Annons:
Etikett02-hund
Läst 4185 ggr
Labolina_73
2010-12-29 14:27

Min lilla valp.

HEjsan,

Jag ska hämta hem en liten Tibetans spanielvalp den 2 januari och hon får just ju torrfoder av märket RC, nja lite si och så med det men det är ju iaf inget skitfoder som så. Men jag tänkte iaf byta foder till henne.

Uppfödaren blandar även i lite färskfoder från Nordic och jag tänkte då att om man ger ett välbalanserat torrfoder (lätt med torrfoder) men att man blandar i lite olika saker sedan istället eller sedan hon blivit van vid endast torrisar även ge lite annat vid sidan om.

Kan man då tex ge, hjärta, lever, njure, muskelkött, etc etc separat eller måste man bland det så att hon får lite av allt på samma gång?

Hm jag hoppas att ni förstår hur jag menar??

//Linda

Annons:
Labolina_73
2010-12-29 14:29
#1

+ hur funkar det med ben? jag fick tidigt i ålder lära mej att man ska aldrig ge hund ben som börjar på F, men det gäller väl tillagat? För visst kan man väl ge rå kycklingvinge eller liknande till hund oxå precis som till katt?? eller är jag ute i det blå då?

/L

Heffipeffi
2010-12-29 15:56
#2

Angående ben så är det precis som du säger, de tillagade benen  som man ska akta sig för. Du kan ge hunden kycklingvingar och alla andra ben också.

Vad gäller din första fråga, så tyder jag den som att du tänker ge hälften barf och hälften torrfoder, stämmer det?

När det gäller barf, så behöver man inte ge allt på en gång, utan man kan som du skriver ge det separat.

Dock finns det de som säger att det inte är bra att blanda barf och torrfoder. Hur det är med den saken vet jag inte.

Däremot kan jag tycka att det är onödigt att du ska ge torrfoder, när du ändå är inne på att barfa. Jag tycker det borde vara enklare (och bättre) att hålla sig till enbart barf.
Det brukar gå bra att sätta över valpar på barf med en gång. Ju yngre hund, desto lättare omställning.

Lycka till med din lilla valp :-)

Katti
2010-12-29 22:41
#3

Jag började med BARF när min valp var sisådär 10 veckor. Precis som de andra fick hon ungefär hälften/hälften BARF och torrfoder i någon vecka. Sedan skippade jag torrisarna helt. Nu får hon tre om dagen när hon ska in i sin hage. Tror inte det skadar henne Glad. Hon får samma mat som de andra på kvällen. De två andra målen får hon t ex en kycklingvinge eller ett ägg (mest för att göra det lätt för mig!). Har även färskfoder som hon får av till något mål ibland.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

chapp
2010-12-30 13:17
#4

Min valp fick barf-foder från den stund hon kom hem till mig vid 9 veckor och hon älskade klippta kycklingvingar från start. Hon var lite lös i magen i början, kräktes ibland, men det blev bättre rätt fort.

Vissa köttsorter behövde hon lite tid att vänja sig vid. När hon har sällskap vid matskålen av gammelhunden så slinker allt ned!

BARFmycat
2010-12-31 11:53
#5

De kan bli dåliga i magen om man blandar torrfoder och BARF.

Tibetansk spaniel är ju ingen stor hund direkt, du skulle ju kunna ge kattblötfoder och barf. Mjau och bozita gör "bra" blötfoder, inget spannmål.

Och ursäkta min franska men RC är precis lika mycket skit som alla andra kommersiella torrfoder, om du läser innehållsförteckningen så har Doggy bättre innehåll än vad de har, men de kostar inte ens i närheten lika mycket och har inga pråliga "veterinär- och uppfödarrekommenderat" stämplar på paketet som du får betala massa extra för.Flört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Skunken
2010-12-31 16:19
#6

Både RC och Hills innehållsförteckning ser ju skrämmande ut :S

Fattar inte att "alla" veterinären kan vara så snabba med att rekommendera Hills. På ett foder jag titta på kom "animalierna" på 4 resp 5 plats. Innan var det olika typer av spannmål som fyller ut fodret!

Men Bozitas blötfoder ser "bra" ut, min vovve får lite sådant snask ibland ;)

Med tanke på att de flesta "stora" fodren kommer från bla canada så får man givetvis betala en päng för frakt, så pengarna går ju inte bara till själva fodret och innehållet.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Annons:
Katti
2010-12-31 16:47
#7

Specific är samma sak. Det säljs ju dessutom bara hos veterinärer. En granne till mig köpte en valp som gick på det, och frågade mig om det var något att fortsätta med. Så jag gick glatt in på hemsidan och skulle kolla. Men där fanns inga näringsanalyser! När jag mailade fick jag en väldigt svårtydd lista… Det var bara skit det också! Valpfodret innehöll 24% protein och 14.9% fett samt 43,8% kolhydrater. Det är ju som vilket skitfoder från ICA som helst!

Det är inte bara frakten man betalar en massa för. De har ju extremt många olika varianter (för att visa hur seriösa och kunniga de är), så man betalar för enormt mycket lagerplats i affärerna också. Och självklart för utgågna säckar som de får sälja billigare eller personalen tar hem till egna hundar… RC är ju extremen av extremerna där. Faktiskt tycker jag att det är skrattretande, men samtidigt sorgligt så klart.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Skunken
2011-01-01 16:47
#8

Bara 24% protein i ett valpfoder! Och endast 14.9% fett! Det är ju skamligt! Finns det inget som kan stoppa detta vansinne!!! Grrr!

Och att vetrinärer säljer detta till godtrogna kunder :S får mig att må illa!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

BARFmycat
2011-01-01 18:24
#9

Det är det som är så löjligt, egentligen så behöver man ju bara ETT foder som tillgodoser alla behov vare sig individen är växande, vuxen, dräktig/digivande eller gammal. Endast djur med permanenta sjukdomar kan ju behöva annat foder med annat näringsinnehåll.

Bara där visar de ju hur okunniga de är, och det här nya de kommit på med olika rasanpassade foder, det är det löjligaste jag varit med om!
Det värsta av allt är ju att folk går på det.. Usch, det är så tragiskt..!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: