Annons:
Etikett11-fodra-dräktiga-växande-djur
Läst 6281 ggr
Heffipeffi
1/21/11, 11:07 PM

Ni som är uppfödare och barfar....

Hur gör ni med valparna?
Som uppfödare vill man så klart föda upp valparna på det sättet man tror är bäst, dvs råufodra dem.

Tyvärr är det ju så att de flest valpköpare varken har kunskap eller lust att barfa. Många kanske inte ens har möjlighet att ge färskfoder pga platsbrist mm.

Ger nu hundarna både torrfoder och barf/färskfoder, för att de ska vara vana vid båda sorterna?

Hur påverkas en valp som är uåpfödd på barf/färskfoder av att byta till torrfoder när den kommer till sitt nya hem?

Annons:
Katti
1/21/11, 11:55 PM
#1

Jag är nyfrälst BARFare och började BARFa när sista kullen precis hade levererats. Det där har jag funderat mycket på. Tror att det helt enkelt blir så att jag pratar mycket med valpköparna och tar med deras reaktion på BARF i summan när jag bestämmer om de får köpa valp Oskyldig. Inte så att jag kan ställa ett absolut krav på att de BARFar, men jag kommer att tala mig varm för detta, Har ganska höga tankar om min egen övertalningsförmåga i sammanhanget Skrattande.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Bogart
1/22/11, 1:05 AM
#2

Typiskt att jag inte har tänkt skaffa finsk lapphund, för då hade jag lätt köpt en hund av dig Katti! Drömmen är ju att faktiskt hitta en uppfödare som barfar när man ska skaffa nästa hund, men det känns ju inte så troligt. Jag är till och med rädd för att ens nämna att jag ska barfa valpen till en uppfödare, för tänk om den har förutfattade meningar eller inte kan något alls om barf, då kanske man blir nekad valp… Rynkar på näsan

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Salzino
1/22/11, 1:09 AM
#3

Ja katti. Jag instämmer, det är ju logiskt att barf är så mycket nyttigare än att ge torrfoder.

Men hade min uppfödare som jag skulle köpa min rottis av sagt, "ja jag barfar och tycker det är det bästa för hunden ska må bra osv osv osv"

Även om jag tyckt det var en bra eller dålig idé så hade jag sagt. Ja fan vi ska också barfa, (även om vi inte har en enda tanke på att göra det) då vi ökar chanserna att då få en valp hos den uppfödaren.

Men att kräva att alla som köper valp ska fortsätta barfa kan bli väldigt svårt. Då de flesta som är nya hund ägare blir för jobbigt med både ny valp och sen ändra på kött mängden var varannan vecka. För just dem som köper valp för första gången.

Du kan ju alltid försöka få dem att barfa och samtidigt ge dem möjligthet att ringa dig om hjälp.

Hatar min uppfödare, hon var så jävla trevlig och värkade så kunnig. Men direkt efter jag typ hade skickat pengarna och så fort det uppstod något problem så var hon väldigt kort och otrevlig.

Inte bara om det med att jag ringde och berättaade att han hade Demodex. Då blev så sur som om att det var mitt fel att valpen hade fått det.

Heffipeffi
1/22/11, 1:16 AM
#4

Att ställa krav på att köparna ska barfa eller ge färskfoder, tror jag inte heller på. då kan man gå minste om många bra valpköpare.

Har man dessutom en hund av stor ras, så är det dyrt att barfa i början innan man hittat sina inköpskällor, och det kan nog vara det som får de flesta att tveka. Färskfoder är ju enklare, men som sagt, det kräver utrymme.

Skulle själv vilja köpa en valp som barfats ända från födseln, men när jag prata med uppfödare av min ras, som barfar sina vuxna hundar, berättar de att de ger valparna torrfoder just för att det är det, som de flesta valpköpeare kommer att ge sina hundar.

Har funderingar på att låta min egen tik få en valpkull, men det blir ju krångligt att bara barfa valpen jag själv ska ha kvar, och ge de andra torrfoder.

Katti
1/22/11, 2:19 AM
#5

Mina senaste kullar har jag fött upp på hälften torrfoder och hälften färskfoder, just för att ge valpköparna möjlghet att själva välja väg. Så jag kanske gör så med nästa kull att det blir en mix av färskfoder och BARF!

Salzino, jag beundrar verkligen din vilja och beslutsamhet att ge din hund den optimala födan. Men BARF är faktiskt inte så svårt som du gör det! Det är också vad jag kommer att säga till mina valpköpare. En varierad kost bestående av rått kött, ben och en del inälvor samt lite fisk eller tillsatt fiskolja och ett eller annat ägg är bra mat för hundar. Mycket bättre än även det bästa torrfoder Skrattande.  

Du vet väl att demodex är ett dolt fel och att uppfödaren ska stå för dina utlägg upp till hundens inköpspris? Jag antar att uppfödaren vet det och att hon kanske inte har någon dolda fel-försäkring!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Heffipeffi
1/22/11, 2:21 AM
#6

Vissa säger att man inte ska bland rått med torrfoder. Kan ge magproblempga att de smälts olika snabbt. Har du inte haft några problem med det?

Annons:
Katti
1/22/11, 2:22 AM
#7

Nej, det har jag inte. Törs knappt säga det, men jag har aldrig haft några som helst magproblem med någon valpkull. Däremot har jag haft ett par vuxna hundar med krånglande mage.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Salzino
1/22/11, 2:41 AM
#8

Jo jag vet. Har kollat upp allt om Demodex om avels förbud, försäkringar osv.

Tror hon var rädd att få avelsförbud på sin Tik. Dock avla hon en till kull på den även då min valp från hennes förra kull fick det. Men klart risken är kanske inte så stor att nästa får det. Men risken finns ju..

Detta är andra och sista kullen hon tar på denna tik. Helt plötsligt fick hon veta att "min hunds mormor" hade fått en del fall av kullar som fått korsbandsskador också. Men valde att ta en kull till. Hon säger att hon inte visste det. Men jag vet att hon visste det..

Dock lär hon ju sälja hunden om hon ej kan avla på den mera..

Visst jag förstår att som uppfödare ska man ha hundar man kan avla på.. Jag hade gärna velat para min hund iom han är så fin i kropp o knopp och är bra på spåret och lydnaden. Men det går ju inte tyvärr men för min del så hade jag aldrig kunnat göra mig av med hunden.

Off topic nu.

Min hund är EXTREMT matglad han äter ALLT han kan få. Han är väldigt vaktig/osäker när han äter sitt vanliga torrfoder.. (Rottweiler) och morrar medans han äter, men inget aggresivt.. Men när vi håller i matskålen medans han äter så är han helt tyst. Vi hade tänkt hand mata rkb'n ett par veckor frammåt så han förstår att han får maten från oss och behöver ej vara orolig att vi ska ta maten ifrån honom.

Skunken
1/22/11, 2:58 AM
#9

Det låter jättebra att handmata RKB ett par veckor. Enligt mig ett väldigt bra sätt att få hundarna att känna sig trygga med matte/husse runt maten ;)

Man har också koll så man ser att hunden tuggar ordentligt och inte sväljer allt helt ;) Då lär sig vovven förhoppningsvis att tugga nogrant ;D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Salzino
1/22/11, 3:06 AM
#10

Ja.. var väldigt rädd för det med svälja hela ben.. Men vi provade ge 2 kyckling klubbor. Han tuggade det fint.. Dock höll jag kyckligen klubban väldigt länge och hörde han riktigt mala klubban med tänderna medans jag var ½ cm från fingret från hans tänder. Då tänkte jag.. Nu släpper jag annars ryker fingret >,<

Heffipeffi
1/22/11, 3:28 AM
#11

#8 Mina hundar var väldigt vaktiga när de fick torrfoder, inte åt mig, men mot varandra. Det har faktiskt blivit mkt bättre sedan jag började barfa. Jag tror att det beror på att de blir mättare och mera nöjda av barf. När de äter torrfoder, går det så snabbt att de knappt hinner känna att de blir mätta.

#10 Men fingrar räknas ju till RKB. Då har du ju enännu en källa från ett djurslag till

Skrattande

Sarah-S
1/22/11, 10:19 AM
#12

Jag är kattuppfödare men svarar ändå.

Jag förespråkar barf (eller mjukmat) till köparna. Berättar fördelarna och skickar med lättläst information om kattens näringsbehov.

Kattungarna utfodras med barf, mjukmat och torrfoder för att köparen inte ska få problem efter leverans.

Jag trycker hellre på blötmaten eftersom det är enklare för köparen att följa men säger att jag gärna ställer upp om de vill prova barf.

Alla köpare som jag har kontakt med ger mycket blötmat, en del ger kycklingvingar regelbundet. Ingen barfar

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Salzino
1/22/11, 3:29 PM
#13

En person jag känner ger enbart rester till sina katter ibland blötmat.. Det är ju nästan att typ "halv" barfa xD. Men dock kommer ju inte allt med i resterna förstås.

Annons:
Heffipeffi
1/22/11, 3:34 PM
#14

#12

Jag tror att det är lättare att få kattungeköpare att ge antingen burkmat eller barf. Ett problem när man barfar, är att få tag på råvaror till rimligt pris. Har man en hund på 70 kg, är det nästan omöjligt, rent ekonomiskt, att handla råvarorna i matvaruaffären.
Burkmat till hundar, håller inte heller ngn högre kvalite.

Bogart
1/22/11, 6:00 PM
#15

#14 Att burkmat till hundar inte är bara är en myt! Fast i och för sig, utbudet på bra och billig burkmat är inget vidare för hund, och det kanske var det du menade?

Köper man burkmat som är i stil med den som rekommenderas till katter så är det utmärkt mat. Hundägarna har bara inte fattat att burkmat är bra mat än, vilket kattägare har gjort. Jag stör mig något enormt på att när folk på hundforum säger att burkmat suger för att "det är bara vatten".

Även om det finns bra burkmat för hundar så är det ofta väldigt svårt att utfodra en hund med det, eftersom det blir galet dyrt. Skulle jag utfodra min hund med Bozita på burk, vilket är förhållandevis billigt, så skulle det bli runt 10 kr om dagen, och då har jag en hund på endast 10 kg.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Heffipeffi
1/22/11, 8:05 PM
#16

#15 Nej, det var precis så jag menade. Att det är svårt att få tag på bra hundmat (glömde bort Bozita), och har du en stor hund, blir det fruktansvärt dyrt.
Katter har ju i alla tider ätit burkmat + att det inte finns såna stora variationer i storlek av katter som av hundar. Så det är nog lättare att få kattungeköpare att ge burkmat än valpköpare. I alla fall om det är en stor ras,

Upp till toppen
Annons: