf, så skulle ju det bästa vara att barfa från början.

Annons:
Bogart
2/10/11, 2:46 AM
#1

Jag kan tipsa om ett annat, dock engelskspråkigt, forum; http://dogfoodchat.com/forum/. Det finns många medlemmar där som har råurfodrat valpar av stora raser enligt "prey-modellen". Det är flera som har grand danois till exempel.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Heffipeffi
2/10/11, 2:51 AM
#2

Tack! Jag har letat efter ett sånt forum, men inte hittat ngt :-)

Sugiyama
2/12/11, 3:21 PM
#3

Jag tror just när det gäller storvuxna raser är BARF det absolut bästa. Barf gör att hunden inte växer lika fort utan mer i lagom takt. Det mrkte jag på min labbe som det tog 3 år innan han var fullvuxen. Jag ä medlem av ett annat amerikanskt rawfood forum där många har samma erfarenhet.

Heffipeffi
2/12/11, 5:54 PM
#4

#3 Ja, det tror jag också, och har läst bla i Billinghurst bok att det är så, men ändå finns ju oron där att göra fel. Det verkar inte som att det finns många som barfar sina hundar av "jätteraserna". Synd, för det skulle vara guld värt att dela erfarenheter.

När din hund var valp, utfodrade du honom efter samma "mall" som de vuxna hundarna?

Vilket forum är det som du är med ¨på?

big2small
2/13/11, 10:41 AM
#5

Vi barfer 2 Newfoundlands och har gjort det siden de var valpar. En hane nu 2,5 år och 73Kg (brun) och en tik 1,5 år och 63Kg (vit/svart).

De äter ~ 1000g/dag fordelt på 500/500 morgen och aften.

De har en faste dag/uge och en ren ben dag/10 dag. De får tilskott av Glycosamin, Morotter, Alfalfa, Kelp, Laxolje, B-vitamin. Vi laver hemlavet gröntsaker med hele äg so de ochså får .

Vi fodre med ren färskt fryst kött från Bravo, Bjärekyckling och ZooProdukter.

Heffipeffi
2/13/11, 5:58 PM
#6

Vilka proportioner ben/kött/grönsaker ger du valparna? Skiljer det sig ngt mot de vuxna hundarnas mat?

Varför ger du glucosamin? Det finns väl narurligt i stora mängder i ben?
Undrar också varför du ger tillskott av B-vitamin?

Annons:
Katti
2/13/11, 10:31 PM
#7

Eftersom det är kolhydraterna som är boven i "växa-för-fort-dramat" så borde det vara så att växande hundar av de stora raserna har allra mest att vinna på att äta BARF. Att få uppfödare BARFar stora hundar är nog mest en praktisk fråga. Det skulle gå åt enormt mycket kött och förvaraingsutrymmen för detta.

Lycka till och berätta gärna hur det går!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Sugiyama
2/14/11, 4:12 PM
#8

Jag gav samma proportioner som nu när han är vuxen, i stort sett samma mängd också.

Rawfeeding heter forumet.

Möjligtvis att man minskar lite på fettet och ökar proteinet för en valp men jag tror inte det är nödvändigt.

big2small
2/14/11, 5:51 PM
#9

#7 .. BARF fylder vel ikke meget mere end törfoder? 1 låda i frysen tar omkring 10 Kg och det rækker til 5 dage…. endnu nemmere med en kummefryser :)

Upp till toppen
Annons: