Annons:
Etikett06-vänja-djuren-vid-rå-föda
Läst 5972 ggr
fenixthebasketcase
2010-11-09, 22:33

Nybörjare på BARF, plz help... :)

Hej!

Har en liten vovve som jag vill börja barfa så snart som möjligt. Har läst på hur mycket som helst känns det som. Men jag får inte grepp om det hela.

Jag har en Powderpuff/kinesisk nakenhund, hane, 10månader, kastrerad, lite större än medel. Väger 5-6kg.

Vad ska jag ge honom för något?? Finns det ett bra matschema jag kan följa? Just nu äter han oscar deluxe, vilket varken jag eller han är nöjd med.

Vad behöver jag veta? Vilket sorts rått kött går bra? Allt? Fläskfile tex, ska han få det i lagom bitar? Hjärta, lever osv… bara öppna förpackningen och serva?

I'm so lost…

//Fenixen

Annons:
Heffipeffi
2010-11-09, 23:39

Allt kött går bra. Du ska helst ge från minst tre olika djur under en 10-dagarsperiod.

Eftersom du har en liten hund tycker jag att du kan börja med att ge 3%-4% av hans vikt dagligen. Blir han för tjock, minskar du mängden, blir han för smal får du öka.

Det finns lite olika rekommendationer om hur proportionerna kött/ben/ev gönsaker ska vara. Vissa ger grönsaker, andra inte.

Många ger 50% råa köttiga ben (t ex kycklingvingar) 25% muskelkött(äv hjärta) el vom, 25% lever, grönsaker, ägg.
Du kan även ge fisk med ben och inälvor (t ex strömming) ngn gång under en period.

Ngt du ska tänka på är att inte ge för mkt ben i början, om inte hunden är van att äta ben.

Om du bläddrar lite bland inläggen här, hittar du säkert flera olika matscheman.

Lycka till!

fenixthebasketcase
2010-11-10, 22:53

Okej, tack!

Men det går bra att köpa vanliga kronfågeln råa frysta kycklingvingar, tina dom och sen bara ge det?

Så typ 75 gram råa kycklingvingar, 40 gram kycklinghjärta, 40gram lever, broccoli och äggula..?

Är det några speciella ben jag ska köpa? Eller rättare sagt, VAD ska jag köpa? Hittar jag något i vanliga köttdisken?

(Nu har jag säkert ställt jättedumma frågor, men jag gör hellre bort mig litegrann och att hunden får rätt mat än att jag bara chansar)

Jag ska bläddra igenom massa inlägg nu. :)

Bogart
2010-11-11, 00:20

Ja vanliga frysta kycklingvingar från matbutiken fungerar utmärkt. Hjärta och lever tycker jag att du kan vänta med, det fungerar väldigt bra att börja med endast kyckling och sedan introducera annat kött allt eftersom för att undvika att magen ballar ur.

Hur stor är din hund? Kanske är en kycklingvinge lite väl liten för den, då det är att föredra om hunden får tugga ordentligt. Finns ju många saker man kan välja på när det gäller kyckling; ben, lår, klubbor, hela kycklingar… Man kan lätt anpassa storleken efter hunden. Kanske kan lår och ben vara något att testa. För min hund på 9 kg så är ett lår ungefär en dagsranson (beror lite på hur det är styckat).

De ben som de flesta kör på är just kyckling, men det finns ju lite annat att testa också. Höna brukar fungera till hund, de är mycket hårdare än kycklingben. Revben från vissa djur kan också fungera, så som lamm och gris. Nötrevben kan fungera bra också, men de benen kan sällan hunden äta upp, så de rensas enbart från allt kött.

De ben som jag tycker att man ska försöka unvika är ben som är sågade på ett sånt vis att de blir vassa, så som ben på skivad kotlett eller karré. Dessutom så är viktbärande ben från stora djur som ko och älg ganska riskabelt, då de kan förstöra hundens tänder. Märgben är ett sådant ben, och min hund är en av alla de som har förstört sina tänder på dessa ben.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

AnneN
2010-11-11, 09:18

Jipotimas så finns det en hel del info om hundbarf och även förslag på matschema för hund, kika in där om du inte redan gjort det Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

fenixthebasketcase
2010-11-11, 10:59

Hej! Han är cirka 35 cm i mankhöjd, väger runt 5-6kg.

Men var handlar ni era grejor ifrån ? Har hört talas om en djuraffär i helsingborg som ska ha sånt (bor själv i malmö)

Phew, jag ska läsa på lite mer. Det är bara så svårt för det finns ingen konkret info rakt upp och ner tycker jag. Lite som lchf, som jag själv äter, vilket var lagom krångligt i början innan man fått grepp om den, men när man väl fått det så var det så jäkla självklart.. :)

Men ska man börja med endast kyckling i några dagar? Vet som sagt ändå inte var jag ska hitta ben och kött från kanin och liknande.

Jätteglad för att ni hjälper mig!

Bogart
2010-11-11, 14:43

Jag köper allt i matbutiken, men man får ju leta i lite olika butiker för att hitta bra saker till bra pris. Jag handlar mest på Willys, och vissa saker köper jag även på Ica Maxi. City Gross ska väl också ha bra utbud, men jag har inte den butiken här så det har inte jag erfarenhet av.

Vissa köper ju kött från Jipotimas eller från diverse färskfodertillverkare, så som Nordic, Bravo och Klass. De har ju färdiga foder, men säljer också halvfoder som en del barfare använder sig av.

Det finns ju som sagt hur mycket olika åsikter om utfodring som helst, och det man får göra är helt enkelt att läsa på och själv bilda sig en uppfattning. Jag utfodrar i stil med något som brukar kallas prey model raw (PMR). Det innebär att man helt utesluter vegetabilier.

Här är en trevlig sida med en del info om PMR:

http://preymodelraw.com/

Där står det bland annat om hur man kan göra när man börjar råutfodra, och den sidan förespråkar att ta det försiktigt och introducera olika sorters kött under en längre period. Att en hunds kost är perfekt balanserad direkt är inte så viktigt, det är balans över tid som gäller, så man kan med gott samvete ta det försiktigt.

Kanin har jag aldrig utfodrat med, och om jag inte någon dag får för mig att börja föda upp köttkaniner själv så kommer det nog inte bli något med det. Jag ger det som jag hittar i mataffären för ett bra pris (lägger mig helst inte över 30kr/kg, men kan gå upp till 40kr/kg): kyckling, höna, fläsk, nöt, lamm, fisk och ägg.

Lite vilt har min hund även fått, men det var bara de få påsar med gammalt älgkött vi hade i frysen. Eftersom den enda källan till vilt jag hade nu har gått bort så kan jag nästan glömma att utfodra med det tyvärr. Om du känner någon som jagar så tycker jag att du ska fråga dem om kött! Säg att du kan ta riktigt gammalt sådant, jag har gett min hund sex år gammalt älgkött. Just älg håller ju dessutom väldigt länge.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
chapp
2010-11-14, 18:12

Jag kör också utan grönsaker. Valpen vill helt enkelt inte äta grönsaker. Lite kokt frukt och bär går bra. (Men jag köper inte äpplen bara så hon ska få.)

Basen i valpens mat är kyckling, vingar eller lår, som jag klipper isär, mest för att hon släpar iväg med maten annars, in i vardagsrummet och käkar blodiga ben på finmattan… Alltså, hon får tre måltider än så länge, varav två är kyckling. Sedan får hon lite rester från mina mål, tex lite omelett, fulbitar etc.

Förutom kyckling ger jag tex hjärta, lever, köttfärs, ben från gris, fisk mm.

[isdrakee]
2010-11-17, 19:44

Jag passar på att låna tråden lite eftersom jag inte tycker det är tillräckligt mycket för att starta en hel tråd om det.

Är det någon som har en länk till någon bra artikel? Jag vill mest veta vilka proportioner man ska ge av allt. Jag tänker att det antagligen finns någon jätte bra hundbarfs artikel liggandes här på sidan. :)

Sen funderar jag lite på det här med hela foderdjur som t ex gnagare och kycklingar. Kan man variera med detta? Och är det i så fall något man ska tänka på?

Håller på med reptiler så har alltid frysta djur hemma och jag kan tycka att ett helt djur innehåller en massa nyttighetet. :)

AnneN
2010-11-17, 21:59

#8 Om du kikar på länken i #4 så finns det massor bra information om hundbarf på den sidan Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Upp till toppen
Annons: