Annons:
Etikett03-katt
Läst 4567 ggr
Mysan3
2010-11-22, 16:06

ben - erfarenheter och tips

Jag är nybörjare på BARF och i uppstartningsfarten. Har inte vågat testa hela ben än på katterna, och vad jag läst är det väl det som de flesta är lite oroliga för i början. Tyckte det kunde vara kul med en samlingstråd här där man kan läsa om era erfarenheter med ben till katterna. Både bra och dåliga saker. Gärna lite tips till hur man ska gå till väga de första gångerna också!

Jag har en påse med kycklingvingar i frysen som ligger och väntar Skrattande Katterna är inte så bra på att tugga större bitar än - de får verkligen kämpa med större bitar av kött. Har även märkt att de är glupska och sväljer stora bitar också. Är det något man ska tänka på vad gäller benen. om de är glupska och sväljer för stor bit med ben? Är det bättre att ge hela bitar av vingen då eller ska jag dela den i mindre? Hela - då kan de inte svälja den hel . Mindre bitar - då kan de svälja den - finns det risk att den skadar dem då? Fastnar?

Hoppas ni har tid och lust att dela med er av era erfarenheter och ben historier, och gärna lite tips och råd Skrattande

Annons:
Sugiyama
2010-11-22, 17:13

Min erfarenhet från hundarna är att ju mindre bitar ju mindre benägenhet att tugga. Sen tänker jag på mina katter som tog en och annan mus eller fågel och där åt de upp med ben och allt utan problem.

Linnea
2010-11-23, 08:38

Jag delade kycklingvingarna i början i fyra delar ungefär, det mesta av köttet för sig och benen med lite kött på för sig. det tog några veckor sen provade jag ge hela och det gick. Min katt tuggar inte så mycket. han har lite vajsings med tarmarna emellanåt (bäckenskada) så det händer att han får lite lätt förstoppning och då kräks han upp det han har i magen. Jag kan säga att det är inga vältuggade bitar precis. Dom ser ut som när jag la dom i skålen.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Bogart
2010-11-23, 22:01

Min katt är hopplös och äter sällan ben, då ska hon vara riktigt hungrig för att ge sig på det. De enda ben jag har fått henne att äta hittills är fiskben (ges ibland som godis) och vissa kycklingben. De ben från kyckling som jag har gett är från skrovet som jag har delat i lite mindre bitar. Skrov och halsar är helt klart de mest lättuggade benen på kycklingen, så kan du få tag på dem så är det enkelt att börja med.

När jag har delat upp kycklingvingar i mindre bitar så har min katt tuggat lite ibland, men en helt vinge skulle hon aldrig ge sig på. Så enligt min erfarenhet så hjälper det att dela dem i mindre bitar. Man får helt enkelt testa sig fram, det kan vara väldigt svårt att få en katt att äta barf och ibland så får man verkligen försöka med allt. Hela vingar är ju att föredra, då det ger mer tandmotion och riskerna är mindre. Att bryta vingen i lederna och skära upp där bör inte innebära några risker dock.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Mysan3
2010-12-06, 16:21

Nu har jag äntligen vågat prova med ben till katterna. I helgen så fick de dela på en kycklingvinge. Jag delade den i lederna så det blev tre bitar med ben och kött. Det gick över förväntan.

Elwood fick det största benet - eftersom han är störts och mest framåt och jag har sett hur han käkar mössen. Han gnagde och åt upp ca halva benet - höll på en bra stund med det.

Jake fick mellanbiten och gnagde av allt kött.

Lilla Neo fick den minsta biten och den försvann nästan direkt…..tror att han svalde den hel. Så nervös jag blev, med det verkar ha gått bra. Nästa gång ska han få en större bit att gnaga på.

Jag klippte bara upp skinnet lite grann åt dem så det inte skulle vara allt för segt. Alla hög in direkt iallafall med god aptit så det var kul att se. Men jag måste säga att jag satt och såg på med skräckblandad förtjusning.

Ska testa nu med vingar några ggr. Funderar på att köpa en hel kyckling åt dem så kan de få delar av skrovet också.

Issm
2010-12-06, 20:23

Vad kul att allt gick bra! :)

Mysan3
2010-12-09, 12:00

Nu har jag gjort 2:a föröket med en hel vinge per katt. Den ena åt upp hela med ben och allt utan problem. De andra två gnager bara av köttet och verkar inte fatta att de går att käka benet. Hur ska jag få dem att förstå att även benet är ätbart?

Kan jag banka på hela vingen så benet går sönder? Eller blir det för små vassa bitar som kan vara farliga?

Nu i helgen tänkte jag köpa en hel kyckling att prova med. Då kan jag och sambon ta finbitarna så får katterna resten. Tänkte att revbenen kanske är bättre för de två som inte fattar att äta benen.

Ja, jag har bara testat två ggr så jag ska väl inte vara så otålig.

Annons:
Katti
2010-12-09, 14:49

En av tre som fattar är väl inte så dåligt Skrattande. Det är inte farligt att banka på benet i vingen. Det har flera här berättat att de gjort.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Sugiyama
2010-12-09, 15:07

Jag tycker du sk vänta och se, den tredje kommer säkert fatta så småningom.

BARFmycat
2010-12-09, 21:33

Det kan ju vara positovt att banka på benet och göra det lätt för dom psykiskt, så de förstår att det går att äta. Oftast så ger dom upp så fort det blir lite motstånd, de fattar inte att det går att äta ben. Ger man en hel bankad kycklingvinge så får de ju en minnesbild avv att den gick att äta hel. Nästa gång behöver man kanske inte banka lika mycket och sen så slinker det ner utan större svårigheter!

Mina katter äter ju upp hela revben av gris, så som kan om dom bara vill!Flört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: