Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 5587 ggr
FunnyFlyer
2011-01-18 18:56

(H) Veckoschema

Hur mycket kött och grönt ger ni era hundar per dag?

Hur ser era mat scheman ut?  

Mina hundar är en schäfer tik på 30 kg med en ålder på 5 år, en siberian husky tik med en vikt 30 kg på 2 år och en labrador tik på 30 kg på 1,5 år.

snälla vill ni hjälpa mej räkna hur mycket de behöver? MVH

Annons:
Sugiyama
2011-01-19 17:14
#1

Mina väger runt 30 kg (labradorer). Den äldre tiken äter 4 hg vom och hundemat per dag. Den yngre hanen äter 2 kycklingklubbor och 150-200 g kött eller vom per dag. Ibland varierar jag med lamm- fläsk eller viltben beroende på vad jag får tag i. Jag ger inget grönt förutom att de kan få tugga på en morot eller en bit vitkål ibland.

FunnyFlyer
2011-01-19 22:46
#2

Tack för ditt svar.

Är det en fullvärdig kos? behöver jag ge tillskott etc? (finns det kanske någon bra tråd innan)

Skunken
2011-01-19 22:53
#3

Det finns väldigt många olika åsikter om tillskott. En del säger att det inte ska behövas om man ger en bra BARF.

Men jag ger iaf en skvett laxolja emellanåt och en skvätt aloe vera juice på mornarna. På kvällarna får hon ofta en nypa alger med.

Om hon inte får mycket ben under ett par dagar får hon lite benmjöl.

Men som sagt det är många som inte ger några som helst tillskott och de är alldeles utm nöjda med det. ;)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Sugiyama
2011-01-21 16:04
#4

Mina mår bra på den här kosten, den äldsta har ätit så sedan hon var 3 år, hon är 9 år idag. Den yngre är 5 år och har ätit så här sedan han var 8 veckor. Fina muskler, blank päls och vita, starka tänder. Jag ger lite fiskolja till han som inte äter vom och hundemat. Tiken får glukosamin för lederna. Hon opererades för osteochondros när hon var 1 år och har ätit det sedan dess.

Skunken
2011-01-22 01:25
#5

#4 Tråkigt med operation :( Beklagar men hoppas hon mår bra.!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Salzino
2011-01-22 01:37
#6

Det är ju olika hur du vill köra? jag gillar ju detta med Min hunds diet kommer bestå av 55% kött 25% ben och 20% grönsaker..

Rkb är då 50% ben och 50% kött hos mig.. Han kommer alltså få 650gramm RKB på morgonen och 325 gram lamm/kyckling/nöt/gris/vilt kött till middag + 325 gram grönsaker. Det är vad min hund kommer få EXAKT varje dag.

Ska läsa jills bok när den kommer. Och göra exakt ett schema så min hund kommer få exakt allt den behöver så jag aldrig behöver tänka på något sen eller ändra något.

Annons:
Sugiyama
2011-01-25 15:37
#7

# 5 tack men det är 8 år sedan hon opererades men hon har ätit glukosamin sedan dess.

#6, grejen med BARF är att man ändrar efter hundens behov. Jag kollar dagligen hull, avföring och allmänstatus och anpassar maten efter det. Det går inte att säga att den alltid ska äta x mängd av något. Man får helt enkelt prova sig fram.

Upp till toppen
Annons: