Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 4111 ggr
Mysan3
2010-12-02 15:47

[K] Nybörjar funderingar....

Mina tre katter gillar verkligen BARF kosten. Ju mer jag läser om den desto mer vill jag ge den det. Skulle gärna helbarfa dem, men vill att de ska kunna äta torrfoder om vi åker bort någon helg.

Hur lite torrisar kan man ge dem utan att de blir dålig när de behöver äta det. Som det är nu så äter de inte mycket torrisar - de går hellre hungriga ett tag och väntar på godare mat.

De är ca 6 månader gamla, ska kastreras i januari. Något speciellt att tänka på vad gäller kosten, de är växande kattungar, varav två får vara ute när de vill. ( den tredje är ju hittekatt och lite rädd ännu så han får inte gå ut förräns i vår när det blir varmare).

Annons:
AnneN
2010-12-02 15:52
#1

Är ingen expert men har en liten tanke att komma med iallafall… Kan du inte ge burkmat istället för torrisar? Har för mig att burkmaten är iallafall lite bättre för katterna och den bör ju vara minst lika enkel att ha med på resor som torrfoder + att katter ofta brukar tycka om det mer.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mysan3
2010-12-02 16:01
#2

Joo, jag vet att burkmaten är bättre än torrisar, men jag menade att katterna skulle vara hemma här och vi bortaSkrattande så det är då de ska kunna äta torrisar. Inte för att det händer så ofta, men ibland är man borta åtminstone över natten…..

När de  åt burkmat så var de dessutom väldigt gasiga i magen.

BARFmycat
2010-12-02 23:20
#3

Men katterna klarar sig utan mat över natten.. De måste inte ha "fri tillgång" som man är ilurad av torrfodertillverkarna. Är man orolig för att katterna inte ska få i sig mat när man åker bort kan man ta fram fryst mat som de får äta allt eftersom den tinar. Fungerar kanon här hemma om man blir borta lite längre.

Sen så äter i alla fall mina katter torrfoder om de bara får, de flesta katter finner torrfoder oemotståndligt i jämförelse med kött, det luktar för gott. Mina katter har inte ätit torrfoder på 4 år och de skulle säkert sätta i sig en hel säck om de bara fick..Tyst

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Mysan3
2010-12-03 14:16
#4

Nej, mina katter har inte fri tillgång till mat, nu när de är små får de mat flera ggr om dagen. och på natten får de vara utan mat. Ibland om de bara ätit lite under dagen så kan jag slänga ut lite torrisar på golvet åt dem.

Ja, oftast när vi är borta så är det bara ett dygn så det var ju smart att ta fram fryst mat!!! Det kan man ju testa om det skulle funka så slipper de bli utan så länge.

Ibland har jag funderat på om svältdag hade varit ett alternativ också….när de är större. Innan de är fullvuxna vill jag inte låta dem vara utan mat allt för länge…

Det jag mest funderade på om man tar bort torrisarna och kör helbarf på katterna blir de inte dåliga i magen då om man behöver fodra dem med torrisar några ggr / år då man är borta över en helg?  Funkar det att bara ge dem vid behov så är ju det det bästa!!! För jag är inte orolig för att de inte skulle äta det- i dagsläget äter de det mesta.

Eller är det bättre att ge dem en liten mängd några ggr i veckan?

Mysan3
2010-12-13 19:17
#5

Fortsätter på denna tråden med lite andra funderingar jag har så slipper jag starta så många nya…..

vissa tillsätter olja - rapsolja, linfröolja, fiskolja etc.

Behöver man tillsätta någon olja till Barfen. Vilken? Vilka? Hur mycket? Vad händer om man inte ger dem det  - får de brist av något då?

Tack alla ni som orkar svara på mina frågor!!!!Skrattande Hoppas att jag inte tröttar ut er…men ju mer jag läser, ju mer vill jag lära mig!!!! och nya funderingar kommer upp hela tiden!!! Och ju mer jag läser så känns det helt fel att ge dem torrfoderSkrikandes.

BARFmycat
2010-12-13 20:57
#6

#4

Men du skulle ju som sagt kunna ge dem blötfoder om så skulle behövas. Mina katter äter även hundgodis i form av torkade grisöron, torkad vom, strupe, grisknorr, gristryne mm, jättebra aktiveringsfoder som tar lite längre tid att äta och räcker därmed längre! Jag har även gjort eget torrfoder flera gånger, då gör jag bara en köttsmet och spritsar ut i långa strängar på bakplåtspapper som jag torkar i ugn på 50 grader med en träsked mellan ugnsluckan och ugnen, tar ca 12 timmar men då har man råtorkat torrfoder med mikroorganismerna intakta, och det blir de inte dåliga i magen av!Glad

Svältdag gör du klokt i att låta bli medans de fortfarande är små, de ska vara färdigvväxta innan du introducerar det, minst ett år fyllda. Men jag brukar också låta dem ha lite svältdag om jag blir borta lite längre någon gång, när jag ändå håller dem inomhus.

Det är inte nödvändigt att tillsätta vegetabiliska oljor i kosten, de har mest en smörjande verkan på tarmen vilket kan innebära att vissa katter blir lösa i magen av dem. Jag läste när jag började BARF:a att man skulle ge linfröolja och sedan har jag bara fortsatt på det utan att egentligen veta varförSkäms
När jag gett maginnehåll från kanin har jag tillsatt olja för jag tror att de suger ut den först ur växterna, men jag tror inte att det egentligen behövs.

BARF har den effekten på en, man blir hemskt vetgirig!Skrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Mysan3
2010-12-14 17:18
#7

#6 Hur menar du med blötfodret? Ska jag ha det istället för torrfodret? Den största orsaken jag ger dem torrisar nu är för att jag vill att de ska kunna käka detta om vi åker bort en längre tid någon gång, så inte kattvakten behöver komma flera ggr om dagen. Men att torka själv i ugnen var ju en bra ide!!! Vi torkade tunt, tunt  marinerat skivat kött i ugnen på detta sättet en gång. Tog lång tid men blev supergott!!! Heter något speciellt som jag inte kommer på just nu. Borde kunna skiva köttet till katterna tunt och torka på samma sätt också. Så slipper man göra röra…..Fast då kanske de bara äter upp de goda bitarna och sparar vissa och inte får i sig av alla sorter…… Men torka i ugnen var ju en superbra ide!!!! Det får jag nog ta och prova lite längre fram får se om de äter det. För i så fall är ju problemet med kattmatningen löst om man skulle bli bortrest ett par dagar.

Just nu så känner jag mig faktiskt rätt kluven i hur jag ska göra med deras mat……får dåligt samvete hur jag än gör…..Skulle vilja att de åt enbart BARF,  det hade ju varit det bästa har jag kommit fram till….och de får faktiskt inte mycket torrisar längre. Men det är så nytt för mig så jag vill ha mer kunskap innan jag vågar helbarfa dem. Ibland så tänker jag att det kanske inte är så svårt, man ger dem varierad kost och håller sig inom procenten. Men ändå så blir jag lite orolig att göra fel.  När jag ger dem torrisar en eller två ggr / dag så känns det så fel!!! Så just nu är det enbart min okunskap som gör att jag inte vågar helbarfa dem. Är så himla rädd att göra fel.

Kände ni också så här innan ni satte igång? Vad man än gör så känns det inte rätt….och det känns inte bra att blanda rå mat med tillagad kattmat heller…..

Nej, jag har inte tänkt ha svältdag än, inte förräns de är vuxna i såfall.

Bogart
2010-12-14 20:29
#8

Blötmat kan stå framme länge, i flera timmar. Det kan lätt stå framme halva dagen, så kattvakten kan nog ge mycket blötmat med lite torrfoder vid sidan av typ över natten. Katterna ska ju ändå ha tillsyn två gånger om dagen enligt lag, om jag minns rätt. Här står det blötmat framme nästan hela tiden, förutom då jag kämpar med att få katten att äta rått.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
2010-12-14 22:11
#9

Jag ser ingen poäng med att ge torrfoder över huvudtaget. Ge en av de bättre blötfodersorterna istället, som Mjau eller Bozita. Det kan du väl ge nu tills du blivit säker och det kan väl vilken kattvakt som helst ge?

Nej jag kände inte riktigt så när jag började, jag läste på en bra stund innan jag började ge dem samtidigt som jag tog slut på min 10kg säck med torrfoder. Du kan ju ge upp till 50% felbalanserad barf och resten blöt- eller torrfoder utan att kattern afår brist. Så kan du ju göra om du känner dig osäker.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Mysan3
2010-12-16 15:53
#10

#9  Jag kör på ett tag till med torrisar och barfen. Vill inte blanda in ett tredje matalternativ. De fick burkmat i börja, bla mjau….men de blev så gasiga i magen av det. När jag slutade med burkmaten så blev det bättre med det. En av dem är fortfarande inte riktigt bra i magen heller…( har varit till veterinären med honom  också, men de gjorde inte mycket och sa att det inte var någon fara….). Så jag vill inte blanda in flera foder just nu.

#8  Inte har vi kattvakt 2 ggr om dagen när man är bortrest…..det är det väl inte många som har….eller? Även om det står i lagen att de ska ha tillsyn 2 ggr om dagen.

Sedan så har vi lite problemkatter…..den gamla som dog i somras- var livrädd för folk. Sprang alltid ner i källaren och gömde sig när det kom främmande. Var där nere hela dagen tills de gått hem och var världigt stessad och rädd länge tills han såg att främmandet hade gått hem. Vi fick honom när han var vuxen och det är folk som har varit elak med honom innan han kom hit. Ja, och nu så har vi ju en ny liten katt som också är rädd för folk.

Så i vårat fall så känns det bättre att katterna är hemma själv ett dygn än att ta hem folk som de inte känner och blir stressad av.

Nu är det inte så att vi brukar resa bort ofta…..oftast blir vi borta bara över natten, knappt ett dygn, och det händer bara ett par ggr om året. Längre brukar vi sällan bli borta pga djuren. Funderade bara på vad det finns för alternativ om man skulle bestämma sig för att helbarfa dem och man vill bli borta längre….

Skunken
2010-12-16 16:06
#11

Visste inte att det var lag på att man skulle se till dem två gånger dag :S

När vi har varit kattvakt har vi varit en gång/dag gett mat och vatten och gjort iordning kattlådan och samma sak med dem de är borta jätta sällan. Är de borta flera dagar bor vi hos dem  ;)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Mysan3
2010-12-16 16:33
#12

# 11   Nej, det  visste inte jag heller. Jag tycker som du skriver är bra,  dvs tillsyn 1 ggr/ dag och om man är borta längre bor man över om möjlighet finnsSkrattande

Katti
2010-12-16 21:13
#13

Jag är ganska säker på att det är tillsyn en gång per dygn som är mnikravet. I alla fall för andra djur. Däremot är det krav på tempererat vatten två ggr per dygn för djur som är ute när det är minusgrader.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: