Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 4421 ggr
DoD
2010-09-04, 23:32

Vad för kött kan man ge!

Hej! jag har redan nu börjat att barfa mina katter smått,

min fråga är om de finns en lista med alla djurarter man kan ge sina katter å hundar? typ

Nöt

Gris

Älg

Kyckling

osv fast med dom flästa arter även fasan och annat man kan komma på ;)

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

Annons:
BARFmycat
2010-09-05, 01:13

Fisk, skaldjur och nötkött ska man inte ge till katter, de utvecklar lätt allergi mot det.

Fläskkött ska man inte ge för ofta till storväxta hundraser, de kan få problem med lederna då.

Annars kan man ge i princip allt så länge det är kött och otillagatSkrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

DoD
2010-09-05, 01:26

Hehe okej men kycklingben osv, är de verkligen inte farligt?

BARFmycat
2010-09-05, 01:31

Absolut inte. Det skulle vara för hunden isåfall om den sväljer för stora bitar. Men då är det inte att det är ett ben eller vilken sorts ben det är som är farligt, utan att det kommer ett för stort och hårt föremål ner i magen. Men det här med de tre/fyra F:en är bara att glömma, det är en myt och är inte sant.

DoD
2010-09-05, 01:37

Okej men dedär med att kycklingben splittras till vassa bitar gäller de lagad kyckling? åh dehär är jobbigt :P jag vet lixom inte hur jag ska betee mig..

Jag har ju en 10årig katt som verkar helt tokig i rått kött och dom andra på 1,5år och 5 månader verkar bara hänga på men ändå vet jag inte hur målet per katt ska se ut en dag..

BARFmycat
2010-09-05, 01:54

Ja det gäller bara tillagade ben, och då är det samma för alla ben, inte bara kyckling.Flört

Jag tycker inte att du ska börja BARF:a förens du vet hur du ska göra.
Det är inte så svårt som de flesta tror, men felutfodring kan ge katastrofala konsekvenser.

Det finns jättemycket artiklar här på sajten att läsa, och som tidigare sagt så finns mycket att läsa på min hemsida. Om du läser hela min hemsida har du garanterat de verktyg du behöver för att BARF:a katt, och så finns det ännu mer information att hämta här från alla de artiklar som ligger uppe.

Det är ju lite svårt att hjälpa om man bara får frågan "Hur gör man?", för det finns så mycket som skulle behöva sägas. Då är det nästan enklare om den som frågar läst på lite och sen kommer med lite mer specifika frågor som tex "hur mycket ben ska man ge?", om du förstår hur jag menar?

DoD
2010-09-05, 15:09

Jo jag förstår! men jag har läst massor vill bara finputsa mig!

Gillade din sida! (fina bilder fanns de också!)

Katterna har börjat med barf kost mer eller mindre 50% iaf! å dom älskar de!

Annons:
Sugiyama
2010-09-07, 15:09

Jag måste fråga om det där att fläskkött kan skada leder på hundar. Var har du hört det? Jag tycker själv att fläsk är ett utmärkt kött att ge. Billigt och lätt att få tag i.

BARFmycat
2010-09-07, 15:18

Jag har hört flertalet hundfolk varna för det både här och på olika forum på i fokus. Först tyckte jag också att det lät rätt konstigt, men när min dåvarande sambo började få problem med sina leder (han var också ganska stor och tung) rekommenderades han av läkare att sluta äta fläskkött, och det hjälpte.

Då insåg jag att det nog ligger något bakom det påståendet, även om jag faktiskt inte vet exakt vad det är i fläskkött som kan orsaka ledproblem.

Jag håller med dig om att fläskkött är en bra köttsort, billigt, lätt att få tag i och en utmärkt källa för både fett och B-vitaminer. Jag tror inte att det ska vara någon fara att ge det någon gång ibland, men ger man det för ofta kan det ge problem helt enkelt.
Tål dock att försöka luska ut exakt varför!

Sugiyama
2010-09-07, 15:25

Ja man undrar vad det är i just fläskkött som ger sig på lederna. Jag har också hört om det för människor men inte sett några belägg för det. Äter själv väldigt mycket gris och har inga problem. Jag får för mig att t ex reumatiker får råd att utesluta vissa födoämnen för att se om de blir bättre. Gris kan vara ett av dom.

BARFmycat
2010-09-07, 15:55

Jo precis, men det beror nog också på hur man är byggd. Är man stor och kraftig så är ju lederna mer utsatta, oavsett om det är av övervikt eller för att man helt enkelt är tung, tex som kroppsbyggare.

Jag känner faktiskt en reumatiker, jag ska fråga henne om hon vet något om det!

BARFmycat
2010-09-07, 16:18

Jag hittade den här tråden på Kolhydrater I Fokus där just detta med fläskkött diskuteras. Här verkar de ha kommit fram till att boven i dramat kan vara urinsyra, som finns i fläskkött.

Sugiyama
2010-09-08, 15:38

Ja det kan det vara.

Skunken
2010-12-20, 20:07

Det med fläskkött har jag med hört om. Min mor lider av reumatism och då hon äter fläsk så får hon ondare i kroppen därför så äter hon aldrig det. Men man kan ju ge lite men inte bygga kosten på det.

Det kanske har med att fläsk är mer syrabildande än andra köttsorter. En gissning, men vet faktiskt inte ;)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Annons:
BARFmycat
2010-12-20, 22:09

Det beror väl på om man har hundar, kater eller illrar. katter och illrar är det inte ett problem att ge fläskkött till, mina katters diet består till ungefär 50-50 fläsk kyckling som baskött, mindre hundraser är inte heller ett problem, utan det är större och tyngre hundar som man avråder från att ge fläskkött för ofta. Och kanske ska man tänka lite på det om man har äldre djur, just ur synvinkel för det här med reumatism?

Katti
2010-12-21, 02:25

Gäller det bara köttet eller organ från gris också tro? Har visserligen inte så stora hundar att det spelar någon roll, men man blir ju nyfiken!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

BARFmycat
2010-12-21, 19:57

Vet faktiskt inte, finns ju inte så många som äter grisinälvor samt är reumatiker som man kan få svar av, men jag tycker att det mest logiska är att det gäller även för organen, om det inte är en syra som bara finns i muskelkött förstås. Ingen aning faktisktTungan ute

Upp till toppen
Annons: