Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 4560 ggr
Mysan3
2011-02-02 18:08

ben och benmjöl

En av katterna äter kycklingvingar med ben och allt.  De brukar få det 2  - 3 ggr / vecka. Den dagen han får kyckling tillsätter jag inget benmjöl. De dagar han inte får det tillsätter jag. Är det bra att göra det? Vet inte hur jag ska räkna ut hur mycket ben han får i sig annars. Tittar på bajset så det ser ok ut. Är det bara förstoppning de kan få vid för mycket ben eller kan det vara annat också?

Om jag bara vill ge honom ben och utesluta benmjölet, hur ska jag räkna ut hur många kycklingvingar jag ska ge honom i veckan då?

Annons:
Heffipeffi
2011-02-02 21:40
#1

Om benen utgör 10% av den totala mängden, behöver du inte tillsäta benmjöl. Man brukar väl räkna med att en kycklingvinge består av ca 50% ben.

Mysan3
2011-02-03 12:43
#2

Tack! Då vet jag hur jag ska räkna. Skrattande

Heffipeffi
2011-02-03 22:16
#3

Ska kanske förtydliga mig, att man räknar på en tid om en ve ungefär. Alltså behöver du inte ge ben, kött, lever och hjärta alla dagar.

Mysan3
2011-02-04 12:42
#4

#3 Ja, det är så jag gör. Har räknat på vad de ska ha på en vecka och så ger jag dem olika varje dag. Förrutom hjärta, det får de nästan varje dag då en av dem inte gillar det så mycket, så jag blandar i det med lite annat…..marinerar det i lammsaft eller så, så slinker det ner lite lättareGlad

Upp till toppen
Annons: