Annons:
Etikett10-fodra-friska-djur
Läst 4119 ggr
Dorkiis
2010-10-07 13:37

(K) Kan 2,5% vara för lite?

Jag barfar mina två katter nu och har en liten fråga om mängden..

Mina ena katt väger 5 kg och får 100 g mat om dagen (2%) för att hon ska minska lite i vikt, vilket hon sakta men säkert gör. Hon verkar inte alls hungrig mellan målen (mina katter är otroligt bra på att säga till när de vill ha mat)

Min andra katt väger 3.7 kg och får också 100 g om dagen (2,7%) och hon verkar jättehungrig emellanåt! Hon piper så fort man reser sig upp och racar för en in i köket och ställer sig vid matskålen. Kan det vara så att hon behöver mer mat? behöver vissa mer än 3%? Eller är hon bara glupsk?

Först tänkte jag på mask, men har inte sett något i avföringen och magen är inte uppsvullen, men hon var ute i två veckor på dagarna i somras (tror dock inte att hon fångade någonting för hon gick efter mig nästan hela tiden)

Jag vill ju inte att katterna ska känna sig hungriga hela dagarna =( Kan lägga till att katterna är 2 respektive 1,5 år

Annons:
[Neko]
2010-10-07 19:19
#1

För att vara på säkra sidan att katten inte har mask kan du ta ett avföringsprov och skicka in det till slu (osäker på om det är slu, någon annan kanske vet).

Silvestris
2010-10-08 00:09
#2

Kan absolut vara så att de har olika behov. Öka giva något och kolla noga vad vågen säger.

Linnea
2010-10-08 11:37
#3

Är de vana vid att ha mat framme hela tiden innan du började barfa? Isf är det nog där skon klämmer. Min verkade jättehungrig i början tills han fattade att han skulle äta upp maten ganska fort. Innan har han småätit hela dagarna vilket ju inte heller är så bra för tänderna. Han har vant sig nu så nu jamar han när det närmar sig matdags.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

BARFmycat
2010-10-08 13:03
#4

Mina katter väger 6-7kg vardera och får lita över 100g mat om dagen, de lägger väldigt lätt på sig och får de mer än så blir de tjocka. De är hungriga ganska ofta, de går inte runt och skriker längre eftersom de vet att det inte lönar sig, men går man in i köket kommer de trippande efter ifall man skulle "tappa" något, och de tigger genom att vara överdrivet keliga och är det även mot alla som kommer på besök (ifall de har en kycklingvinge i fickan, man vet aldrig!).

Jag har märkt att bästa sättet att hålla deras hunger i schack är att ge dem mat som de måste jobba med, som fläskben. De får även torkade grisöron, strupar, vom mm som man brukar ge till hundar, det har de att jobba med i flera veckor och när de blir riktigt hungriga går de och gnager på dem.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Linnea
2010-10-08 13:25
#5

Min katt väger ca 5 kg och får ca 150 gram per dag men då snackar vi om en katt som varit mager hela livet trots fri tillgång till mat och blvit avmaskad. Han har helt enkelt inte gillat torrfodret. Nu är han mer normaltjock.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: