Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 6826 ggr
Mysan3
2011-01-21 22:15

[K] Olja

Nu när jag börjat helbarfa katterna så tänkte jag att det kunde vara bra att tillsätta olja. Men vilken/vilka ska jag ta, vad är de olika oljorna bra för, var köper man det? Fisk eller lax olja har jag tänkt länge på, köper man det i zoo affären eller vart får man tag på det?

Kan man ge vanlig olja som man anväder hemma också? olivolja, rapsolja? hur mycket/ ofta? Är det bra för annat än smörjande effekt på tarmen, och lite extra fett?

Räcker det med en sort eller ska man variera, vad ger ni?

Är det någon man absolut inte ska använda?

har funderat länge på olika oljor, men vet inte vad jag ska ge…så snälla hjälp mig!!!

Annons:
Katti
2011-01-21 23:59
#1

Nej, du ska inte ge olivolja eller rapsolja. Det är mycket ovanligt att vida kattdjur samlar växter och pressar dem för att slicka i sig oljan. Växtoljor innehåller mycket omega6, så de förstör balansen mellan omega 3 och 6. Fiskolja är bra, men hur det är med katter som kan vara känsliga för fisk ska jag låta vara osagt. Någon annan?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Bogart
2011-01-22 01:13
#2

Det är ju proteinerna som orsakar allergi, inte fetterna, så att ge en katt fiskolja bör inte vara några problem.

Man kan köpa fiskolja i djuraffär, finns både flytande med eller utan pump och kapslar. Man kan också använda kapslar för människor, det får mina djur eftersom jag själv tar omega-3-kapslar. Se bara till att det är bra kvalité på oljan du köper, den bör vara gjord på vildfångad fisk och ha tillsatt vitamin-E. Om du väljer att köpa någon som är för människor så går det att hitta test på fiskolja om man googlar lite.

Jag använder Active Cares olja, den går ofta att köpa i livsmedelsbutik och det är bra kvalité och bra pris. Ska du köpa någon från djuraffär så har jag hört bra om Standardts och Dr Baddakys.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Salzino
2011-01-22 01:24
#3

Jag behöver också hjälp med oljor och kost tillskott..

Jag kommer bara ge lax 1 gång på 10 dagar.. Så hur ofta ska jag då ge lax olja? varannan dag?

Ska jag ge några andra oljor än det?

Har hört att man ska använda äppelciders vinäger. Men till vad? Kan ju vara bra att ha en hemma ifall man skulle behöva den. Men hade varit bra att veta till vad det är bra för :)

kör 25% rkb, 55% kött 20% grönsaker   (rkb = 50/50)

Skunken
2011-01-22 01:31
#4

Äppelcidervinäger är bra för matsmältingen och om man har en hund som tex har svårt att smälta vissa ben kan det hjälpa att "marinera" benen och ge en liten skvätt varje dag.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Heffipeffi
2011-01-22 01:31
#5

#3 Äppelcidervinäger kan hjälpa till att smälta benen. Har du en hund som inte är van att äta ben, kan det vara bra att låta benen ligga i äppelcidervinäger en stund. Äppelcidervinäger innehåller ju också en hel del vitaminer.

Själv ger jag aldrig vinäger. Har svårt att förstå vad det motsvarar för ngt i hundens/kattens naturliga kost.
Intressant att höra vad andra har för åsikter.

Salzino
2011-01-22 01:33
#6

Ja jag vet inte riktigt. Menar ni då om han blir för hård i magen då ni säger "bra för matsmältningen" Kan ju vara bra att ha det hemma då? Men vill helst slippa tillskott om det är möjligt. Och som du sa Heffi. Du använder ju aldrig det. Men hur vet jag på min hund att han behöver det?

Annons:
Heffipeffi
2011-01-22 01:49
#7

Haha, skunken och jag skrev samma svar, precis samtidgt Glad

Om din hund får ut benbitar med avföringen, eller kräks upp benbitar, kan det vara idé att marinera dem. En hund som inte är van att äta ben, kan i början ha svårt att smälta dem.

Jag har aldrig haft några såna problem med mina hundar, därför tycker jag inte heller att det finns ngn anledning att ge vinäger.
Har dock läst att en del ger vinäger ihop med grönsaksblandningen.
Varför vet jag inte.

Heffipeffi
2011-01-22 01:50
#8

Angående din fråga om laxolja, så ger jag det i stort sett alla dagar hundarna inte får fisk. Om det är nödvändigt vet jag inte, de kanske skulle må lika bra utan.

Silvestris
2011-01-22 18:59
#9

Varför vill du ge vegetabiliska oljor? Om det är Omega 3-fetter du är ute efter kan inte katten tillgodogöra sig Omega 3 från vegetabiliska oljor. Vegetabiliska oljor är bra om katten är trög i magen, men då för sin smörjande effekt.

Mysan3
2011-01-24 18:17
#10

#9 Jag har läst att vissa ger vegetabiliska oljor, andra ger fisk / laxolja, och vissa inget alls. Som nybörjare så känner jag mig osäker på vad man ska ge och inte - om det behövs eller inte - det var därför jag frågadeGlad

Jag vill gärna tro att det kött jag ger dem innehåller allt de behöver, men eftersom jag inte ger så mycket naturbeteskött så kanske det vore bra att tillsätta fisk eller laxolja. Obestämd

Upp till toppen
Annons: