Annons:
Etikett02-hund
Läst 4776 ggr
Labolina_73
2010-12-28 18:19

BARF/ Färskfoder / Råföda?

Vad är skillnaden??

//Linda

Annons:
Skunken
2010-12-28 23:26
#1

Barf - biologiskt anpassad rå föda

Färskfoder - sammansatt helfoder (kan vara tillägsfoder med såklart) som kan bestå av malt kött och inälvor o ben, spannmål, grönsaker och vitaminer mineraler. Det är alltså färdigtbalanserat och bara att ge.

Sammansatt av en foderproducent medans i barf är man väl lite mer sin egen producent…. typ… ;)

I barf ger man ju mer hel mat, köttbitar ben osv och man balanserar maten själv. På så sätt kan man ju tycka att färskfoder är ganska smidigt eftersom man inte behöver "tänka" lika mkt :D Men det är ju inte samma stimulans.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Bogart
2010-12-28 23:45
#2

Det är väldigt krångligt det där, här så pratas det om barf som alla sätt där man komponerar rå föda själv, om det så är malet, helkroppsutfodring eller om det ingår grönsaker eller ej - allt kallas barf.

Är man på amerikanska forum så är barf ett sätt att utfodra där man bland annat ger sitt djur grönsaksröra (och kött, ben och organ så klart).

Dessutom så säljer Ian Billinghurst färdigt, malet foder som han kallar barf, vilket här skulle kallas för färskfoder (http://www.barfworld.com/).

Tillräckligt förrvirrad nu? Tungan ute

Färskfoder är som sagt ett färdigt, malet, rått foder, så som Bravo, Nordic, Klass med mera.

Råföda, råutfodring och sånt är precis vad det låter som - när man utfodrar med något rått. Det borde innefatta alla ovanstående sätt, och mer därtill.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Labolina_73
2010-12-29 14:18
#3

Hahahahahaha såpass,, det är egentligen samma sak då men att det ena tillverkas av en och det andra en själv?

Jag ger ju mina katter ibland råa kycklingvingar, just för att dom ska få jobba lite.

Men när det gäller hund blir det ju lite annorlunda, katter och hundar är ju olika. Därav mina frågor.

En hund är ju mera en allätare medans en katt är en ren karnevor. Jag vet att en hund kan leva på kattfoder men en katt kan inte leva av hundfoder, vilket borde innebära egentligen att man kan ge sin hund kattmat? Men är det bra? Vad fattas då?

//Linda

Katti
2010-12-29 22:43
#4

Katten ska inte ha hundmat för att den inte innehåller taurin. Det är tillsatt i kattmaten.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Skunken
2010-12-29 22:44
#5

Vad är taurin?? varför behöver katter det o inte hundar?

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Heffipeffi
2010-12-30 13:43
#6

Taurin är en aminosyra som finns i bl a kött och speciellt i hjärta. Hundar tillverkar taurin själv, medan katter måste få i sig det via födan.

Annons:
Skunken
2010-12-30 14:53
#7

Jaha :D Det är så det är :) Tack

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Labolina_73
2010-12-30 15:00
#8

Ja, men vissa foderleverantörer behöver inte tillsätta extra taurin i sitt foder just för att det innehåller så mycket kött att det redan finns, Taurin finns in köttet i fodret och iom att kattföder innehåller mera kött än hundfoder så är det ju oxå dyrare.

Men frågan är ju,, kan man ge en hund kattmat och den kan leva bra på det? Det borde ju funka bra som jag ser det iom att det oftast har ett högre innehåll av kött tex.

//Linda

Katti
2010-12-30 15:06
#9

Nu har jag inte detaljgranskat innehållsförteckningarna när det gäller vitaminer och mineraler. Men jag tycker att det borde gå utmärkt. Mina hundar har alltid fått kattungemat som godis. I perioder när vi har tränat mycket har de nog fått hälften av maten i form av godis Skrattande.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Heffipeffi
2010-12-30 16:50
#10

#8

Jag har inget direkt svar på din fråga, men om man utfodrar efter prey-varianten (en form av "barf"), så utfodras katter och hundar efter samma mall. Båda äter ju bytesdjur, så de borde kunna äta samma mat.

Labolina_73
2010-12-30 22:03
#11

#10, jo man kan ju tycka det,, men iallafall när det gäller torrfoder så kan inte katter leva av hundfoder.. :-/

//Linda

Heffipeffi
2010-12-31 02:14
#12

#11 Nej, hundar kan ju överleva på annnat än animalier. Säkert därför hundmaten oftast innehåller mindre kött än kattmat.

Bogart
2010-12-31 03:00
#13

Finns ju faktiskt vissa sorters hundmat som har tillsatt taurin också, för om jag inte minns fel så ska det ändå vara en fördel, även om det inte är ett måste.

Jag har faktiskt ganska svårt att tro att en katt inte skulle kunna leva på ett hundfoder i stil med till exempel Orijen. Deras hundfoder skiljer sig inte direkt jättemycket från kattfodret.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
BARFmycat
2010-12-31 11:46
#14

det finns en anledning till att hundfoder är billigare än kattfoder, det är av sämre kvalitet. Det är mycket mer utfyllnadsmedel i hundfoder än i kattfoder. Om mn nu ska ge kommersiellt foder till sin hund och har råd, så tycker jag att man ska ge kattfoder.

Jag tycker att det är fel att hundarna ska få sämre mat än katterna bara för att "de tål det". Enda enledningen jag ser till att hundar skulle äta mer vegetabilier än en katt är för att deras bytesdjur har större magsäckar i förhållande till kroppen och ibland även fler än en magsäck. Om man nu är av tron att de äter maginnehållet, vilket det också råder delade meningar om beroende på vilken BARF:are man frågar!Skrattande

En sak som är trist med färskfoder är ju att det blir lite variation, de går miste om den mentala stimulansen och tandstimulansn med att äta hela bitar, och en del färskfoder innehåller spannmål. Jag tycker att man ska granska dem lite kritiskt också, Vom og Hundemats kattfärskfoder är baserat på fisk, vilket absolut INTE är kattmat!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Denna kommentar har tagits bort.
Katti
2010-12-31 12:18
#16

Ungefär alla färskfoder innehåller spannmål! Undantaget är Vomoghundemat (ett nytt namn skulle vara på sin plats där tycker jag!). Sen har ju t ex Klass köttkross utan spannmål, men det är inget fullfoder utan ska (enligt dem) kompletteras med vegetabilier, vitaminer och mineraler. Finns det något annat färskfoder än Vomoghundemat och Oscar Power Plus som inte innehåller spannmål?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Sugiyama
2010-12-31 15:08
#17

Inget fullfoder vad jag vet. Men jag köper Bravos kindkött som komplement till mina köttiga ben. Det blev så när vår Willys slutade sälja gris- och nöthjärtan.

Bogart
2010-12-31 17:06
#18

#14 Vänta lite, Vom og hundemat har väl inget kattfärskfoder än?

#15 Det finns ett till färskfoder som inte innehåller spannmål, Canifor. Dock så har de fått strul med sin tillverkare så det går i princip inte att få tag på nu… Obestämd

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Labolina_73
2010-12-31 18:46
#19

Ahaaaa oki,, men Oscars,, det har jag ju i "min"butik, nysåld.. Men fodret finns där… Det har jag hört ska vara ett bra foder men inte vetat exakt, men det är iaf bra då kan jag anta iom att ni skriver om det. ??

//Linda

Heffipeffi
2010-12-31 18:56
#20

Men är Oscar verkligen ett färskfoder. För mig är färskfoder ett foder som är rått och endat fryst. Oscars är inte fryst, så det borde mer vara som ett våtfoder (konserverat) tycker jag.

Annons:
Bogart
2010-12-31 20:06
#21

Jag tror inte heller att Oscars är ett färskfoder. Jag har själv försökt framföra det till Lupus Foder men har inte fått något svar, och det var länge sedan jag kontaktade dem… Jag tycker att det är väldigt fult att de säljer det som ett färskfoder.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Katti
2010-12-31 22:20
#22

Oscar Power Plus innehåller konserveringsmedel som gör att det kan förvaras i rumstemperatur. Otroligt smidig konsistens, som blodpudding ungefär. Min valp får ofta en skiva till frukost. Jag hade turen att kunna köpa på mig en massa med kort datum för halva priset Glad.

Annars är det väl bra som nödproviant om man inte har tillgång till kyl eller frys!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Bogart
2010-12-31 22:34
#23

Jag har fortfarande väldigt svårt att tro att det är rått. Det låter ju dessutom mycket märkligt att ett färskfoder ska ha sådan konsistens. Själv så har jag inte velat köpa det själv för att inspektera det närmare, men det börjar väl bli dags…

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Katti
2010-12-31 22:55
#24

Nej, idealiskt är det förstås inte. Nödproviant helt enkelt!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Bogart
2010-12-31 23:13
#25

Som nödproviant så tar jag hellre annan billigare blötmat av hög kvalité, så som Bozita. Fungerar även utmärkt att ge typ fisk på burk (helst utan salt, annars kan man skölja noga), ägg och annat smått och gott som nödproviant. Kattmat på burk/tetra fungerar också utmärkt, dessutom så finns det alltid här hemma.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Skunken
2011-01-01 16:30
#26

Tycker inte Oscars ser bra ut alls. Köpte åt våran men det är flera olika E nummer och konserveringsmedel i och det tilltalar inte mig. Det var en av anledningarna till att jag börja BARFA, jag vill veta vad jag ger och jag känner att jag inte vet det med Oscar.

Konsistensen är som en hård konstig puddig och allt känns väldigt konstgjort o plastiskt.

Då tycker jag Bozita ser mycket bätte ut. inga konstigheter utan bara kött.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Labolina_73
2011-01-02 00:43
#27

Ok, ja ang Oscars konsistens tyckte jag var lite jobbig,,, skära skivor och hacka eller så…

men men hur som  nu,,

___________________________________________________________

en annan sak,

Kolla på detta..

Bozita kattfoder extra kyckling:
ingredienser:
Kyckling (50%), gris, mineraler, morot, ß-1,3/1,6-glukaner.

50%,, måste stå fel… för här kommer nästa.

Bozita kalkonpaté
Ingredienser: Kyckling, nöt, gris, kalkon (minst 4%), mineraler, ß-1,3/1,6-glukaner.

Hundfodret.  Bozita Kalkon.:

Ingredienser: Kyckling, kalkon (minst 4%), gris, mineraler, rosmarin, ß-1,3/1,6-glukaner.

EXAKT SAMMA JU! föruton nöt och gris,

Däremot är det skillnad på

Detaljerna.

katt ext kyckling:

Detaljer
Omsättbar energi (kcal/kg) 656
Råprotein (%) 9
Råfett (%) 4
Vatten (%) 83
Aska (%) 2
Kalcium (%) 0.3
Fosfor (%) 0.3
Växttråd (%) 0.5
Vitamin A (IE/kg) 1800
Vitamin D (IE/kg) 230
Vitamin E (IE/kg) 11
Koppar (mg/kg) 1.4

Hund kalkon (samma som ovan)

Detaljer
Råprotein (%) 8
Råfett (%) 5
Vatten (%) 82
Aska (%) 2.3
Kalcium (%) 0.4
Fosfor (%) 0.3
Växttråd (%) 0.5
Vitamin A (IE/kg) 4800
Vitamin D (IE/kg) 480
Vitamin E (IE/kg) 14
Koppar (mg/kg) 2.4

men varför den enorma skillnaden på a och d vitaminer?? Hundmaten är på 480 grams tetror och kattmaten på 370 gramstetror.

//Linda

Annons:
Silvestris
2011-01-02 12:13
#28

#27

Hundar och katter har olika vitaminbehov. Hundar har ett större D-vitaminbehov än katt vilket innebär att hundmat alltid för en katt innehåller (i längden) skadligt hög D-vitaminhalt. Jag kollade upp Vom og Hundemat lite extra för jag tänkte att det skulle vara schysst att komplettera med färdigt färskfoder när jag är lat (tex. över jul…) men det innehöll långt över rekommenderat maxnivå för katter så VoH var inget bra alternativ.

Skunken
2011-01-02 13:15
#29

Var det D-vitamin halten som var långt över maxnivå, eller flera vitaminer?

Någon som vet hur fodret ser ut för hundar?

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Silvestris
2011-01-02 14:41
#30

#29

Det var bara D-vitaminhalten som överskred långt över maxnivå.

Katti
2011-01-02 15:54
#31

När det gäller D-vitamin har man under senare år insett att människor behöver långt mer än vad man tidigare har trott och även att det ska oerhört mycket till innan man överdoserar D-vitamin. Eftersom det lagras i kroppen så kan man ta mycket på en gång om man äter tillskott och sedan vara utan en tid. Troligen gäler detsamma för katter (även om jag vet att vi fungerar olika och det som gäller en art inte nödvändigtvis måste gälla en annan).

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Silvestris
2011-01-02 16:21
#32

#31

Fast spannet mellan uppmätt minimum- och maximumnivå är väldigt brett för katt. Minimum ligger på 500 IE/kg och max på 10000 IE/kg. När då ett foder ligger över 13000 IE/kg är inte jag den som experimenterar med mina katter eftersom rubbningar kan leda till allvarliga problem.

Utöver välkända problem med överdosering av D-vitamin har man hos katt även funnit att högt D-vitaminintag eventuellt kan orsaka FORL.

Labolina_73
2011-01-03 11:41
#33

Vilket innebär att man borde ge hundar hundmat och katter kattmat??

Det låter ju kanske som det bästa trots allt just iom vitaminer och sådant..

Sedan att hundar enligt mej oxå borde få lika mycket kött i sin mat som katter men det tror jag blir en väldigt långdragen procces att driva med fodertillverkarna.. ;-)

Det är ju inte lätt det där precis när man vill ge sina djur det bästa.. Sedan blir det olika bud från alla håll om att det är det bästa och nej det är absolut inte bra,, kan handla om samma produkt.. När vet man om man ger djuren bra mat?

//Linda

Sugiyama
2011-01-12 16:52
#34

Man vet att hunden får bra mat när den har fin, blank päls, är fint musklad, slemhinnorna är friska osv. När min äldsta fick torrfoder hade hon fet och illaluktande päls och det sa man att labbar skulle ha. Tandsten var också helt normalt. Nu är hon 9 år och har ätit BARF sedan hon var drygt 2, tänderna är vita och badas behöver hon bara när hon rullat sig i något äckligt.

Annons:
BARFmycat
2011-01-16 22:25
#35

#34

Fast du kan ju inte alla gånger se på utsidan hur de mår på insidan.. finns många hundar som ser ut så som du beskriver fast de äter skitmat. Sen byter man till BARF och då blir de ÄNNU finareFlört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: