Annons:
Etikett03-katt
Läst 4283 ggr
[Neko]
2010-11-05, 00:21

%-sats på blötmat

Är procent-satsen på blötmat densamma som barf? jag håller på och lägger över min ena katt på barf, då hon har någon allergi och slickar sig mycket.

Har börjat fasa in henne på bozita kyckling-blötmat samt lite vom og hundemat kyckling (som hon är väldigt förtjust i). Jag ska testa detta innan jag tar henne till veterinären och gör en utredning. Förhoppningsvis slutar hon slicka sig så jag inte behöver gå dit.

Någon som har erfarenhet av klådor, hur lång tid kan det ta innan man kan räkna med resultat?

Annons:
AnneN
2010-11-05, 00:25

Har inte erfarenhet av klåda på katt, men har en hund som är allergisk mot spannmål och får hemsk klåda av det, då vi väl kom på vad hon inte tålde och bytte till mat som är spannmålsfritt så försvann klådan på några dagar, har hört andra där det tagit upp till 1 månad innan klådan försvunnit helt.

Hoppas du får svar av någon med mer erfarenhet och att ni får ordning på kattens klåda.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Neko]
2010-11-05, 01:05

Hon har ätit james wellbeloved kalkon och ris i ca en månad nu, men jag märker ingen större skillnad :/ kanske att hon slickar sig lite mindre, men jag vet inte om jag inbillar mig eller ej. sen har jag varit lite slarvig med bevakningen vid matdags, i morse vände jag ryggen till bara en liten stund och då mumsade hon på den andra kattens foder som inte är spannmålsfritt. det hjälper ju inte direkt att hon får i sig spannmål då och då :/ får skärpa till mig. när hon fick kycklingen hade hon iaf inte tid till att inspektera vad de andra fick Skrattande

Heffipeffi
2010-11-05, 13:36

Min erfarenhet är att katterna behöver mindre mängd mat när de får Barf än av burkmat.
Jag har ingen erfarenhet av klåda på katter, men vet en hund som bytte från torrfoder till färskfoder, och blev helt klådfri på 14 dagar.

Bogart
2010-11-06, 01:38

Blötmat brukar innehålla mer vatten än vad kött gör, så man brukar behöva ge mer av blötmat än barf.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

[Neko]
2010-11-07, 00:48

Hon verkar föredra kycklingen, så det behövdes inte direkt någon invänjning på det ;)

exitingsvillemo
2010-11-11, 10:08

Är du säker på att detär klåda? Kliar hon eller slickar hon bara? Slickar hon frenetiskt på ett ställe, eller är hon irriterad över hela kroppen?

Tumörer kan orsaka extrem-tvättning på katt. Ngt som gör ont inne i kroppen. Så tvättar hon på ett visst ställe, så skulle jag ta veterinären i första hand och kräva en ordentlig utredning.

Annons:
Silvestris
2010-11-11, 11:58

Man brukar behöva iaf 6-8 veckor för att kunna bedöma om en eliminationsdiet har gett effekt eller inte.

Jag undrar dock precis som #6 om det är fastställt att katten har någon allergi. Det finns nämligen en mängd olika saker andra än allergier som orsakar klåda (hudinfektioner, FUS, tumörer, läkande sår osv.).

[Neko]
2010-11-11, 16:35

Hon slickar över hela kroppen, och eftersom hon blev mycket värre när jag blandade i hills sterilised i övriga maten gissar jag att det är något hon inte tål. Hennes mamma och bror hade liknande problem, och blev bra på spannmålsfri burkmat. Uppfödaren tror det är samma problem som Yen har, så jag testar detta innan jag går till veterinären.

Katti
2010-11-18, 13:24

Hoppas ni får bukt med problemet. Har själv haft graviditetsklåda och det var fullkomligt vidrigt!

Det är uppenbarligen ett ärftligt problem i ert fall. Jag hoppas att man inte avlar vidare på släktingarna!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Neko]
2010-11-19, 23:31

Yen blev parad hos uppfödaren, men fick missfall och fick efter det en hög antibiotikakur som utlöste klådan. hennes mamma är kastrerad vet jag, och de andra ur kullen också. så det blir inga fler bebisar där.

Vi har även börjat ha på standardt immun, som jag fick tips av kvinnan på hälsofoderbutiken vid Hornstull i sthlm. När hon tipsade om standardt mage till min magsjuka hund fungerade det suveränt, jag hoppas standardt immun fungerar lika bra till Yen.

Faktum är att det har börjat växa tillbaka päls, jag hoppas hoppas det fortsätter så *håller tummarna*

Katti
2010-11-20, 00:39

Det får vi hoppas!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: