Annons:
Etikett02-hund
Läst 4405 ggr
Katti
2010-12-14 00:04

Massor av nöt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I början köpte jag BARF-maten i olika affärer. Det var förvisso kul, men blev ganska dyrt… Både för maten och att åka runt och kolla vad som fanns i olika affärer Flört.

Sen hittade jag ju en jägare på Blocket som jag har fått köpa slaktavfall av. Hittills från en hjort och ett rådjur. De två påsar mina hundar hittills har ätit var det jättefina och roliga grejer i. Små ben med kött på och lite organ. Vi har flera fyndpåsar kvar.

Igår var jag och köpte hö, halm och ägg av "min" bonde. Jag har tidigre fått märgben av honom när han har styckat en ko, men nu passade jag på att säga att jag är intresserad av allt som blir över. "Kom imorgon då, för då ska jag stycka. Det blir väl 50 kilo eller så. Du får ta vad du vill ha!" Jippi! Så idag har jag varit där och hämtat massor av mat i fyra säckar. Imorgon blir det enligt uppgift lika mycket till Skrattande. Vilken tur att det är så kallt att man kan förvara maten utomhus! Tyvärr var kossan redan slaktad och urtagen, så jag gick miste om lever, njurar, vom och annat smaskigt. Men jag fick en del ben och mycket "slamsor", d v s större och mindre bitar med fett kött, en del med ben på. Idag har hundarna kalasat på de största benen!

Nu kommer jag att ge detta ungefär varannan eller var tredje dag. Måste göra av med så mycket som möjligt innan det blir blidväder!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Bogart
2010-12-14 03:56
#1

Fy på dig, jag blir så avundsjuk när du postar om allt du har fått! Det borde bli ganska billigt för dig att barfa om det fortsätter såhär… Tungan ute

Dock så tycker jag att du ska överväga om viktbärande ben från stora djur (så som märgben) är värda att ge:

Märgben - bra eller inte?

Why I’ll NEVER give a dog a marrow or knuckle bone

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
2010-12-14 13:53
#2

Men vad avis jag blir, snacka om guldgruva!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Katti
2010-12-14 14:09
#3

Jag ska köpa en stoooor chokladask åt honom idag! Skrev ju inte för att ni skulle bli avis, utan för att visa på att det kan finnas sånt här för oss användbart i ens närhet.

Även om jag är köttätare så stödjer jag absolut inte dagens köttproduktion. Då känns det väldigt bra att hundarna till stor del kan äta sådant som annars hade slängts bort!

Är det någon här som bor i närheten av Linköping (jag bor 3,5 mil söder om Lkpg)? I så fall kommer jag nog kunna dela med mig så småningom. Har ju ingen stor frys… Men för tillfället går det ju att förvara ute Skrattande.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

BARFmycat
2010-12-14 14:20
#4

#3

Jag blir avis men mest asglad för din skull att du lyckas få ihop det så bra med billigt kött och som du säger, det är ju så bra när det ändå skulle slängas annars!

Och varje BARF:are bör äga minst en frysbox…Skrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Mysan3
2010-12-14 17:49
#5

Va kul!!! Rena julafton både för dig och hundarna!!!

Härlig bild på hunden med benetSkrattande

Skunken
2010-12-14 18:09
#6

Grattis :D

Jag bor i Linköping med ;)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Annons:
chapp
2010-12-15 00:42
#7

Du skulle kunna ha många hundar på all mat du samlar in! Lyckliga lappisar!

Katti
2010-12-15 01:30
#8

Ja, så är det förstås. Att jag inte tänkt på det… Lösningen på alla mina problem är fler hundar Skrattande.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Bogart
2010-12-15 02:34
#9

Det där har jag också sagt, lösningen till min överfulla frys är helt klart en till hund! Tyvärr så kan jag inte skaffa en nu. Rynkar på näsan

Det är verkligen kul att se att det går att få så mycket hundmat gratis/billigt, bara man vågar fråga runt. Själv har jag lyckats få gratis fiskrens från en fiskbod här, men min hund har bestämt sig för att han hatar färsk fisk… Skrikandes

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Sugiyama
2010-12-15 12:40
#10

Helt underbart!

BARFmycat
2010-12-15 19:01
#11

#9

Du får låta det ligga framme en stund så det börjar lukta riktigt mumsigt då..Flört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Bogart
2010-12-15 19:13
#12

#11 Det luktade redan förskräckligt äckligt, så nej tack. Tungan ute Hade faktiskt lite av fiskrenset liggandes ute i trädgården i flera dagar, men det blev aldrig intressant nog att äta…

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
2010-12-15 19:14
#13

#12

Ajdå, värt ett försök! Du kan inte försöka blanda det med något som de gillar?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Skunken
2010-12-15 22:10
#14

Min hund äter inte sådant häller, slemmigt och dant. Ska det vara rå fisk ska det vara uppskurna filé bitar

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Bogart
2010-12-16 01:51
#15

#13 Han äter lite om jag blandar det med annat, men det är inte värt mödan att hålla på så. Som tur är så tycker han att det är mumsigt med fisk på burk, så det får han ibland. Perfekt när man har varit glömsk och glömt ta fram mat, bara att öppna en burk och servera.

#14 Verkar faktiskt vara ganska vanligt med hundar som inte vill äta färsk fisk. Jag läser på en del andra forum och jag har märkt att jag knappast är ensam om att ha en fiskhatande hund. Samma sak gäller faktiskt organ, typ lever och njure, många hundar tycker att det är äckligt.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Skunken
2010-12-16 13:53
#16

Mun vovve tittar inte ens på njuren, den luktar ju piss, bokstavligen.

Har två till matglada labbar i familjen och de bara spottar ut den hela tiden och grimaserar :D

Levern tyckte min var lite slemmig o dan i början men nu äter hon om den är uppskuren i mindre bitar och små portioner.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

BARFmycat
2010-12-21 20:04
#17

Konstigt egentligen, mina katter äääälskar både lever, njure och fisk och katter är ju generellt mer kräsna än hundar! Men jag antar att det finns undantag ur bägge gruppernaOskyldig

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

chapp
2010-12-21 22:28
#18

Lilltiken fnyser också åt njurar och lever, även kycklinghjärta. Men hon äter nöt-hjärta. När jag tillagar inälvorna äter hon det, men det är ju inte riktigt lika bra, tyvärr.

Bogart
2010-12-21 22:42
#19

#17 Enligt min erfarenhet så är faktiskt katter enklare när det gäller inälvsmat. Förvånad

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
2010-12-23 06:15
#20

#19

Jo det verkar tydligen som det! Undra varför?Tungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Heffipeffi
2010-12-25 12:37
#21

#16 Jag har läst någonstans att man sak lägga njuren i blöt i mjölk, för att få bort lukten. Jag har testat det, och det fungerade väl sisådär.

Sugiyama
2010-12-25 16:11
#22

Mina åt inte rå njure tidigare så jag kokade den lätt, sedan har jag kokat den kortare och kortare tid och nu har de vant sig och äter den rå. Lever har de däremot alltid ätit. Rå fisk äter de bara om det är norsk odlad lax.

BARFmycat
2010-12-27 19:58
#23

#22

Bra tips!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: