Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 5032 ggr
Mysan3
2010-11-20 14:11

[K] Benmjöl och lever - funderingar

Nu har jag provat med diverse kött till ungkatterna  i ett par veckor och nu har jag handlat hem det mesta så nu tänkte jag sätta igång lite mer på allvar. Jag har inte tänkt helbarfa dem utan ge dem BARF 2 ggr om dagen och sedan torrfoder. Jag vill att de ska äta torrfoder så man kan åka bort en helg utan besvär + att då vet jag att de får i sig av alla näringsämnen de behöver.

Jag tänkte ge dem BARF morgon + kväll. Jag har inte gjort röror och inte heller köpt korvar med färdigbarf utan tänkte ge dem olika bitar olika måltider. Tex kött morgon - hjärta kväll. Har setat och räknat lite och kollat och tror att jag har fått till det.

Fråga1: Benmjöl: måste jag tillsätta det till varje mål ( morgon +kväll)? eller kan jag ge dem den ranson de ska ha en ggr om dagen?

Fråga:2 Lever: hur mycket jag än läser så blir jag orolig att göra fel med denna.  Känns som det är denna som är lättast att feldosera. De gillar lever så det är inga problem att få dem att äta den. Om jag ger dem lever 2 ggr i veckan ska jag ligga på 10% då?

Har läst att många katter kan bli dåliga av lever - är det i så fall bättre att ge en mindre bit lever tex varannan dag så här i början? Vad ska jag ligga på för procent då? 6% Det är kyckling lever jag använder.

Annons:
BARFmycat
2010-11-20 19:24
#1

Fråga 1:
Tillsätt benmjöl på mat som inte innehåller ben och som är muskelkött, tex kotletter eller liknande där det inte finns något ben fäst vid köttet. Du behöver inte kalka organ som hjärta eller lever.

Fråga 2:
Du kan ge lever en portion 2-3 ggr i veckan så blir det lagom, man ska inte ge över 10% lever men över 5%. Ger man lammlever kan man minska dosen till 5% eftersom lamm innehåller så höga halter retinol (A-vitamin). Du kan testa att introducera lever försiktigt i början för att sedan öka dosen. Räkna ut hur många gram BARF du ger dina katter på en vecka, ta 8% av det och slå ut den mängden lever på några dagar eller ungefär varannan dag.

Mina katter blev aldrig dåliga av lever, det är inte säkert att dina blir det heller men det är inget fel med att vara försiktig i börjanGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Mysan3
2010-11-22 15:42
#2

Tack för svar! Då kör jag på 8 % lever.

Hur gör ni som använder benmjöl till hela köttbitar - dvs. inte mal köttet och blandar i röror, och inte anväder hela ben. Blandar ni i rätt mängd innan ni fryser in det eller strösslar ni över varje gång? Tips och ideer mottages tacksamt. Kan man kanske blanda det med fil eller annat också, istället? Huvudsaken är väl att de får i sig rätt mängd varje dag.

Tanken är ju att katterna förhoppninsvis ska äta ben så småning - men nu i början får det bli benmjöl.

BARFmycat
2010-11-29 00:35
#3

#2

Jag brukar strössla över innan jag serverar men hur man gör spelar ingen roll. Huvudsaken är som sagt mängden.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Katti
2010-12-02 11:59
#4

Och de måste inte ha rätt mängd varje dag heller! Det är det som är en stor del av grejen med BARF. Blanda och ge så blir det bra i slutänden Skrattande. Självklart med lite koll på behoven.

När räknade du på din egen "foderstat" sist?!!!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Mysan3
2010-12-02 15:06
#5

Jag har testat att strössla över köttbitarna. Tycker att hälften av benmjölet ramlar av på tallriken och då blir det inte uppätet. Även om jag inte använder mig av röror så har jag räknat på en halv tsk på 100 g Barf - den mängd de äter om dagen. Eftersom jag än så länge inte anväder ben. Jag är rädd att de får i sig för lite benmjöl på detta sättet. Fast det kanske inte är så noga? Bara att strössla över lite varje gång…..Kanske bara jag som är orolig i början….

#4 Ja, när jag läser om det så verkar det inte så svårt, och att det jämnar ut sig senare, bara man har koll på vad de får. Det är väl bara jag som är nojjig så här i början att göra fel….man vill ju dem bara det bästa!!!

och jaa, nu äter de bättre än man själv gör!!!!

Efter att ha testat lever en vecka nu i mindre portioner så har det funkat bra, ingen har blivit dålig i magen vad jag har märktSkrattande och de gillar den också.

Ceciliaolucifer
2011-01-02 01:54
#6

Att frysa ner tex tillskott som benmjöl med barf är inget att rekommendera. När man fryser ngt försvinner en viss mängd av näringsämnerna, på samma sätt som att ju längre något är fruset destå sämre "kvalite" blir det på maten i slutändan. Det är därför det finns rekommenderar frysförvaringstid på frysar.

Om djuren blir lösa i magen av inälvor så tillsätt benmjöl. Du märker efteråt på deras avföring hur mkt eller lite du kan ge. Blir avföringen rinnig, så öka.

Är du osäker på att dom får i sig rätt mängd av tillskott så kan du alltid röra ner lite extra tillskott i något gott, typ laxolja, kattmalt, äggula, sälolja, vetegrodsolja etc.

Du behöver inte enbart ge lever, all inälvsmat duger. Jag ger tex lammnjure, grisnjure, kycklingnjure. Kycklingmage, kycklinghjärta,kycklinglever, grishjärta, oxhjärta - I stort sett det jag kommer över. Sen märker man också vad sitt djur reagerar bäst på. Men jag tror mkt på variation. Skrattande

Annons:
Upp till toppen
Annons: