Annons:
Etikett03-katt
Läst 4567 ggr
Mysan3
2010-11-22, 16:06

ben - erfarenheter och tips

Jag är nybörjare på BARF och i uppstartningsfarten. Har inte vågat testa hela ben än på katterna, och vad jag läst är det väl det som de flesta är lite oroliga för i början. Tyckte det kunde vara kul med en samlingstråd här där man kan läsa om era erfarenheter med ben till katterna. Både bra och dåliga saker. Gärna lite tips till hur man ska gå till väga de första gångerna också!

Jag har en påse med kycklingvingar i frysen som ligger och väntar Skrattande Katterna är inte så bra på att tugga större bitar än - de får verkligen kämpa med större bitar av kött. Har även märkt att de är glupska och sväljer stora bitar också. Är det något man ska tänka på vad gäller benen. om de är glupska och sväljer för stor bit med ben? Är det bättre att ge hela bitar av vingen då eller ska jag dela den i mindre? Hela - då kan de inte svälja den hel . Mindre bitar - då kan de svälja den - finns det risk att den skadar dem då? Fastnar?

Hoppas ni har tid och lust att dela med er av era erfarenheter och ben historier, och gärna lite tips och råd Skrattande

Annons:
Sugiyama
2010-11-22, 17:13

Min erfarenhet från hundarna är att ju mindre bitar ju mindre benägenhet att tugga. Sen tänker jag på mina katter som tog en och annan mus eller fågel och där åt de upp med ben och allt utan problem.

Linnea
2010-11-23, 08:38

Jag delade kycklingvingarna i början i fyra delar ungefär, det mesta av köttet för sig och benen med lite kött på för sig. det tog några veckor sen provade jag ge hela och det gick. Min katt tuggar inte så mycket. han har lite vajsings med tarmarna emellanåt (bäckenskada) så det händer att han får lite lätt förstoppning och då kräks han upp det han har i magen. Jag kan säga att det är inga vältuggade bitar precis. Dom ser ut som när jag la dom i skålen.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Bogart
2010-11-23, 22:01