Bensåg!
Det är såhär också att jag måste köpa en bensåg.. Dem kostar ju 500+ på internet och ser exakt ut som en vanlig metall såg. Tänkte då.. FInns ju sån metall såg typ på clas ohlsson osv för 100-200kr.. De ska ju liksom tåla att såga metall.. Är bara rädd för det ska flisas metall i benen.. men ett ben är ju inte ALLS lika hårt material som järn..
Tror du det skulle vara något problem med det?
är en bild på en bensåg där uppe i hörnet. Ser ju exakt likadan ut :P
Börjar dock hitta lite nu.. Skrev KÖTTSÅG istället :P 150kr för en 53cm.. Låter väldigt stort typ till ett slakteri.. Ingen av er som använder bensåg/köttsåg eller något?

Du behöver ju inte såga benen utan du kan bryta vid lederna så slipper man otäcka vassa kanter. själv gör jag så.
Men när vi hemma behöver såga när vu styckar eller skjutit något så använder vi en vanlig såg, inte så svårt att såga genom de flesta ben, iaf av hjort, rådjur lamm osv. Nöt blir ju svårare.
När vi ska dela upp ett djur mellan familjerna tror jag man använder kraftigare såg för då sågar man ju längs med, igenom hela ryggraden. då behöver man ngt elektriskt.
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Jag har en köttsåg (arvegods) men har aldrig använt den. En såg behöver du nog bara om du drar hem hela djur som du ska stycka upp.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
Tror jag blev lite extrem då :P köpte en bågsåg då.. Borde gå bra med den. Men menar typ om typ 1x lammben väger 400g och andra 400g. Så ska han ha 650g. JAG VILL VARA EXAKT =P
MEn får prova den idag (har ingen bågsåg , om det ej går bra så får det bli en bågsåg istället) :P