Annons:
Etikett15-problematik
Läst 8018 ggr
BARFmycat
2010-10-14 12:44

Diarré - Tipstråd

Många som vill börja med BARF stöter ofta på det här problemet i början. Och det är ju inte så motiverande när man egentligen bara vill att ens djur ska må bra.

Så jag tänkte att vi kanske kunde ha en tipstråd här om vad som är bra när ens husdjur har rännskita..Tungan ute

Det enda som jag testat som också har fungerat är svält.
Ett helt eller halft dygns svält brukar få ordning på tarmen.
Men om man har ett underviktigt eller sjukt djur så är det oftast inte aktuellt att svälta.

På senare tid har jag börjat fundera på koltabletter, någon som testat det? Kol binder kemiska gifter och bakteriegifter.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
AnneN
2010-10-14 15:14
#1

Nu barfar jag inte, men de få gånger min hund fått problem med diarré så ger jag henne a-fil & morotspuré ett par dagar tills magen lugnat sig. Om jag svälter henne ett dygn som ofta rekomenderas så kräks hon då magen blir tom, men med lite fil och morot så stabiliseras magen och hon slipper bli så hungrig att hon kräks.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Bogart
2010-10-14 15:33
#2

För att få bukt på diarré så fastar jag min hund i ett dygn, för att sedan ge honom endast kyckling under några dagar, kyckling med mycket ben och där jag tagit bort skinnet. Allt eftersom så introducerar man mer fett (skinn) och mer kött, för att sedan introducera andra proteiner.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
2010-10-14 17:25
#3

#1 & 2

Tack för era tips och erfarenheter!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Varginna
2010-10-14 19:47
#4

Det allra allra bästa är kaninmage! Svält hunden ett mål och ge sedan kaninmage med innehåll, förslagsvis utomhus!  När hunden äter det så brukar det bli kaninmage runt om skålen också!

En/ett par dagar med det och sen vom ytterligare en dag brukar laga det mesta.

Min tik bajsade blod och blev bra på detta sätt! Rekomenderas varmt!

[Neko]
2010-10-14 21:33
#5

Det enda som fungerar på min afghan är standardt Mage (kan även ges till katt står det på burken). Jag såg skillnad redan andra dagen, och då har vi testat svält, vom, kaninmage och otaliga turer till veterinären och dubbla flagylkurer.

Jag kan verkligen rekommendera standardt mage, vet inte vad jag hade tagit mig till om jag inte blivit tipsad om det. Jamaal hade säkerligen inte mått så bra som han gör idag om han inte får det på maten varje dag.

Nu är det inte så vanligt med Jamaals magproblem, på min andra hund fungerar svält och vom ypperligt!

Sugiyama
2010-10-15 23:10
#6

Är det lindrigt ger jag vom några dagar. Med värre diarrér ger jag kaninmage men det är sällan.

Kan också berätta om min äldre hund som förstörde magen på metacam. Hon mår bäst av vom & hundemat och så får hon hemgjord kefir till frukost. Tråkigt då hon gillar att äta ben men då börjar hon genast kräkas. Vom är bra skonkost.

Annons:
Vattnadal
2010-10-16 01:54
#7

Vi fastar aldrig hundarna när de är dåliga. En enkel sak som kan hjälpa om det inte är så allvarligt, stoppar upp ett par timmar i alla fall, är kokt potatis, mosad med smör, ges direkt den svalnat av lagom, alltså bara göra en portion i taget.

Hjälper inte det, ger vi Canikur, receptfritt från apoteket.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
2010-10-16 01:56
#8

Vi har testat koltabletter, det enda som hänbder att de sprutar svart istället för brunt. OM de inte är förgiftade då. Fast oftast är det ju bara för mycket av något, för ovant eller för kraftigt eller dåligt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Chanku
2010-10-16 12:04
#9

Jag brukar normalt heller inte svälta hunden, en portion möjligtvis. Såvida det nu inte är väldigt allvarligt. För Pixie funkar det faktiskt bäst om jag ger en del av en portion med helt torra kulor. Morot, ris, fisk etc gör att det tar längre tid för hennes mage att rätta till sig. Nu går ju dock hon på en portion kulor och en portion kött. 

Pixie hade rejäla problem när jag började introducera färskt kött. Så jag började helt enkelt koka det. Eftersom kokades köttet mindre o mindre tills det var helt rått. Då var det inga problem längre.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Silvestris
2010-10-16 16:07
#10

Mina katter har sällan diarré, men de få fall jag haft har tagit sig efter 12 timmars svält och sedan morotspuré (hemgjord)+lamm- eller nötfärs.

BARFmycat
2010-10-17 01:56
#11

Vad bra att alla bidrar med sina olika tips och erfarenheter, de är guld värda nästa gång någon förtvivlat söker sig hit och behöver få hjälp med hur man korkar igen där bak på sitt djur!Skrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Missannas
2010-10-17 17:54
#12

Kalvfärs blandat med morotspuré några dagar funkade bra hos oss. Kaninmage har jag aldrig testat, någon som vet var man kan få tag i det i Göteborg?

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Bogart
2010-10-17 18:03
#13

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
Missannas
2010-10-19 14:54
#14

#13 Tack för tipset Glad

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Upp till toppen
Annons: