Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 3945 ggr
Katti
10/12/10, 10:06 PM

Nu är jag här!

Har länge, i flera år, talat mig varm för BARF till både hundar och katter. Hamnar som uppfödare av både hundar och katter i foderdiskussioner med folk hela tiden, och det jag säger är att det och det torrfodret är bättre än andra (mycket protein och fett och därmed lite kolhydrater/utfyllnad), men det bästa är att BARFa sitt djur! Och ändå har jag inte gjort det med mina egna…

Och inte gör jag det nu heller, men att på allvar börja läsa här tar mig förhoppningsvis närmare ett avgörande! Idag har jag i alla fall köpt massor av märgben (det har de fått tidigare också, men idag har jag hamstrat!) och kycklingvingar finns i frysen. Tyvärr är birmakatterna inte ett spår intresserade av annat än burkmat och torrfoder. De två huskatterna blir vildkatter när de får kycklingvingar, men birmisarna sitter bredvid, tittar på varandra och ser ut att säga "Fyyy, vad äckligt. Passar sig inte för prinsessor som vi är!" Skrattande.

Så jag börjar nog med hundarna och låter de katter som vill få någon kycklingvinge ibland. Husisarna går ju ute och barfar sig själva ganska bra, i alla fall under sommarhalvåret!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
BARFmycat
10/12/10, 10:40 PM
#1

Bättre sent än aldrig!Glad

Ett tips till birmorna är att du kan ju sluta ge torrfoder, för ärligt talat, det finns verkligen ingen mening med att ge det, och istället ge enbart blötfoder. Till katter som äter blötfoder är det väldigt lätt att blanda i lite köttfärs, små finhackade bitar av hjärta, lever etc i fodret så märker de inte ens att de äter snuskigt kött..Flört

Om du ger de andra katterna BARF så finns det ju en chans att birmorna till slut blir nyfikna på vad de äter och om det blir något över kan de ju äta det.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Katti
10/12/10, 11:55 PM
#2

Ja, vi tar dem också efterhand! Torrfoder får de delvis för tändernas skull. Eftersom de nu vägrar gnaga på kycklingvingar eller liknande… Vet att katter som bara äter mjukmat får tandproblem förr eller senare. Men jag har börjat ge mycket Mjau, så det går inte åt så mycket torrfoder längre.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Bogart
10/13/10, 12:57 AM
#3

Härligt att du börjar känna dig redo att barfa!

Dock så rekommenderar jag inte märgben, trots att de rekommenderas av de flesta inom hundvärlden. Jag anser nämligen att benen är på tok för hårda för en hund att gnaga på. Jag har själv fått erfara det här, då min hund har förstört ett antal tänder tack vare märgbenstuggande, och min hund är knappast den enda.

Här är min tidigare tråd om märgben:

Märgben - bra eller inte?

Här är en till länk om märgben och skador de kan orsaka:

Why I’ll NEVER give a dog a marrow or knuckle bone

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Katti
10/13/10, 1:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Syrran gillar heller inte märgben och hon är djursjukvårdare! Hon har sett en del på jobbet. Men jag tror det har mycket att göra med hur ivrig hunden är med benen också. Upplever inte att mina "tokgnager" så att några tänder skulle kunna gå av. Men det som slog mig är att det är ruskigt dyrt. 22:- kilot kostar det, och det är ju inte mycket av det som hamnar i magen på dem…

Just nu beror de många märgbenen på att jag har valpar och de låter mig sova till 6 istället för halv 5 om jag ger dem ben. Då är de värda sitt pris Skrattande.

De har sedan stor bytesmedvetenhet som ni ser. Här BARF i form av råtta Glad.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

BARFmycat
10/13/10, 12:55 PM
#5

#2

Det råder delade meningar om det där med torrfoder för tändernas skull, många anser att det är precis lika illa eller tom värre än blötfoder för tänderna. Jag har gett mina katter tuggstimulans i form av torkad vom, torkade grisöron mm för hundar och de älskar det! Om man bryter av eller klipper itu bitarna i början så det inte blir för jobbigt för dem lär de sig nog att tugga på dem, ett plus är ju att de luktar som torrfoder. Jag har även gett mina katter såna där små gröna tandborstar, de äter de ocksåTungan ute

Vad märgben beträffar håller jag med er båda. De är egentligen alldeles för hårda ben, men om hunden inte tuggar på dem i syfte att försöka äta upp dem ser jag ingen anledning varför man inte skulle kunna ge dem ur den aspekten. Vet många hundar som äter märgben som mest bara ligger och slickar på dem eller gnager försiktigt, och inte försöker äta upp dem. Har man däremot en sån hund så är det ju följaktligen oklokt att ge märgben. Det är en bedömning som jag tror att varje ägare för göra individuellt för sin hund och ingenting som man överlag kan säga är skadligt eller ej.

Var nere på Ultuna (SVA) får några veckor sedan och där hade dem en monter med olika föremål som opererats bort ur magen på olika hundar, och där låg åtskilliga näst intill hela märgben. Också något att tänka på, finns det en risk för att min hund sväljer benet helt? Isåfall bör man heller ej ge märgben.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Katti
10/13/10, 1:21 PM
#6

Klart att man kan ge katter annat än torrfoder att tugga på (tack för tipsen! Har en som gärna vill tugga, trots torrfoder) men får de inte det så blir det förr eller senare (oftast förr) problem för de katter som bara äter mjukmat och inte heller har chansen att BARFa sig själva med möss och liknande. Informationen kommer från veterinärer och djursjukvårdare och vad de ser på klinikerna, så jag är säker på att det stämmer. Men, som sagt, det finns ju annat att gnaga på än torrfoder!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Bogart
10/13/10, 2:25 PM
#7

Min hund har aldrig försökt äta upp ett märgben, men gnagt har han gjort. Först slickade han bara ur märgen, för att sedan gnaga på benet. Jag brukade låta benen ligga framme efter att han hade rensat dem på märg och köttslamsor, något jag vet att många gör.

Djur som äter torrfoder får också förr eller senare problem med tänder eller tandkött…

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

chapp
10/13/10, 4:25 PM
#8

Grattis Katti till beslutet! Har barfat min gamla hund i nästan 4 år och han har perfekt hälsa, enligt veterinären! Lappisvalpen har barfats sedan 10 veckors ålder och har haft en väldig aptit från början och vuxit mycket bra.

Linnea
10/13/10, 5:28 PM
#9

Jag ger märgben ibland men hon äter upp märgen och gnager inte så mycket och när märgen är slut så slänger jag benen.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

BARFmycat
10/14/10, 11:46 AM
#10

#6

Jag skulle inte lita allt för mycket på vad veterinärer och djursjukvårdare säger, eftersom deras utbildning inom området är vinklad (ges av torrfodertillverkarna).

Jag skulle nog hellre ge blötfoder och skrapa tänderna i så fall. Torrfoder kommer ändå inte åt högst uppe vid tandhalsarna, så oavsett om de äter blötfoder eller torrfoder så kommer de ändå få beläggningar där om de inte äter ben eller kött.

Dessutom så skulle du ju faktiskt kunna hacka lite benbitar från en kycklin och blanda i blötfodret så får de lite "crisp" i maten, alternativt testa en gammal hederlig köttkvarn och mal benen och blanda i blötmaten.

Jag håller med Bogart, enkatt som äter torrfoder får också problem med tänderna. Mina katter åt torrfoder i nästan två år innan de började BARFas och jag skrapade tänderna på dem minst en gång i månaden.. Och det var ett sånt där "fint veterinärrekommenderat" foder.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Katti
10/14/10, 12:06 PM
#11

Att de är indoktrinerade vet jag, men syrran är djursjukvårdare och hon säger att man ser direkt på en katts tänder om den bara ätit mjukmat. Det är inte bara det att det bildas tandsten, utan även följder till detta, som att de tappar tänderna när de blir lite äldre.

Skrapat tänderna på katter varje månad??? Det låter väldigt konstigt… Jag har haft katter i, lågt räknat… 70 kattår, ungar inte inräknade, och jag har aldrig någonsin skrapat, eller behövt skrapa, tänderna på en enda katt!

Men jag är inte här för att försvara torrfoder, absolut inte.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

BARFmycat
10/14/10, 12:27 PM
#12

#11

Jag tycker att det är lite svårt att basera en teori på det, för låt säga att det är så som din syster säger att blötfoderkatter får sämre tänder än torrfoderskatter, vem vet vilket blötfoder de äter? Det är otroligt stor skillnad på blötfoder och blötfoder. Kanske äter de blötfoder med socker i? De flesta billigare märken innehåller socker.

De värsta tänder jag någonsin observerat satt på två ungkatter, knappt året, och de hade karies, båda katterna åt Friskies torrfoder.. Så allting är relativtGlad

Ja, så fort de fick beläggningar så skrapade jag bort det innan det blev tandsten. Och jo, mer eller mindre varje månad gjorde jag det.

Nej jag förstår att det inte är ditt syfte, min poäng är väl mer att jag inte tror att torrfoder är så bra för tänderna som det har påståtts i alla år, jag har även själv trott det, jag kan väl helt enkelt säga att jag börjar tänka om och se nya möjligheterTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Gemm]
10/15/10, 3:50 AM
#13

Lite kuriosa angående torrfoder och tandhälsa är en bortglömd detalj och det är stärkelsen i torrfoder. Stärkelse lägger sig som en duktigt klibbig hinna kring tänder och tandkött och blir de liggandes där (alltså om ägaren i fråga inte låter beläggningarna skrapas bort på något vis) resulterar de i tandsten och efterföljande tandsjukdomar.
Problemet med stärkelse finns inte med den bättre typen av blötmat och därför anser jag att blömat inte är lika illa som torrfoder när det gäller tandhälsan.

Det finns en sak som ger rovdjurs tänder den motion och nötning som behövs för att bibehålla en god munhygien och det är inte torrfoder, det är inte blötmat - det är råa köttstycken och ben (aka. bytesdjur eller delar av dem).

Att torrfoder skulle vara bra för tänderna hos katter är lika befängt som att kakor skulle vara bra för våra tänder.

Vad sägs, ska vi alla kasta tandborstarna och fylla skåpen med kakor? Det roliga är att om vi alla skulle göra detta skulle våra tandläkare skratta oss i ansiktet och mer eller mindre gå hem i chock över att alla patienter nu tror att kakor är bra för tänderna. Varför skrattar inte veterinärerna…?

Annons:
Upp till toppen
Annons: