Annons:
Etikett03-katt
Läst 7169 ggr
trollet85
2010-10-02 12:08

(K) Vom og hundemat till katt?

Om man ger Vom og hundemats:
Kyckling (100% kyckling) 
eller deras hundmat nr33 (kyckling, vom och inanmäte) vad behöver jag tillsätta för att det ska fungera till katterna?
http://www.vomoghundemat.se/tabell.htm
Kan man använda någon annan olja till katter än fisk/sälolja? Misstänker att ena katten är allergisk mot fisk.
Kan man mala ner torrfoder och blanda med maten för att få mer "rätt" näringsvärde? Just nu vägrar dom äta allergifodret så jag måste komma på något bra fort.

Finns det någon bra tabell över vad katter behöver näringsmässigt i sin mat?

Annons:
Musiken
2010-10-02 13:05
#1

hjartan for taurinet!

BARFmycat
2010-10-03 13:37
#2

AAFCO har just en sådan tabell för katt, kom ihåg att den är angiven i torrsubstans bara och att man måste räkna om näringsvärdet till torrsubstans på fodret man ger för att veta exakt hur mycket näring det innehåller.

Om den inte innehåller lever behöver du tillsätta det för A-vitaminet, minst 5% och max 10% av kosten ska utgöras av lever.

Jag vet inte om torrfoder i maten förbättrar näringsvärdet, snarare tvärtom, men visst kan du väl göra det. Annars är Mjau och Bozitas blötfoder att rekommendera.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Bogart
2010-10-03 15:46
#3

#2 Även om fodret inte innehåller lever så är det nog tillsatt a-vitamin ändå. Så ska man ge lever utöver så får man vara försiktig. Dock brukar ju de flesta kommersiella foder ligga ganska lågt med a-vitamin inom de accepterade nivåerna, så lite lever skadar nog inte.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Heffipeffi
2010-10-03 15:52
#4

Problemet är att det är svårt att veta vad det färdiga fodret innehåller av olika vitaminer. Det redovisas endast tillsatta vitaminer, om jag inte har fel.

BARFmycat
2010-10-03 16:02
#5

#3

Jo man får kolla på näringsdeklarationen, men som Heffipeffi säger så har jag också för mig att det bara redovisas tilsatta vitaminerObestämd
Men hundar har inte lika högt behov av A-vitamin som katter, så därför tror jag nog att man kan behöva tillsätta lite ändå.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BARFmycat
2010-10-03 16:11
#6

Vi hade en annan tråd uppe här för ett tag sedan som också handlade om Vom og hundemat till katt

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
trollet85
2010-10-05 19:10
#7

Måste dessvärre hitta ett foder helt utan fisk. så färdig blötmat tror jag inte fungerar. har i och för sig bara kollat på Mjau, men det framgår inte vad "kött och köttbiprodukter" innebär.

Ena katten kan bara äta Hills allergifoder.

Finns det andra märken som har spannmålsfria foder utan fisk? har inte hittat något, men kan ha missat. Har ingen återförsäljare i närheten av jipotimas.

Försökte erbjuda lite nötfärs i helgen… dom titta på mej som ja skulle försöka förgifta dom. Men o gå upp o stjäla stekt färs från sonens tallrik gick bra när ja vände ryggen till. katter…

Bogart
2010-10-06 00:22
#8

#7 Mjaus blötmat som inte har fisksmak innehåller INTE fisk. Innehåller det fisk så står det "fisk och fiskbiprodukter" i innehållsförteckningen.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
2010-10-06 14:30
#9

#7

Innehåller fodret fisk så står det redovisat, tex kött och köttbiprodukter, fisk och fiskbiprodukter. Varken Mjau eller Bozita innehåller fisk om det inte står så på framsidan, samma sak är det med Husses blötfoder.

Euroshoppers paté innehåller ingen fisk eller spannmål heller.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Gemm]
2010-10-15 04:10
#10

En av killarna bakom vom og hundemat utfodrar tydligen sin katt med en av korvarna (troligtvis kycklingkorven) som inte har spannmål i sig och kompletterar med hjärta för taurinets skull. Skicka ett mail och fråga dem om specifika siffror vetja.

Upp till toppen
Annons: