Annons:
Etikett18-kommersiellt-foder
Läst 5646 ggr
Zabbio
2010-11-26, 14:26

Förlåt, min lilla vovve..

..men nu kommer jag byta till torrfoder.

Jag mår helt enkelt inte bra, och det fungerar inte med barf/färskfoder.. så länge jag komer ihåg att lägga upp i tid så är det inte jättesvårt, men utan micro och när jag mår som jag gör så fungerar det inte med kött..Det är allt för ofta han får det fruset, och det kan han inte må särkilt bra av..

Finns det något billigt torrfoder som är relativt ok att ge?

Eller någon burkmat? Och hur mycket burkmat bör jag ge en vallhund med idealvikt på 25-30kg? (han behöver mycket energi)

Jag lever på studiebidrag och har både försäkringar, egen mat, bil och hästar att klara på det, så jag måste titta på plånboken.. men vill ju ge ett hyfsat foder ändå.. Kommer troligtvis komplettera med kött emellanåt, när det finns blodputs hos styckaren..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
chapp
2010-11-26, 16:23

Min gamla vovve äter för 150-200 kr i månaden, han är ungefär lika stor som din. Kyckling och rester. Kan du hitta något hyfsat foder för det priset?

Heffipeffi
2010-11-26, 17:35

Om det är upptiningen av köttet/färskfodret som är det största problemet, kan du göra så att du tinar det i varmvatten. Så brukar jag göra.
Dessutom spelar det ingen roll, tvärtom, i fall hunden får mat ett par timmar senare än du brukar ge.

Om du ska ge torrfoder, skulle jag rekommendera Olivers. Det är mycket kött i. Det har ju kommit ut en del nya foder som är spannmålsfria, men eftersom jag inte längre ger torrfoder, har jag inte satt mig in i om de är bra eller ej.

Bogart
2010-11-26, 18:26

Att lägga det frysta i varmvatten är ett jättebra tips som du redan har fått, då tinar maten snabbt.

Burkmat är dessvärre svindyrt att utfodra hundar med. Jag har lite burkmat som jag använder om jag glömmer ta fram något. Det är en del fisk på burk, så som tonfisk, och även vom på burk som jag köpt från zooplus.

Om du ska ge torrfoer så tycker jag att Standardt är bra och prisvärt. Standardt Extra hade jag valt, då det innehåller mer kött än Normal.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Zabbio
2010-11-26, 18:58

#1 Priset på köttet är inte så farligt, tvärtom.. men när jag mår såhär så orkar jag helt enkelt inte pysslet.. upptining, välja varierat, tillsätta benmjöl oh ta fram det i tid.. jag orkar knappt äta själv eller andra grundläggande saker som att duscha osv. Det är så mycket jobbigare än man kan tänka sig.. till och med jag själv - i perioder när jag mår bättre - undrar hur tusan det kan vara svårt att duscha eller ta fram ett par burgare till hunden.. :/ Som tur är bor vi på gård, så han får iaf motion även när jag själv är nere (hämta hästar, busa med pappas hund osv.. kommer med till vänner osv som jag åker till för att få stöd)

#2 Jo, har också gjort så tidigare, men det skapar disk.. som  sagt, vet att jag låter otroligt lat, men varenda odiskad tallrik får mig att vilja gräva ner mig när det är såhär.. sen kan jag inte lämna det utan tillsyn, då tar katten det.. Tider och så passar  vi sällan när det gäller mat, men jag får ju inte glömma heller..

#3 Hur är de billigare hundburkmaten? Mjau till katt ska ju vara helt ok, men hur är det med Vov och så? Är det mycket sämre?

Kom på att torrfoder inte funkar, han får kli i nosen av det…

Just nu får han Bravo bas + ox burgare, blandat med blodputs.. men det finns inte tillräckligt med blodputs för att föda honom, hos styckaren. Får i värasta fall ingenting, och i bästa fall 4-5kg/vecka.. Kiro behöver ca 1kg om dagen. Det som är bra med blodputset är att det är vacuumförpackat och kan ligga i kylen några dagar. Burgarna däremot luktar apa efter en dag..

Isch jag vet inte.. torrfoder är ju allra lättast.. kanske ha en påse hemma för de här perioderna bara, och blöta det så får han inte damm i nosen..

Heffipeffi
2010-11-26, 19:23

Vov hundmat är inte av ngn högre kvalite. Innehåller spannmål. Däremot Doggys andra märke Bozita, håller en mkt bättre kvalite. Det är rent kött av olika sorter, med tillskott av vitaminer och mineraler.

Bogart
2010-11-26, 20:19

Håller med om att Bozita är bra, finns burkar som inte är allt för dyra. Går att köpa i vissa djuraffärer, Granngården och på zooplus. Det kan ju vara en idé att ge ett bra torrfoder och komplettera med burkmat och rått när du orkar. Zooplus har dessutom en hel del annan bra burkmat, jag har köpt Rinti (den med ren vom) där. Dock är den lite dyrare än Bozita och innehåller dessutom ytterst lite vegetabilier. Finns nog många fler bra alternativ där om man letar lite.

Att burgarna luktar illa efter någon dag i kylen gör inte så mycket. Jag har utfodrat med riktigt illaluktande kött, glömde ganska nyligen lite kyckling i kylen i några dagar och den hade börjat bli lite grön. Hunden åt det med glädje och han fick inga problem.

Jag känner verkligen igen det där med att knappt orka gå upp och duscha, har själv mycket sådana perioder. För min del så har det dock aldrig varit några problem att utfodra hunden, så där har jag haft tur. Hoppas att du får hjälp så att du mår bättre snart!

Med vänlig hälsning

Annons:
Heffipeffi
2010-11-26, 20:59

Var inne och tittade på doggys sida, men hittade varken bozita för hundar eller vov. Har de utgått ur sortimentet??? Däremot fanns det tetrapack som heter Doggy, och som hade olika smaker. De verkade inte helt tokiga.

Zabbio
2010-11-27, 16:43

Det blev bozita för valpar och dräktiga tikar. 30% protein, 14% fett, inget vete. har jag för mig..  Kommer kompletteras med kött. Får se om han börjar ysa, då får jag försöka blötlägga och se om det hjälper. Ser inte hur min smala, energiska hund skulle behöva mindre energi än en valp..

Tittade på doggy och de hade ett med 30p, 20f.. det var lite billigare.. men hr är det med säd och så? Bozitas har väl fortarande anan säd än vete iofs..

Pappas hund får Franks Gold, ska titta på den säcken när han köper nästa gång. Tror att det är ett bra foder.. men det kan inte köpas där jag köper min vanliga mat (Handlar på Citygross, och där finns en djuraffär i samma byggnad)

Bogart
2010-11-27, 18:15

Antar att  det är det här fodret du ger: länk

Tycker inte alls att det ser något vidare ut, det är mycket spannmål i det fodret. Dessutom så är det väldigt dyrt med tanke på vad man får.

Frank's Pro Gold ser inte heller så intressant ut, snäppet bättre än Robur kanske.

Du kan ju beställa foder online istället, då slipper du begränsa dig till din djuraffärs utbud. Finns flera sidor att beställa ifrån; Foderbilen, Hemfoder och Zooplus till exempel. Några bra foder är Standardt, Oliver's, Orijen, Acana och Taste of the Wild. Standardt och Acana (om man köper 18 kg av vanliga adult) är billigare än Robur dessutom.

Med vänlig hälsning

Zabbio
2010-11-27, 18:27

Taste of the wild tittade jag på, men har inte råd med 800kr/12kg.. även om det bara blir komplement till köttet..

Vill inte beställa hem, det blir så krångligt. Och stressande för mig med betalningar, plus att jag behöver framförhållning  för att få det i tid..  Senast jag kollade körde den jag kollade på (vet inte om det var foderbilen) inte ut hit heller.

Tack för tipsen annars. Får se vilket foder det blir nästa gång.

Bogart
2010-11-27, 18:32

Foderbilen skickar ju med posten, och posten kör ut till hela landet… :P

Med vänlig hälsning

Zabbio
2010-11-27, 18:57

ok.. vi får  se vad det blir nästa gång helt enkelt.

chapp
2010-11-28, 12:04

Ger du hunden benmjöl? Behövs det? Ärligt talat, det där med "varierat" tror jag är lite överdrivet, man behöver inte vara kock för att kunna ge hunden en bra barf-kost. Min lilla hund får kyckling tillsammans med något annat kött eller rester, ibland bara kyckling några dagar. Det dör hon inte av.

Annons:
Zabbio
2010-11-28, 13:09

Eftersom han inte får ben i köttet (är främst blodputs och bravo ox) så får han benmjöl, och även njue, lever, hjärta etc när han får kött. Han får inget benmjöltill bravo bas.

Bogart
2010-11-28, 14:25

#13 Håller med om att det där med varierat är lite överdrivet, visst är variation bra, men man behöver inte ge fyra olika sorters kött i veckan. En hund kan nog leva och frodas länge på endast kycklingklubbor om det är så.

Med vänlig hälsning

Ligonskrutt
2010-11-29, 20:07

får han noskli av allt torrfoder? kanske är ngn viss sort, ngt han är allergisk mot eller så. Om det blir svårt/dyrt med burkmat.

om det går så kanske det känns enklare att betala med kort istället för faktura på nätet, så behöver du inte komma ihåg att betala räkningar. Hoppas du mår bättre snart!

BARFmycat
2010-11-29, 20:55

Vet inte om det hjälper, men när jag tinar kött åt katterna så tinar jag i en matlåda i ugnen under natten, tar fram det innan jag går och lägger mig och har det i ugnen för att de inte ska sno av det. Sen får de i matskålarna på morgonen och på kvällen får två i matskålar och en får äta ur matlådan, så får man den "diskad" på en gångTungan ute
Maten håller sig fräsch i matlådan med förslutet lock under dagen i kylskåpet.

Det blir i alla fall ingen disk för mig, disk blir det bara när jag gör iordning köttet och det är typ en kniv och en skärbräda och ibland en tallrisk att lägga på vågen för vägningen, så tre föremål.. Men det är jag det.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Katti
2010-12-01, 00:23

Vov burkmat innehåller inte alls spannmål! Mitt tips på torrfoder är Doggy Professional Extra Plus. Det finns på Maxi och Coop och har ett bra pris i förhållande till innehållet. Dessutom svenskt. Alla skriver om spannmålsfritt och visst är det säkert bättre. Men dessa foder är otroligt (oproportionerligt!)dyra och alltid importerade. 30% protein och 20% fett. Det blir riktigt bra tillsammns med lite slaktrens Skrattande.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

AnneN
2010-12-01, 01:11

#18 "Innehåll: Kött och köttbiprodukter (kött minst 4%), spannmål, vegetabiliska biprodukter, mineraler, grönsaker." Kopierat från http://www.doggy.se/sv/hund/produkter/vov/farsmedkott/ så vov burkmat innehåller visst spannmål.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Katti
2010-12-01, 09:34

Ser att de har tagit bort de flesta sorterna och då antagligen även lagt till spannmål. Riktigt dåligt… På kolhydrater i fokus har just Vov rekommenderats för att den inte innehåller kolisar. Det är ju sorgligt att de försämrar en produkt. Finns ju också länk från din länk till varför de har gjort det. De tänker sig Vov som ett billigt svensson-alternativ. Medvetna kunder ska söka sig till deras dyrare sortiment.

Nu var det kanske inte riktigt så de skrev, men jag tolkade det så Flört.

Annons:
[Neko]
2010-12-04, 13:26

Jag gillar standardt, det är spannmålsfritt och till ett bra pris. runt 450kr för 15kg Standardt Normal. mina hundar mår kanon på deras fodret :)

chapp
2010-12-05, 20:39

Standardt normal innehåller 40% ris (=spannmål). Jag är lite chockad, trodde inte de kunde fuska så pass mycket.

Zabbio
2010-12-06, 18:02

Ris är väl inte spannmål egentligen.. men det var väl mycket ändå..

Katti
2010-12-06, 18:58

Kolhydrater som kolhydrater… Varken spannmål eller ris hör hemma i en köttätares mage!

BARFmycat
2010-12-06, 19:26

Jo det är det.

Magnusson meat and biscuit har hyfsat okej torrfoder, men det är spannmål i dem.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Bogart
2010-12-06, 19:50

#22 Fodret innehåller inte 40% ris, utan 40% kolhydrater, inte samma sak ju.

Jag håller med om att Standardt Normal innehåller lite för mycket kolhydrater, men då kan man ju testa Extra istället, det innehåller 30% kolhydrater.

Med vänlig hälsning

[Neko]
2010-12-07, 18:02

Trodde inte det var så mycket ris det inne höll. där ser man.. Jag tycker ändå det är ett bättre torrfoder om man jämför med andra märken.

Annons:
chapp
2010-12-08, 21:49

På Standardts hemsida står det att hundfodret Normal innehåller 40% rismjöl och 1,6% växttrådar.

Jisses - rismjöl måste vara extremt billigt. Man skulle vara foderfabrikant istället för att jobba inom vården.

Bogart
2010-12-09, 02:28

#28 Var står det? Jag hittar bara att det är 40% kolhydrater…

Med vänlig hälsning

chapp
2010-12-10, 21:20

F´låt, såg fel! Växttråden är naturligtvis ris. Men några grönsaker eller andra kolhydratsingredienser hittar jag inte! Så 40% rismjöl och jag inte tänker alldeles uppåt väggarna.

Undrar vad det kostar fabrikanten i inköpspris? Har förstås ingen aning. Men antar att det är ett pris LÅNGT under vad fodret kostar i kilopris.

Hur tillverkar man då hundfoder (det här börjar bli spännande!)? Man tar alltså rismjöl och lägger till köttmjöl (slaktavfall?), ister, kycklinglever, ägg, benmjöl och jäst och småportioner av annat. Hur mycket av varje framgår inte förutom att det är 40% rismjöl. Ingredienserna är billiga på Ica och säkert ännu billigare för fabrikanten i inköpspris. Kilopris 5 kr? 2 kr? Sedan har man ett stort kar och blandar i och förmodligen en torkugn om det är torrfoder. Sedan papperssäckar att förvara fodret i och sedan transport. En stor utgift är väl reklam, det brukar ju vara det.

Man skulle göra ett studiebesök!

Zabbio
2010-12-10, 21:27

Sen tillkommer kostnad för arbete och kontroller. Men de gör säkert en god vinst.

Katti
2010-12-10, 23:35

Det värms upp också!

http://www.svenskahundfoder.se/sidor/extrudering.htm

Där får man också veta att de har karantänlager för sitt importerade kött. Så mycket för svensk hundmat… Ser att det har kommit ett nytt foder High-Energy Extreme, med 34/30/19,5!

Bogart
2010-12-11, 00:16

Förmodligen mer än 40% rismjöl, eftersom ris innehåller mer än bara kolhydrater. Står ju under proteinet att en vis del av det kommer från riset till exempel.

Med vänlig hälsning

Upp till toppen
Annons: