Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 4436 ggr
Vintervide
2010-09-24 15:55

BARF på resa?

Hej allihop!

Jag funderar på att börja ge min hund BARF. Det enda som får mig att tveka är hur jag ska lösa utfodringen på resor och dylikt. Vi bägge älskar fjällvandringar och långa skidturer, och det går ju inte direkt att släpa med sig frysboxen :/

På vintern funkar det då det är minusgrader, men har någon några förslag på hur det löses bäst sommartid? Eller om det finns något bra alternativ, kanske frystorkat/torkat kött/fisk?

Annons:
Vattnadal
2010-09-24 16:12
#1

Tonfisk på burk fick min förra golden som var allergisk. Hon fungerade bäst på hemlagat, främst fisk. Istället för ris och kesogegg fick hon grovt bröd och ex finhackade morötter. Ibland hade jag med fryst kyckling till de första målen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

BARFmycat
2010-09-24 17:58
#2

Man kan lufttorka kött i ugnen, det har jag gjort flera gånger. Sätt ugnen på 50 grader varmluft, dela köttet i små bitar och sprid ut det på bakplåtspapper på ett galler. Torka med ugnsluckan en aning öppen, sätt en dubbelvikt grytlapp eller träsked mellan luckan och ugnen, detta för att fukten ska komma ut. Det kan ta ½ dygn ungefär att torka. Sk aman förbruka det inom kort behöver det inte vara snustorrt heller. Man kan ha med det i en matlåda som sluter tätt så håller det nog rätt så bra.

Annars är ju blötfoder på burk bättre än torrfoder. Man får kolla noga så man hittar sorter utan spannmål bara.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Bogart
2010-09-24 18:51
#3

Burkmat är som sagt ett bra alternativ. Bozitas burkar till hund är bra och förhållandevis prisvärda. Jag ger ibland min hund burkmat till katt när jag glömt ta fram mat, då brukar det bli Mjauburkar.

Hur länge brukar du vara ute och vandra/åka skidor? Handlar det om kortare turer så kan man ge hunden mycket mat innan man åker och när man kommer hem, och på det viset komma undan med att ge hunden mindre mat under turen. Självklart så måste man då vänja hunden vid att äta på det sättet innan.

Annars så kan man ju göra det enkelt för sig, och faktistk köra på torrfoder under turerna. Flört

Sedan så finns det ju lite alternativ, i USA så finns det en del frystorkat foder att få tag på. Har för mig att Silvestris skrev i en annan tråd att hon tidigare har importerat det.

Hittade det, hon har nämnt det här: Världens bästa torrfoder äntligen i Sverige!

Det fodret som nämns där, Ziwipeak, kan ju också vara ett bra alternativ.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Vintervide
2010-09-24 18:56
#4

Tack så jättemycket för tipsen! Min hund ratar tyvärr blötfoder av alla sorter (t o m lyxkattmat och dylikt). Detsamma gäller egentligen torrfoder, han äter om han måste men en mängd som inte är i närheten av vad han borde få i sig (fullt förståeligt egentligen, jag skulle också bli vansinnig om jag vart tvungen att leva på havregrynsgröt).

Ska testa att torka lite blandat kött, kycklinghjärtan och sånt och se vad han tycker. Gillar han det är det ju perfekt!

Vintervide
2010-09-24 19:00
#5

Såg inte det sista svaret… Vi brukar oftast vara ute veckovis, vandrar vi så har han packväska, står jag på skidor drar han en pulka så han bär en del av sin egen mat. Ska titta närmre på det frystorkade fodret också.

Heffipeffi
2010-09-25 00:19
#6

Nordic säljer torkade burgare, dvs torkat färskfoder. Det är ju inte detsamma som Barf, men duger gott och väl i nödfall. Jag har även sett att de har torkade burgare av vom, kyckling, lamm, älg och nöt i zooaffären.

Annons:
Silvestris
2010-09-26 17:31
#7

Jag skulle rekommendera att antingen hålla hunden på en liten del torrfoder så att du kan ge torrfoder under fjällturer. Alternativt gör du egna torkade blandningar med lever, kött och benmmjöl. Grönsaker går också bra att torka hemma i ugnen.

Ytterligare ett alternativ är att beställa hem Nature's Variety från USA. De har frystorkad BARF som är perfekt för fjällturer. Kostar dock en del.

TinaH
2010-10-01 11:48
#8

Bravo djurfoder har också torkade hamburgare

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Upp till toppen
Annons: