Annons:
Etikett02-hund
Läst 4768 ggr
Pinkpet
2010-09-12 15:16

Hjälp! Börja BARF:a min hund.

Hej!

Jag har en snart 3år gammal blandrastik på ca 28kg som jag vill börja barfa.
Igår va jag iväg och köpte färskfoder för 4 dagar framåt från Bravo hundfoder. Av vad jag hittat så var Bravo billigast men det är kanske inte det bästa? Vad är era åsikter om detta? Återförsäljaren jag pratade med där tyckte det skulle funka utmärkt att ge enbart Bravobas morgon och kväll 365dagar om året, som tur är har jag läst på lite och förstår att detta inte är korrekt men det är vääääldigt svårt att veta vad man ska ge och hur mycket. Jag har kollat på Jipotimas hemsida och deras matscheman men jag har inte blivit mycket klokare ändåTungan ute

Jag har även återförsäljare av Nordic och Priima i närheten av där jag bor (iaf av de fodertillverkare jag hittat). På citygross har de billiga grishjärtan, lammlever osv. är det något man kan köpa tro?
Var får man tag i råa köttiga ben? och exakt hur mycket ben är det i? är det stora bitar ben?
Min hund är inte van vid att äta ben, hur vänjer man henne vid det?

Finns det någon som kan visa ett exempel på hur ett matschema ser ut för eran hund?

Det känns som jag snart har läst alla artiklar jag kan hitta om BARF (det har jag såklart inte men det känns såFlört) och ändå är jag osäker på hur jag vet att jag ger rätt mat, rätt mängd av allt som ska finnas med?

Tacksam för all hjälp jag kan få :)

Annons:
Issm
2010-09-12 15:51
#1

Bravo Bas är ett helfoder och det kan du ge 365 dagar om året.

Däremot så har Bravo även flera olika sorters köttkross och dem behöver man komplettera med annat.

Förhoppningsvis kommer någon som är mer kunnig på Barf och hjälper dig med resten.

Så länge kan du läsa igenom trådarna här på forumet, det står en hel del i dem. Att införskaffa lite böcker i ämnet är inte helt fel heller, det kan vara skönt att ha som ett 'stöd' när man är lite osäker.

Men jag blir heller inte riktigt klok på jipotimas matschemanTungan ute

Bogart
2010-09-12 17:34
#2

Jag blir inte heller klok på Jipotimas matscheman, och sedan så håller jag inte med om deras utfodringsfilosofi. Tycker att de ger väldigt mycket ben, och jag anser att vegetablier är onödigt.

Som du kanske förstår så finns det väldigt olika åsikter om vad och hur hundar ska äta, och det enda man kan göra är att läsa så mycket som möjligt och sedan försöka bilda sig en egen uppfattning. Försök att söka efter information på engelska, och sök då på saker som raw feeding.

Jag rekommenderar Tom Lonsdale's böcker, efter att ha läst dem så kan man aldrig tänka sig ett ge något annat än stora bitar kött, ben och inälvor. Tungan ute

De råa köttiga ben som de flesta ger är kyckling. Till en hund i storlek med din så kan du nog köra på kycklingklubbor och större, som att stycka upp en hel kyckling till lagom stora bitar.

Jag ger även lammben när jag får tag på det, och höna är också vanlig mat här. Jag ger höna eftersom det går att köpa billig hel sådan på till exempel Willys. Höna har lite hårdare ben än en kyckling, men det bör inte vara något problem för din hund.

Hur mycket ben som kosten ska innehålla råder det delade meningar om, mitt tips är att inspektera din hunds avföring (haha) och gå efter hur den ser ut. Är den lös så behöver hunden mer ben, är den hård, ljus och smular alldeles för mycket så ger du för mycket ben.

Grishjärta och lammlever är utmärkt mat till hund. Du kan ge alla sorters lever och hjärta, och ge gärna även njure om du hittar det. Cirka 10% av kosten ska vara inälvor (hjärta räknas dock inte som inälvor) varav minst 5% ska vara lever. Det behöver dock inte vara så noga, sikta på att skapa balans över tid.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Pinkpet
2010-09-12 23:01
#3

Tack för era svar! Det känns som att jag blev ännu lite smartare nu Tungan ute

Kan jag tex. ge bravo hundfoder på morgonen och köra lite blandat (ben & inälvor kanske även grönsaker(?) varvat) på kvällen?
Glömde nämna att min hund har rätt känslig mage, men det är bra att ge ben ändå?

Jag är inte direkt någon höjdare på att läsa böker och framförallt inte om de är på engelska Oskyldig det finns inte möjligtvis några bra böker på svenska?

Issm
2010-09-12 23:07
#4

#3 Jill på jipotimas har skrivit en bok har jag för mig. Annars så är det mesta på engelska tyvärr. Jag är inte heller speciellt förtjust i att läsa böcker på engelska.

Pinkpet
2010-09-12 23:08
#5

okej ska kolla upp det :)

TinaH
2010-09-18 20:49
#6

 jag har kört bravo plus nu snart i 7år.
Har inte behövt sätta in något annat till det fodret, eftersom det är ett fullfoder.
Börjar man och blanda in vitaminer och mineraler på sidan av ett foder, så brtyter man vitaminer och mineralerna som redan finns i fodret.

Jag har 2 Stora hundar och har en mat kostnad på 6v 698Kr.
Det är inte mycket.

Då köper jag en stor och en liten låda av deras bravo plus.
(En golden retriever som träna och tävlar aktivt, och en Blandras mellan pointer/Vorsthe och siberan Husky som är mindre aktiv)

Mamut hund och katt i lund har bravo.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
Pinkpet
2010-09-23 20:57
#7

tack för svaren :)

Har beställt bok från Jipotimas och får hoppas den ger mig fakta nog att kunna göra maten själv för nu vill min hund inte äta färskfodert heller. Gick bra i början men nu e det precis som om hon tycker det är tråkigt att äta samma mat hela tiden, även om jag bytat mellan bas, bas plus och vilt..
Men avföringen är bättre än innan iaf ;D hehe.

TinaH
2010-09-24 08:13
#8

Så länge en hund ger mindre ifrån sig, desto större upptagnings förmåga har hunden av fodret.

EEhhh…vad sa jag nu?!?

Jag över sätter. :-)

Altså. Ju mindre hunden får ut på backen, desto bättre foder är det, för då tillgodoser hunden fodret.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Upp till toppen
Annons: