Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 3725 ggr
Mysan3
2010-11-21 17:46

vecko-uträkning / mängd - är detta bra?

Ska  börja halvbarfa tre katter som snart är 6 månader gamla. De får 100 g barf om dagen - morgon + kväll.  + torrfoder resten. Kommer att ändra detta senare då de fortfarande växer och senare kommer att bli kastrerade men 100  var en bra siffra att räkna på tyckte jag.

Räknat på:100g / dag och katt:

70 g muskelkött, 20 - 25 g hjärta och 8 gram lever. 1/2 tsk benmjöl.

Baserat på ovanstående siffror har jag räknat ut att de ska ha följande per vecka och katt (lite avrundat):

500 g muskelkött

150 - 175 g hjärta

55 - 60 g lever ( kycklinglever som jag kommer att ge 3 ggr i veckan, ca 20 g / gång).

Jag har baserat ett veckomatchema på ovanstående uträkning då jag kommer att ge dem olika bitar olika dagar och inte använda mig av röror.

Hur låter detta? Är det bra så det bara är att köra på, eller ska jag ändra på något?

Ger dem äggula ett par ggr i veckan, fil + lite annat också. Ska naturligtvis testa om de kan äta ben också - har köpt hem en påse kycklingvingar som ligger i frysen och väntarSkrattande, bara jag vågar ta upp dem så…

Annons:
Heffipeffi
2010-11-23 16:30
#1

Nu har jag ingen koll på hur man ska dosera benmjölet, eftersom jag kör med ben. Men för övrigt tycker jag det ser bra ut.

Jag gör som du, ger olika bitar olika dagar, så det jämnar ut sig i längden.

Bogart
2010-11-23 21:54
#2

Vad jag kan se ser det helt okej ut, men jag är inte van vid att räkna ut det så här. Jag bara varierar så mycket jag kan, och ger mest muskelkött med eller utan ben/benmjöl, sen så ger jag en del hjärta, och lever ges ibland. Det behöver inte vara perfekt! Speciellt inte om du även utfodrar med ett helfoder.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Mysan3
2010-11-24 17:02
#3

Tack! Då behöver jag inte vara orolig så då kör jag på detta så längeGlad

Upp till toppen
Annons: