Annons:
Etikett02-hund
Läst 2167 ggr
Issm
2010-11-25 15:54

Första benmåltiden.

Egentligen är väl detta inget frågeinlägg, utan snarare ett glädjeinlägg :)

Jag har gett min hund rå mat i några månader och kompletterat med benmjöl. Har inte riktigt vågat ta steget ut.

Men igår så hittade jag lammrevben på extrapris, de gick att göra i ordning så att de blev alldeles lagomt stora för en första gång. Jag var jätte nervös över att han bara skulle försöka sluka allt utan att tugga.

Tji fick jag, för han tuggade noga och krossade benen. En gång svalde han en lite för stor bit, men han kräktes snabbt upp den och tuggade den noga en andra gång.

Han blev rätt trött efter maten, men glad.

Magen verkar ha klarat det bra också, avföringen var okej. Det var lite småben i, men det är väl normalt innan magen hinner vänja sig vid födan?

Jaja, jag var bara tvungen att skriva av mig liteGlad

Annons:
Bogart
2010-11-25 16:05
#1

Grattis, vad kul att du äntligen vågade!

Att se ben i avföringen kan man göra då och då även när det handlar om en van hund, så jag tror knappast att det är något man behöver oroa sig över. Själv så har jag bara hittat ben i avföringen vid ett tillfälle.

Var hittade du lammrevbenen förresten? Vad betalade du för dem?

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Issm
2010-11-25 16:14
#2

Tack, ja nån gång så måste man ju. Men jag satt vääldigt nära och hade stenkoll. Fast det behövdes ju inte egentligen.
Men det känns himla kul att kunna variera hans måltider ännu mer, där han får något mer stimulans istället för att sluka sin mat på några minuter.

Okej, vad bra. Då ska jag försöka låta bli att oroa mig för det, det är väl inte så konstigt att det blir kvar småbitar när han inte är van att smälta ben på det sättet.

Jag hittade dem på ICA maxi, och jag ljög visst. Det var lammbringa.
De hade ett flertal förpackningar där det stod "Ät snart" på.  Jag betalade 42 kr för 1,2 kg.

Vi var och handlade igår, och de hade en hel del med div. kött som var märkta "Ät snart" på.  Så är man ute på Torp är det faktiskt värt att kika in och kolla i köttdiskarna.

Bogart
2010-11-25 16:40
#3

Jag är sällan på Torp, men när jag är där så kollar jag åtminstone igenom köttdiskarna på Maxi. Maxi är helt klart bäst när det gäller organ! Där hittar man billigaste kycklinglevern, och de har dessutom en del annat billigt; nöthjärta, grishjärta, grislever och grisnjure. Det är enda stället där jag har hittat njure här i stan.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Sugiyama
2010-12-01 16:17
#4

Det är det bästa med att ge ben att hundarna blir trötta av att äta och att det tar lite tid. Jag tror inte det är bra för en hund att inhalera maten på 2 s.

Mysan3
2010-12-02 15:52
#5

Kul att läsa ditt glädjeinlägg, då jag är nybörjare på BARF och ännu inte vågat ge katterna ben än så ger det en liten sporre att läsa att du vågade ta steget!!!

Heffipeffi
2010-12-02 19:44
#6

Borttaget inlägg pga svarade i fel trådSkäms

Annons:
Upp till toppen
Annons: