Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 5072 ggr
Salzino
2011-01-27, 02:09

Angående lever..

Jag vet att man bara ska ha 10% lever.. Men läste precis något om att man bara ska ha lever från "unga djur" stämmer det?

Kan man inte ha lever från ox?,lamm?,gris?,kyckling?

Annons:
Silvestris
2011-01-27, 17:29

All lever du köper i butiken kommer från unga djur. Kycklingar lever i 5-6 veckor (förutom ekologiska som tillåts leva i 12 veckor), oxar slaktas vi runt 6 månaders ålder tror jag…

Anyhow, levern ute i butikerna kommer inte från gamla djur.

Det är väl främst viktigt att tänka på när man köper kött privat, tex. av jägare. Det är inte lämpligt att utfodra sina djur med levern från en gammal älgtjur.

Salzino
2011-01-28, 22:05

Okej! tackar så mycket :). Har en kompis som bara "ger hunden lite på humm typ, revben idag, hjärta imorgon etc etc"

jag är mer exakt EXAKT på max skillnad på 30-50gram :P per måltid och varierad varje dag.

Han visste inte t.ex att man inte skulle ge mer än 10% lever.. han hade tänkt ge nästan 30% på en veckas period då han köpte 2kg..

Vad kan hända om man gör så? Och krävs det att man ger det under en lång tid?

Samt min hund är 8 månader, 42kg.. Barf biträdet sa att jag måste köpa Ben pulver för VALPAR. Även när jag ger alla olika benslag under 10 dagars period till frukost? Stämmer det?

Tack på förhand :)

Skunken
2011-01-28, 22:09

Som jag lärt mig äter valpana, vuxna och seniorer samma sak fast i olika mängder och proportioner! ;)
Men denna kanske kan ngt jag inte kan, varför just benpulver för valpar???

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Silvestris
2011-01-28, 22:58

I regel krävs en längre tids överdosering för att djuret ska bli sjukt, men det är ju enklast att försöka hålla en jämn nivå istället för att försöka kompensera en periods överdosering med en period av underdosering.

Och benpulver för valpar låter som "någon vill tjäna pengar".

Salzino
2011-01-29, 03:46

Tänktte också det.. Jag sa liksom till min kompis som började barfa 1 månad innan mig (ska strax börja) jag har försökt läsa på och vara så aktiv som möjligt.. Sa då till honom att fisk olja vore bra för hans hund då han inte äter fisk. Men då sa han, jag ger oliv olja ganska ofta så det räcker.. dock köpte han endån fisk olja pga jag gjort det.

Men menar liksom, om man inte vet riktigt vad man gör när man barfar? Kan det inte gå ganska snett då?

Överdosering av lever t,ex och andra grejjer?

Salzino
2011-01-29, 05:29

Såg en tråd om äggskal.. Tänkte då också ifall jag ger katten ägg, micrar vitan, ger gulan rå och maler ner skalet till pulver..

Tänkte då att om jag samtidigt ger ben till honom och hunden pluss ägg varannan dag? De kan inte få för mycket kalcium för att äta RKB varje frukost eller äggskal varannan dag? Är det några problem jag bör tänka på?

Annons:
Silvestris
2011-01-29, 11:56

Nä, har man inte koll riskerar man att orsaka skada.

Jag skulle inte tillsätta äggskal om jag inte visste att det behövs extra kalcium. Man kan rubba Ca/P-balansen om man ger äggskal och det är inte bra. Är man osäker kan man tillsätta benmjöl som har en "inbyggt" bra Ca/P-kvot.

Salzino
2011-01-29, 13:20

hrm,, Många sa ju att ägg skal är jätte bra för hunden :O?

Så jag borde inte alls använda äggskal till min katt och hund?

Silvestris
2011-01-29, 17:06

Problemet med äggskal är att det inte innehåller något fosfor så man måste hålla koll på Ca/P-kvoten. 100 g kött innehåller i runda slängar 200 mg fosfor men knappt något kalcium, det är safe att tillsätta äggskal motsvarande 200-250 mg kalcium men håller man inte koll och sätter till för mycket kalcium kan man få en obalanserad Ca/P-kvot vilket paradoxalt nog leder till urkalkning av skelettet.

Man behöver inte vara exakt men man måste ha en bra övergripande blick av vad man ger djuren. Äggskal kan vara jättebra att ge, om det behöver tillsättas kalcium men det är ingen höjdare att ge om maten redan innehåller tillräckligt med kalcium.

Sugiyama
2011-01-29, 17:58

Om man inte pulvriserar äggskalen så går de rätt igenom så då är det inga problem. Många ger äggskal tillsamans med rå äggvita för att motverka avininens effekt. Sen måste man nog ge massa äggskal för att det ska ha något påverkan på Cal/p balansen. Din kompis som kör på känn tror jag kommer ha en lika frisk hund som du. Kanske får inte hunden lever på ett tag efter att ha ätit upp de 2 kg. Hundar tål en hel del variation och hur ofta mäter och väger du din egen mat för att få exakt rätt mängd näringsämnen?

Silvestris
2011-01-29, 20:14

Jag tror iofs att en hund som får käka 2 kg lever på rätt kort period riskerar att få rännskita som luktar vulkan.Skrattande

Bogart
2011-01-29, 21:16

Precis, ofta märker man att man har överdoserat organ långt innan det har fått några värre biverkningar än rännskita. Flört

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Heffipeffi
2011-01-29, 23:25

#9 Nu hänger jag inte med riktigt.

Vi ska tillsätta kalcium eftersom köttet innehåller ett överskott på fosfor. Borde det då inte vara BÄTTRE och enklare att hålla koll så kvoten blir rätt om man endast tillsätter kalcium (äggskal). För mig låter det svårare att få rätt mängd om man tillsätter benmjöl som även innehåller fosfor. Då ökar man ju på överskottet.

Tänker jag helt fel?

Annons:
Silvestris
2011-01-29, 23:31

Fast det är just det, kalcium i form av äggskal är jättebra sålänge man har koll på hur mycket kalcium som behöver tillsättas. Benmjöl är bättre om man "höftar". Det innehåller en Ca/P-kvot på 2:1 så det finns tillräckligt med kalcium för att väga upp ett fosforöverskott men det blir svårare att sabba Ca/P-kvoten.

Salzino
2011-01-29, 23:54

Jag skiter i min egen hälsa. Jag äter det jag tycker är gott. Går aldrig upp i vikt eller ner i vikt. Vad jag än äter.

Men hunden är jag jätte rädd om. Vet ej varför. Men är det bara.

Som sagt under HELA kosten ger jag, 25% ben 55% kött 20% grönsaker.

Gör det något om jag tillsätter äggskal då?

Min kompis hund bajsade faktist jätte löst idag :P.

Heffipeffi
2011-01-30, 00:07

#14 Ja, när jag tänker efter så är det ju logiskt. Annars skulle det ju inte vara bra att ge ben heller.

Silvestris
2011-01-30, 13:01

Jag skulle inte tillsätta äggskal om jag var du.

Sugiyama
2011-02-01, 15:01

Så länge vi ger maten rå så sköter sig regleringen själv. När vi börjar tillsätta processade saker måste vi genast börja bli mer nogranna. Enklast är att ge råa ben och strunta i tillskotten.

Upp till toppen
Annons: