Annons:
Etikett02-hund
Läst 5083 ggr
malingo
12/4/10, 9:44 AM

Allergiutredning....

Min hund ska genomgå en foderelliminering för att utesluta allergi. Hon har tidigare ätit Nordic färskfoder och veterinären satte henne på deras allergifoder vilket ledde till att magen kraschade på henne och hon blev inlagd 4 dagar med dropp…. Så nu testar vi barfvarianten! Grejen är att hon ska äta en proteinkälla hon aldrig ätit förut, i detta fall viltkött. Jag har fått tag i en person där jag kan få köpa hans slaktavfall i stort sett hur mkt och vad som helst.

Men hur gör jag detta lättast? Någon som gjort nåt liknande på sin hund?

Mvh Malin

Annons:
Katti
12/6/10, 9:54 AM
#1

Det borde vara jättelätt! Bara ta olika delar från djuret olika dagar. Du behöver inte oroa dig för brister och liknande. Naturligare än så blir det inte! Det är ganska precis vad mina hundar får just nu! Inte för att de är allergiska, utan för att det är dem bästa och mest artriktiga mat som går att ge dem Glad.

Du ska utfodra en gång om dagen. Hunden behöver troligen mellan 2 och 3% av sin kroppsvikt varje dag.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

malingo
12/6/10, 5:31 PM
#2

Varför måste det va olika delar olika dagar? Kan man inte ta lite av varje? Eller spelar det nån roll?

Hmm, 3% av 30 kg hund…. 0,9 kg så säg att hon ska ha en 800 gram om dagen, låter det rimligt? Det är ju vad hon äter i färskfodermängd idag…

Är det av nån speciell anledning dom bara ska utfodras 1 gång om dagen? Morgon eller kväll? Vad är bäst eller beror det på hund?

Många frågor nu  Glad

Katti
12/6/10, 5:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag menar bara att du, om du får mycket på en gång, inte ska ge all lever först och sedan benen o s v. Men det säger sig ju själv förstås Oskyldig. Blanda och ge bara!

Man brukar ge dem på kvällen. Det är nog mest för att det inte är bra för dem att anstränga sig med magen full av mat. Det är naturligt för hundar att äta ganska mycket och mer sällan. De ska ta det lugnt efter maten så att kroppen i lugn och ro kan smälta maten. Det finns trådar om det!

Det går inte att säga hur mycket en enskild hund ska ha. Det beror på ras, akrivitetsnivå, hull, ämnesomsättning mm. Men det låter väl som en bra idé att börja ungefär där. Kanske lite mindre.

Det är många frågor och funderingar i början. Det här är nytt för mig också! Men det känns som om jag börjar få kläm på det nu! BARF har nästan blivit en fix idé Skrattande.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Vattnadal
12/6/10, 6:00 PM
#4

Fast nog allt kan man ge hunden mat 2 gånger om dagen ändå, det har jag gjort när jag barfat. Är de vana att äta 2 gånger kan det vara en stor fördel att fortsätta med det.

Hundar jagar ju storvilt när de lever i större grupper, och då blir det stora skrovmål med längre mellanrum. Men de jagar ju fågel och småvilt oxå, och då blir det flera mindre portioner om dagen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Bogart
12/6/10, 6:29 PM
#5

Jag väljer att utfodra en gång om dagen eftersom jag då kan ge stora bitar kött. Då får hunden jobba mer än om man ger två mindre bitar. Min hund skulle ju kunna svälja bitarna hela om jag delade upp dem.

Jag föreslår att du inte börjar på 3%! Börja med 2% av kroppsvikten, ger du för mycket så ökar risken för att hunden blir dålig i magen. Blir hunden smal så ökar du mängden försiktigt.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

chapp
12/6/10, 11:39 PM
#6

Katti, vilken fin brun gobit du har där!

Annons:
Katti
12/7/10, 12:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tack! Här kommer en bättre bild (tog den andra för att den hade BARF-tema!).

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

chapp
12/8/10, 11:26 PM
#8

Rolig teckning i ansiktet. Gick in på din hemsida och kollade lite mera. Lustigt att se stamtavlan till din hund och upptäcka gemensamma förmödrar med min tik. Lapphundsvärlden är liten.

Katti
12/8/10, 11:33 PM
#9

Hon är viltfärgad. Masken kom när hon var 9-10 veckor. Över en natt hade hon fått glasögon Glad.

Som tur är är inte lapphundsvärlden så liten att man inte kan hitta hyfsat obesläktade avelsdjur. När det gällen svensk lapphund och lapsk vallhund är det värre…

Kul med släktingar på forumet Skrattande.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

chapp
12/10/10, 9:29 PM
#10

Hon är väldigt fin iallafall!

I min valps stamtavla är farfars morfar och mormors far samma hund!

"Vår" gemensamma stammoder var en väldigt utställningsmeriterad tik, kanske hon fått många ättlingar därför? Den tikens dotter är en av de vackraste hundar jag sett, farmor till min valp.

Upp till toppen
Annons: