Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 5632 ggr
bekkii86
2010-08-12 12:06

Fråga ang. Bosch köttkvarn

Jag och min sambo utfodrar två av våra katter med BARF. Den tredje vägrar äta något annat än traditionell kattmat, men jag har åtminstone lyckats få henne att äta enbart blötmat, så jag får väl vara nöjd med det. Flört

Vi gör för närvarande röror där vi utgår benhalten i en hel kyckling som mals i kvarn eftersom den ena katten vägrar äta ben. Vi kompletterar sedan med kycklingvingar åt vår benälskande cornish några gånger i veckan, för tändernas skull. Men ja, till min egentliga fråga. Vi tröttnade på att mala kycklingen i en gammal handvevad kvarn så jag införskaffade en Bosch MFW1501 i förra veckan då jag mindes att jag läst någonstans att den skulle klara kycklingben. Jag mindes också att jag läst att man skulle behöva montera bort en benspärr från kvarnen, så min fråga är; var sitter denna? Jag vet inte om jag är dum eller något, men jag kan för allt i världen inte klura ut den. Kanske finns det någon här som använder sig av samma köttkvarn som har koll?

Annons:
Silvestris
2010-08-12 15:38
#1

Benspärren sitter på själva kvarnhuset och den måste som sagt bort. Den sitter om jag inte missminner mig bakom "halsen" du matar ner kött i. Som en liten spak.

Hur som helst. Ser du någonting på kvarnhuset som sitter fastskruvat med en liten skriv, då ska den bort.Flört

bekkii86
2010-08-12 17:51
#2

Tack! Jag får ta mig en titt när jag kommer hem. Glad

Rexjen
2010-08-17 13:14
#3

Hoppas det är ok om jag lånar tråden TS. Jag har en fråga ang. en handvevad köttkvarn. Jag köpte en för någon vecka sedan och glad i hågen skulle jag testa att mala kycklingmagar och hjärtan. Det var det jag hade hemma. Hur som, så blev det inte malt, det blev som en propp av bindväv längst fram i kvarnen där färsen ska ut. Vad gjorde jag för fel? Eller går det inte att mala kycklingmage/hjärta? Hur gör ni när ni mal kött/kycklingben/skorv?

Silvestris
2010-08-17 14:29
#4

Jag har ingen erfarenhet av handvevade kvarnar, bara av maskinkvarnar. Maskinkvarnarna brukar inte ha några problem med några ben eller kött. Om något ställer till det är det i regel seg hud från kyckling eller kalkon. Det kan fastna i kvarnhuset och bränna sönder motorn om man inte upptäcker det i tid. Visst kan det ansamlas lite hud och bindväv längs fram vid kvarnplattan också, men det brukar inte orsaka problem. Dock kan det vara smart att ta paus och rensa kvarnhuset ibland ändå.

BARFmycat
2010-08-18 02:30
#5

#3

Min kusin malde ner tre hela kycklingar i en handvevad kvarn, det gick alldeles utmärkt. Du kanske hade ner för stora bitar?

Eller så kanske kvarnen inte är vad den har varit.
Jag vet många som använt sig av handvevade kvarnar och säger att de fungerar till allt utom hårda ben.

Fast hur det är med mage och hjärta vet jag faktiskt inte, det kanske är för mjukt och segt. Även om det är lite omständigare så brukar det gå bra att bara finhacka mage och hjärta, omman vill ha det så nära mald form som möjligt.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sniffit
2010-08-19 02:28
#6

Som illerägare och van vid att ge antingen hela bytesdjur eller relativt rejäla köttbitar och hela inälvor måste jag av ren nyfikenhet fråga varför ni väljer att mala delarna? Borde inte större bitar innebära mer aktivering för djuret i fråga?

Annons:
Silvestris
2010-08-19 02:32
#7

#6

Alla katter äter inte hela ben. En del börjar med tiden, andra gör det inte. Vissa är även oförmögna pga. dålig tandhälsa.

Jag kvarnar inga ben numera, men har gjort och det kan vara ett bra komplement.

Sniffit
2010-08-19 02:37
#8

Ok, väldigt intressant att höra faktiskt. Hur är det med mindre ben som t.ex. revbenen på kanin/kyckling? Katter äter ju allt som oftast benen i bytesdjur?

Bogart
2010-08-19 04:27
#9

#8 Katter kan självklart äta de benen, och mer än så, men katter är väl ökända för att vara kräsna. Därför kan det vara väldigt svårt att få en katt som ätit torrfoder hela sitt liv att tugga i sig en kycklingvinge. De ser det inte som mat helt enkelt.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
2010-08-19 12:45
#10

Malning är ju bra sätt att få i dem ben i början när de är ovana, och till katter som har tandproblem som inte kan tugga ben, även till mycket små kattungar kan man behöva mala.

Jag anser att djuren har egna tänder att tugga med och de behöver ingen som tuggar maten åt dem, men för många så är malning en förutsättning för att det ska gå att BARF:a.

Min ena katt Tengil har alltid varit kinkig med maten (fast han rör inget annat än BARF), och har länge haft en psykisk blockering mot ben som förmodligen uppstod när han höll på att ömsa tänder, kanske gjorde det ont då att tugga och länge efter det har han dragit sig för att tugga ben. Jag har då hackat dem i mindre delar, men ändå så stora så att han måste tugga. Nu har han inga problem alls med ben, han behövde bara lära sig på nytt att de faktiskt går att ätaTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

bekkii86
2010-08-20 21:21
#11

Som jag skrev i trådstarten så maler jag eftersom min ena katt inte äter hela ben. Jag ser hellre att hon äter mald barf än blötmat. Och hellre malda ben än att jag tillsätter exempelvis benmjöl. Man får helt enkelt göra avvägningar ibland. Sedan maler jag i och för sig inte allt, hon får fortfarande tugga på köttbitar så lite tandmotion får hon i alla fall. Katten som äter ben får så klart kycklinghals/ben ett par gånger i veckan och givetvis hade jag ju velat att alla tre katterna äter hela ben. Glad

Vi har förresten testat kvarnen nu och den funkade ju superbra!

Sniffit
2010-08-20 21:47
#12

#11: Jag vill bara poängtera att min fråga inte var retorisk och syftade inte alls till att uppfattas som negativ kritik, jag var helt enkelt nyfiken och visste inte.

bekkii86
2010-08-21 11:52
#13

Nej, jag uppfattade inte heller alls frågan som negativ kritik. Skrattande

Annons:
Elcyion
2010-09-26 17:15
#14

Jag maler mina kycklingar eftersom mina ena katt har FORL (även om det nästan verkar som om den håller på att läka ut) och min andra katt äter inte ben. Men hoppas på att hon börjar snart. Har kunnat börja blanda ner större och större bitar av kött/hinnor/senor som hon tuggar Skrattande Förut hade hon missat att hon kunde gapa och försökte slicka i sig maten. Gick inte det på 2-3 försök, gav hon upp.

Säger som de andra. Hade gärna gett hela ben, men det känns bättre att kunna ge dem naturliga ben (även om de är malda) istället för benmjöl/kalk. Men jag anser inte benmjöl vara ett dåligt alternativ.

Medarbetare på jack russel terrier

Upp till toppen
Annons: