Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 5415 ggr
Mysan3
2010-12-02, 16:14

[K] kött - fett% - kvalite - ursprung

Har lite funderingar om kött….

Hur mycket fett ska en katt ha?

När man köper färs tex. hur mycket fett är bra?10 -12% Är den 20% färsen aldeles för fet att ge dem om man ger ibland bara? Den brukar ju vara väldigt billig emellan åt.

Karre kan ju vara rätt fet, ska man skära bort den hårda fett kanten. Tror jag läste någonstans att det var det hårda fettet som inte var bra.

Köper ni bara svenskt kött till era djur?  Kyckling köper jag bara svenskt till både mig och katterna. Men annat kött köper jag både svenskt och utländskt till oss själv, lite beroende på kvaliten just då.  Kan det finnas skadliga antibiotika rester eller annat i det utländska köttet som kan ge skador på katterna om jag ger dem det?

Annons:
BARFmycat
2010-12-02, 20:28

Ganska högt, försök att få tag i kött med mycket fett. Köper du färs så köp med den högsta fetthalten. Eftersom kött man köper i butik ofta är putsat från fett så kan det vara svårt att få i katten tillräckligt med fett.

I hårt fett lagras toxiner som djuret fått i sig under sin levnadsperiod, det är nackdelen med att ge det fettet. Fett från ungdjur och ekologiska djur kan man ge. Man får väga för och emot där, de behöver ju få i sig fett men samtidigt så vill man inte att de ska få i sig gifter..

Nej, jag har inte råd att vara kräsen med vart köttet kommer ifrån. Jag köper inte koscherslaktat kött, men det är väl den enda restriktionen jag har vad det gäller kött.
Vad jag vet ska det inte vara några problem med att ge utländskt kött, det kontrolleras precis som svenskt kött innan det säljs i butik. I varje fall vad det gäller bakterier, men jag kan inte tänka mig att det skulle finnas spår av läkemedel i det.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Mysan3
2010-12-03, 14:27

Tack! Då behöver jag inte vara orolig för utländskt  kött till katterna och inte heller att det blir för mycket fett - det verkar ju nästan bli tvärtom.

Än så länge har jag bara gett dem fläskkarre, kycklingmage och nötfärs ( fast det verkar de inte vara så förtjust i….så det får bli blandfärs nästa gång i stället - jaa, köper ju på mig lite olika vad som är billigt!!! ) och lite rens från de lilla kött vi äter.

hjärta och lever förståss!!!!

Jag har faktiskt tänkt på det att när jag - än så länge i allafall - handlar allt i vanliga affärer så känns det som det blir mycket fint kött och mycket är bortrensat. så det kanske är en massa nyttigheter som mina katter går miste om på detta sättet.

Jag köpte förresten lambringa i går och testade så lam gillar de också!

Ska man ge njure, lunga, tunga? Har inte sett några i affärerna när jag varit där. Det kanske är mycket nyttigheter i dessa!?

Fryser ni kyckling och fläskött innan ni ger det? Med tankte på trikiner. När jag kommer hem med nytt kött så får de alltid smakbitar eller en portion. Men det kanske är bättre att frysa det först?

Silvestris
2010-12-03, 21:11

Lunga är svårt att få tag i om man inte vänder sig direkt till slakterier eller jägare. Tunga och njure brukar man kunna hitta i affärer med bra köttdiskar. Njure ingår iaf i Scans sortiment så alla butiker som tar in kött från Scan kan ta hem njure.

Jag fryser inte köttet innan jag ger det till katterna. Ofta blir det iofs så eftersom jag köper mycket och laddar upp i frysen men jag är inte rädd för att ge färskt svenskt kött. Alla svenska grisar som går till slakt testas för trikiner (det är 16 år sedan trikiner senast hittades hos svenska tamsvin) och konventionella slaktkycklingar löper noll och ingen risk att smittas med trikiner eftersom de lever instängda i stora stallar hela sina 5 veckor långa liv.

Jag ger bara svenskt kött då jag inte alls litar på att importerat kött är lika noga kontrollerat som svenskt. Det förekommer mycket fusk.

Katti
2010-12-05, 15:36

Framför allt är inte djurhållningen lika bra utomlands som i Sverige. Den är långt ifrån perfekt här, medn jag tror inte att någopt annat land har lika höga krav när det gäller djurhållningen som vi har. Antibiotika används också mycket mer i andra länder än här.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/medicin-pa-menyn-far-grisarna-att-vaxa-1.880456

I artikeln står det att antibiotika i fodret är förbjudet i EU. Men det gäller alltså färdiga foderblandningar med tillsatt antibiotika. Det ges fortfarande i väldigt stor utsträckning med sprutor!

Här kommer inget utländskt kött innanför dörren, varken till djur eller människor!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Bogart
2010-12-05, 20:23

Jag ger ofta utländskt kött, men visst är svenskt att föredra. Jag vill dock ge stor variation, men ändå komma billigt undan, och då kan man inte vara så kräsen. Här har det serverats kött från Danmark, Chile och Tyskland.

Jag köper utländskt kött till mig själv, så jag tänker inte direkt vara mer noggrann med köttet som jag ger till djuren. Pengamässigt så finns inte den möjligheten.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

[Gemm]
2010-12-06, 03:52

Skit från profit är global, svenskt kött är ingen kvalitetsstämpel.

Annons:
Katti
2010-12-06, 09:39

Nej, men utländskt är allt som oftast en värre-än-värst-stämpel… Och då tänker jag främst på djurhållningen.

Bogart
2010-12-06, 18:16

#7 Det där kan väl knappast gälla allt utländskt kött. Finns mycket gräsbeteskött från Sydamerika i butiker, och om de inte ljuger om djurhållningen så verkar den faktiskt vara riktigt bra.

Med vänlig hälsning

Katti
2010-12-06, 18:55

Tror inte det är många som köper importerat gräsbeteskött till djur! Men visst, de djuren har säkert haft det bra. Betydligt bättre än godtycklig svensk kalv…

Köper man utländskt kött för att få det billigare kan man dock utgå ifrån att djuren inte har haft det bra. Tvinga mig inte att googla fram bilder och annat elände. Jag vill inte se det själv!

BARFmycat
2010-12-06, 19:32

Vissa har tyvärr inget val, ekonomin finns inte. Kan låta bryskt, men mina djurs välmående går före andra djurs lidande för mig.

Bogart
2010-12-06, 19:39

#9 Behövs inga bilder, jag är väl medveten om hur vissa djur har det utomlands.

Jag köper gräsbeteskött från Sydamerika till mina djur, då man kan hitta väldigt billigt sådant lamm ibland. Willys har då och då bra pris på lammdetaljer från Naturkött.

Hade jag haft möjlighet att kontakta någon jägare och få massa billigt kött så som du så hade jag gjort det, men det kräver mer eller mindre att man har körkort och tillgång till bil. Dessutom så hade jag behövt mer frysutrymme.

Med vänlig hälsning

Silvestris
2010-12-06, 20:39

Ska vi se till den svenska djurindustrin så är det faktiskt nötboskapen som föds upp för köttproduktion som lever mest naturliga och drägliga liv. De får nästan alltid gå ute och kalvarna får gå med sina mammor flera månader. Mjölkkossorna kan stå uppbundna i bås i ladugården större delen av året och kalvarna tas från mamman redan efter ett dygn så att vi ska kunna dricka mjölken. Kossorna käkar kraftfoder som gör att de nästan konstant har diarré. Inflammation i juvren är vardagsmat. Bregott-kossan är en illusion.

När det gäller kött har jag inte dåligt samvete över att äta svenskt nötkött.

Om man sedan köper danskt, belgiskt eller holländskt nötkött bör man betänka att belgian blue är stora där så det är ganska stor risk/chans (beroende på om man bryr sig) att det är belgian blue man får på tallriken. Eller iaf en 50-50-korsning (vanligt eftersom belgian blue-kossor ofta måste snittas). Förekommer visserligen i Sverige också, men i väldigt liten omfattning.

Katti
2010-12-06, 20:53

Fast väldigt mycket av det nötkött som produceras i Sverige (och andra länder med mjölkproduktion) är mjölkkornas tjurkalvar. De har då inte fått gå med någon mamma…

Belgian blue ja - det är en annan (sorglig) historia.

Annons:
Silvestris
2010-12-06, 21:33

Tyvärr och det är synd att det i Sverige inte finns någon tradition att märka kött med ursprung. Då menar jag inte bara från vilket land och gård det kommer ifrån utan även ras.

Mysan3
2010-12-08, 15:33

Ja, helst av allt så vill man ju köpa närproducerat kött! Det hade ju varit det klart bästa både för oss och katterna!!! Det känns ju mycket bättre att köpa närproducerat kött då man vet att djuren haft det bra!!! Men vi har varken stor frys eller plånbok till det så det blir blandat svenskt och utländskt kött.

Förekommer ju fusk även i Sverige och vanvårdade djur så bara för att det är svenskt så vet man inte om djuret haft det bra heller. Om man inte kan köpa närproducerat vill säga.

Tills vidare så får det bli kyckling och fläsk. Nöt kommer jag nog inte att köpa till dem - de får renset från vårat nötkött så får det vara bra med det. Lamm och annat får det bli när man hittar billigt.  Jag har fått ett nytt intresse att kolla efter billigt kött så snart jag kommer in i en affär.Skrattande

Det blir väl inte för enformigt med bara kyckling och fläsk för det mesta?

Jag har hittat en siffra på att fettprocenten borde ligga mellan 20 -30 %. Jag tror inte att jag kommer upp i det så ska man tillsätta extra fett? Vad för fett i så fall?

Katti
2010-12-08, 15:42

Kycklingen innehåller ju väldgt lite fett, men fläsk i gengäld ganska mycket. Så ger du mycket kyckling en längre tid så kan du ju tillsätta lite fett. Det finns ju ister att köpa!

Känner igen det där med att skynda sig till köttdisken i hopp om att kunna fynda Skrattande.

Mysan3
2010-12-08, 15:59

De får faktiskt mest fläsk - nästan varje morgon får de karre. Så det kanske är tillräckligt med fett de får i sig där?

Bogart
2010-12-08, 16:13

Jag hade ju ett perfekt ställe som nästan ligger granne med mig där jag kunde få rester från närproducerat gräsbeteskött. Det kostade 30 kr/kg, men nu har de höjt priset till 49 kr/kg! Köttet är inte direkt några fina bitar, utan mycket fett, så det blir nog aldrig sånt kött igen nu när de har höjt priset. Dessutom så måste man köpa någon av deras vanliga dyra köttlådor för att få köpa spillbitarna nu. Skrikandes

#17 Karré innehåller mycket fett. Även kyckling innehåller ju en hel del fett, om man ger skinnet, vilket man ju förmodligen gör när man barfar. Beror i och för sig lite på vad man ger för delar, kycklingvingar innehåller mycket fett till exempel.

Med vänlig hälsning

Mysan3
2010-12-08, 17:47

#18 Det var ju perfekt!!!! Synd att de höjde priset….

Jag håller på att testa att ge dem kycklingvingar. De ska få i kväll får se hur det går. Får vänta till sambon kommit hem för så här i början blir jag så nervös när de ska äta ben.

Tanken är ju att de ska kunna äta kyckling med skinn och ben och allt.

BARFmycat
2010-12-09, 21:22

Kyckling innehåller ju fett i stimulerande mängder om man ger tex vingar eller klubbor med skinnet kvar, skinnet är ju nästan bara fettFlört

Annons:
Upp till toppen
Annons: