Annons:
Etikett14-fakta-studier
Läst 8225 ggr
Araneas
2010-09-07 00:59

Nötkött och katter

Jag har sett påståenden på olika ställen runt om på nätet om att nötkött inte passar sig i katt-BARF. Jag har råutfodrat i en handfull år nu och nötkött är en del i en varierad kost för mina katter, de mår väldigt bra trots detta.

Jag skulle vilja se lite studier över detta med nötkött innan jag förändrar mitt "vinnande koncept". Jag har nämligen aldrig sett dessa påståenden underbyggda med källor. Någon här borde väl ha något jag kan läsa och ta ställning till?

Vänligen - Emma

Annons:
Bogart
2010-09-07 01:10
#1

Det här undrar jag också över. Jag tycker att det låter helt befängt att undvika nötkött bara för att de kan bli allergiska mot det. Katter kan ju bli allergiska mot vad som helst, och jag tror att stor variation är det som kan hålla nere risken för allergi, därför tror jag att det är bra att använda sig av så många olika sorters kött som möjligt.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
2010-09-07 01:28
#2

Fisk, nötkött och mjölkprodukter är det som katter lättast utvecklar allergi mot enligt den här studien. Jag ska försöka hitta flera, och jag har i ärlighetens namn inte läst hela den här än, kanske mest eftersom jag inte känt något personligt behov av övertygelse om varför det är allergent med olika köttsorter.

Här är en studie i alla fall;
Prevalence and Causes of Food Sensitivity in Cats with Chronic Pruritus, Vomiting or Diarrhea
Av: W. Grant Guilford, Peter J. Markwell, Boyd R. Jones, John G. Harte och Josephine M. Wills

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Araneas
2010-09-07 01:29
#3

#1 Jag resonerar som dig, jag tror på variation i kosten och jag tror inte på att undvika allt som KAN orsaka allergi.

Den vanligaste proteinallergin hos katter är kyckling, det undviker man om man har en allergisk katt, för katter som tål kyckling är det en ypperlig proteinkälla.

Man hör ofta saker man ska och inte ska göra. Jag är som ett litet barn och vill alltid veta varför. Frågan "Varför" var grunden till att jag började råutfodra från första början, så jag fortsätter leva som en femåring och frågar varför tills folk får sår i öronen.

Araneas
2010-09-07 02:07
#4

#2

Studien du hänvisar till är ganska gammal, 12 år. Inte för att det gör studien sämre, men jag ställer mig tveksam till att ha just denna studie som hänvisning till de påståenden du gör om nötkött. Jag förstår inte hur den har fått dig att dra slutsatsen att nötkött alltid ska undvikas?

Det är en studie som gjorts på 128 katter med olika symptom på foderallergi. Av dessa 128 katter visade sig 22 vara födoämnesallergiker.

Denna studie är alltså gjord på katter med symptom på allergi. 5 av 22 bekräftade allergiska katter var allergiska mot nötkött, det är ett otroligt litet underlag, alldeles för litet för att kunna dra några slutsatser. Oavsett om studien faktiskt hade varit gjord på ett bra underlag hade den då bara visat på att vissa födoämnesallergier är vanligare än andra.
De flesta katter är nämligen INTE allergiska och ska inte heller utfodras som allergiker.

Jag trodde faktiskt påståendet skulle vara mer underbyggt, när du lär ut detta på föreläsningar? Av vilken anledning menar du att man ska undvika nötkött även till katter som INTE är allergiska?

Jag kommer tryggt fortsätta utfodra mina katter med varierade köttslag, och råda andra att göra detsamma. Att utfodra en allergisk katt är en sak, att utfodra en frisk katt är något annat.

BARFmycat
2010-09-07 02:31
#5

#3

Variation i kosten är en nödvändighet om man vill undvika allergi, men det är också av intresse att man försöker hålla sig från proteiner som är kända för att lätt orsaka allergi, dvs allergener.

Om man ger katten alla köttsorter i tron att den kommer ha större variation och därmed försvåra att en allergi får fäste begår man ett misstag. När en katt väl blivit allergisk mot en typ av kött har man redan börjat måla in sig i ett hörn då utbudet av kötter minskar.

En allergi kommer sällan ensam, när katten börjat visa allergi för ett sorts protein är det oftast bara en tidsfråga innan den börjar visa uttryck för en annan.

Genom att utesluta de proteiner som är mest allergena (det är inte samma sak som det katter oftast blir allergiska mot) så har man gjort både sig själv och katten en björntjänst.

Om det katten oftast visar allergi mot är kyckling så är det för att kyckling är ett väldigt vanligt foderämne. Det är det proteinet som många katter utsätts för helt enkelt.

Men fisk, nötkött, mjölkprodokter och spannmål är mer allergent än kyckling, dvs att katten får lättare en reaktion på det än vad den får på kyckling. Det kan endast behövas små mängder för att framkalla en reakton, eller att dessa ovan nämda ges ofta.

Argumentet "men min katt har ätit _ _ _ _ i _ _ år och den är inte allergisk" är inte ett särskilt bra argument, eftersom de alltid tål ämnet tills de blir allergiska. Med det menar jag att en katt kan äta fisk i 5 år utan att visa allergi, men en månad in på det sjätte året kan vara droppen som får bägaren att rinna över och utlöser den allergiska reaktionen. Och då står man där rätt som det är med en katt som inte tål ett visst protein, och livet med en foderallergisk katt börjar, med ökad risk för att övriga allergier ska få fäste.

Exempel:
Säg att en katt utfodras med 50% fisk och 50% kyckling (inälvor, ben, etc, etc endast från dessa enligt konstens alla regler).
Den köttsorten som är mest allergen av dessa två är fisken, men den som flest katter uppvisar allergi mot är kycklingen.
Om man ska vänta tills den här katten uppvisar allergi mot någon av dessa köttsorter så kommer fisken att komma till uttryck först, eftersom den lättare orsakar allergi än kyckling, eftersom den är mest allergen. Kyckling är alltså inte lika starkt allergiframkallande som fisk.

Därför gör man klokt i att undvika köttsorter som är starkt allergiframkallande eftersom risken är överhängande att katten kommer att bli allergisk, även om den inte är det i dagsläget.

Det finns ju många köttsorter att välja mellan som inte är lika allergena; kyckling, fläsk, lamm, allt vilt, kalkon osv.. Man kan ha en varierad kost även om inte fisk och nötkött ingår i denGlad

Hoppas att någon förstod hur jag menar, känns nästan som att det här kanske kanligga som grund för nästa artikel?Tungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BARFmycat
2010-09-07 02:53
#6

#4

Man ska undvika att utfodra med köttsorter som är mer allergena än andra om man vill undvika att ens katt blir allergisk. Det är det svaret jag har att erbjuda dig i frågan "Varför?" man inte ska ge nötkött.

Till exempel så fick jag under min utbildning till djurvårdare lära mig att när man hanterar röda mygglarver (som ges som fiskmat) ska man alltid ha plasthandskar på sig, gärna dubbla, och om man fick det på huden skulle man genast tvätta bort det. För där var det inte frågan om man blev allergisk, utan när man blev det.
Röda mygglarver är alltså extremt allergent och om man inte vill bli allergisk mot det ska man undvika all kontakt med det.
Samma princip appliceras på utfodring med allergena köttsorter.

En tråd har tidigare skapats i exakt samma syfte som denna, jag länkar till den så kan ni läsa de svaren som skrevs där.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Araneas
2010-09-07 03:12
#7

#6

Jag vet hur allergier fungerar, jag undviker konstaterat allergena födoämnen till mina katter, som fisk och produkter med mycket laktos. Jag vet varför man undviker allergener, men jag vill gärna se studier som underbygger din teori om att nötkött är mer allergent än andra djurslag.

Jag tycker nämligen att man bör bygga sin uppfattning på fakta, och inte en enskild persons åsikt.

Studien du hänvisade till är baserad på 22 födoämnesallergiska katter. 5 var allergiska mot nöt, 3 mot lamm. Är skillnaden verkligen så stor att du bannlyser det ena köttslaget men anser det ena vara icke allergent? Tycker du att underlaget, 128 katter med allergisymptom varav 22 födoämnesallergiker, är något att bilda sig en representativ uppfattning på, verkligen?

Bara för att du bestämt dig för att ha den här uppfattningen betyder inte det att det stämmer och att alla borde köpa det helt okritiskt. Jag efterfrågade som sagt källor på detta och den du presenterade övertygade mig inte. Finns det studier gjorda med ett riktigt underlag, eller är detta din enda källa till påståendet att nötkött skulle vara mer allergent?

BARFmycat
2010-09-07 03:52
#8

#7

Katter saknar förmåga att bryta ner laktos när de passerat en viss ålder, det innebär inte att de är mindre känsliga mot mjölkprodukter, bara för att man utesluter laktosen. Mjölkprodukter ska överlag undvikas ut allergisynpunkt.

Jag kunde läsa din sammanfattning av studien redan i inlägg #4, du behöver inte fortsätta upprepa dem för migFlört

Personligen så vill jag inte att mina katter ska löpa risk för att drabbas av allergier. Jag blev rekommenderad till att inte ge nötkött pga allergirisken på just det här forumet när jag precis blivit medlem här, och det var medarbetaren Silvestris som rekommenderade mig detta. Då jag vet att hon är akademiskt utbildad och har många vetenskapliga belägg och studier i ryggen så litade jag på hennes omdöme och har sedan dess inte utfodrat med nötkött. Några vidare bevis än så var inte jag i behov av, jag vill inte ta risken, alltså ger jag inte köttsorten.

Jag väljer att rekommendera andra detsamma eftersom det ju vore hemskt synd att få en allergisk katt när det så lätt kan undvikas genom att bara utesluta en köttsort.

Om du vill ha studier och bevis så finns det en del listade i den andra tråden jag länkade till, som jag sa till dig i mitt tidigare inlägg.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Araneas
2010-09-07 04:08
#9

Jag tycker bara det är konstigt att du inte besvarade mina frågor om studien, därför upprepade jag dem. Det är svårt att föra en diskussion när en part inte bemöter frågorna den får utan mal på om något annat istället.

Jag tycker helt enkelt att man bör ha lite på fötterna innan man lär ut till andra, men det är kanske något jag är ensam om. ;)

Jag fattar helt enkelt inte beslut utefter någon som hört någon som hört som…. Jag bildar mig min egen uppfattning, det är själva anledningen till att jag ens började råutfodra. Det är hälsosamt att ifrågasätta, gjorde jag inte det kunde jag ju fortsatt lyssna på torrfoderföretagens dåligt underbyggda propaganda. Det blir ju samma sak här, jag tycker helt enkelt inte man ska svälja något med hull och hår bara för att någon säger det - det jag gör är att titta på rena fakta och sedan bilda mig min egen uppfattning, de fakta du presenterade var undermåliga och inget att basera en åsikt på.

Jag säger absolut inte att du har fel, men att säga att man tycker något är inte ett bra svar när någon frågar efter källor.

BARFmycat
2010-09-07 04:32
#10

#9

Nu är det ju så att du var inte ensam om att ha en undran i den här tråden, även Bogart söker lite svar. Mitt längre inlägg #5 vänder sig alltså inte enbart till digFlört

Du får ursäkta att jag inte lyckades frambringa en studie som var tillfredsställande nog för dig klockan halv tolv på natten när jag var på väg att gå och lägga mig, och tänkte vara lite bussig och bifoga den studien jag hade på lagret. Hoppas du utvinner mer information ur dem som rekommenderas i den andra tråden iställetTungan ute

Om jag tycker att just den studien jag bifogade har tillräckliga grunder, nja. Men eftersom jag vet att samma resultat påträffats i fler studier så visar det i alla fall att statistiken inte ljuger.
Du efterfrågade en studie, jag gav dig en, och det var ju synd att den inte överträffade dina förväntningar, det kan inte jag rå för.

Matilda är väldigt duktig på näringslära och har mycket erfarenhet av BARF, dumt vore att påstå något annat. När jag själv skulle lära mig mer i ämnet var det många av hennes texter jag läste och jag litar på hennes omdöme. Det är liksom inte någon vandringssägen jag bara valt att ta till mig för skojs skull, utan ett råd från en person vars omdöme jag litar på.

Ja, det är hälsosamt att vara kritisk och ifrågasättande, det betéendet behöver du inte försvara. Alla här är förmodligen inne på denna väg just därför.

Jag gav dig en källa när du eftersökte en, jag har inte sagt att nötkött är allergent bara för att jag tycker att det verkar vara en bra grej att säga. Även om du inte tyckte att det var en tillräckligt bra källa så var det ändock en källa, och inte bara det utan även en vetenskapligt baserad studie. Det finns även fler källor listade i den andra tråden, som jag nu sagt två gånger förut. Så inga fler anklagelser nu om att jag inte gett dig det du eftersökte, tack..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sugiyama
2010-09-07 15:22
#11

Nu har inte jag katt men jag är också lite frågande. För människor finns det också starka allergener. T ex katter, ägg, fisk mm. Min högst ovetenskapliga undersökning i bekanskapskretsen visar att de som är nojiga och uteslutit alla allergener har fått allergiska barn medan vi som tagit det lugnt och gett lite av varje samt haft katt och andra djur under uppväxten klarat oss. Är inte det konstigt? Även hundar kan utveckla allergier mot olika sorters mat. Jill rekomenderar att man "spar" ett köttslag för att ha om man behöver köra uteslutningskost.

Alla gör som de vill men jag tycker man ska vara försiktig uttalande om vad som är farligt och inte. Det finns inte mycket forskning på just rå föda. Det mesta bedrivs av torrfoderfabrikanterna. Själv är jag övertygad om att spannmål är en stor bov som skadar djurens och vårat imunförsvar. Men när det gäller djur så har jag inga referenser för det, däremot för människor om någon är intresserad.

BARFmycat
2010-09-07 15:52
#12

#11

De ämnena du räknade upp är inte direkt starka allergener.
Starka allergener är tex mygglarverna som jag nämnde, och musurin, särskilt från hanar. Det finns flera men det du nömnde är inte npgor av dem. Med starka allergener menas att man förr eller senare blir allergisk mot det efter ett tags exponering.

Det du nämner om barn och allergier har att göra med immunförsvar, att man städar bort ämnen som är nödvändiga att få i sig under uppväxten för att bilda ett starkt immunförsvar. Men om du utsätter ett barn för musurin och röda mygglarver under sin uppväxt kommer det inte att härdas mot dessa, tvärtom.

Vi vet tex att fisk är allergent för katter, och att det är olämpligt som kattmat bl. a just pga detta. Enligt din teori skulle vi då härda katterna genom att ge dem fisk, men i själva verket så skulle det bara göra dem mer mottagliga för allergi.

Om samma gäller för nötkött är väl det diskutionen handlar om.
Ska nötkött ses som lika starkt allergent som fisk, eller är det inte det? Fler studier får helt enkelt utvisa vad som är korrekt.
Och sedan är det upp till var och en vad man vill utfodra sina katter med.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2010-09-07 16:25
#13

På människor vet man att det för vissa allergier finns genetiska faktorer tex. för nötallergi. Det finns inga skäl för oss som inte har nötallergi bland nära släktingar att undvika att ge våra barn nötter däremot finns det starka skäl att undvika nötter till små barn i familjer det finns nötallergi i. Då ska man undvika nötter upp till 7 års ålder (och då inte främst för att risken för allergi är mindre utan för att barnet då tydligt kan kommunicera att något är fel om det utvecklar en allergisk reaktion).

Det går inte att dra alla allergier över samma kam.

Hos katt vet man att tex. fisk är extra provokativ, varför vet man inte men det tycks vara väldigt vanligt att just fisk utlöser allergi och har väl en allergi utvecklats kommer gärna fler. Vi vet dock även att de vanligaste proteinkällorna tenderar att bli mer och mer vanliga allegener helt enkelt för att det är de som djuren utsätts mest för. Ger vi våra katter mycket krokodil är det möjligt att krokodilkött kommer vara det vanligaste allergenet om 20 år. Inte för att köttet i sig har några särskildt elaka egenskaper utanför att katter utvecklar allergier mot det de utsätts mest för.

Nötkött, mjölkprodukter och fisk har traditionellt sett varit de vanligaste proteinkällorna i kattmat. Många katter är allergiska mot något av dem. De senare åren har kyckling (eller "fågel") tagit över och dominerar (tillsammans med fisk) och nu är det mycket vanligt med allergi mot kyckling (och till följd blir de nästan alltid allergisk mot all fågel). För djurens del kan man kanske tänka sig att brist på variation och på bakterier (kommersiell föda har blivit kraftigt upphettad) ökar risken för allergi och allergier utvecklas som sagt mot sådant man utsätts för upprepade gånger. BARF borde därför som koncept vara bästa boten mot allergi eftersom det innefattar: variation och bakterier.

Annons:
Sugiyama
2010-09-08 15:36
#14

En fundering utan att emotsäga ovanstående som jag tycker låter helt rimligt. Kan det vara andra saker i kattmaten som utlöser allergin? Fabricerad kattmat brukar innehålla en hel del som verkligen inte är kattmat. T ex är spannmål någon som skapar inflammationer i kroppen och man kan tänka då att det "öppnar upp" för allergier av andra saker som finns i kattmaten. Skulle vara intressant att veta om forskning bedrivits på BARF-katter eller på kattmatskatter.

Silvestris
2010-09-08 19:02
#15

#14

Det kan absolut finnas andra saker i kattmaten som utlöser allergi. I USA har man dokumenterat allergiska reaktioner mot färgämnen och konserveringsmedel i kattmat. Där är de dock inte riktigt lika restriktiva med kemikalier som vi är i Sverige så jag vet inte riktigt om det går att överföra resultat därifrån till våra omständigheter.

Just det här med om spannmål skulle kunna irritera tarmen och störa tarmhälsan diskuterade jag med en professor i zoofysiologi (efter en föreläsning som på något sätt relaterade till det, kommer inte ihåg exakt) och han menade att det inte alls var omöjligt. Kanske tom. sannolikt men vad jag vet finns det inga studier om det utan det är bara en hypotes.

Den enda forskning jag känner till om BARF på katt är en studie gjord på uppdrag av The Winn Feline Foundation, går att läsa om den här. Väldigt intressanta observationer även fast de inte riktigt kan förklaras.

Upp till toppen
Annons: