Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 6593 ggr
chapp
2010-08-29, 00:59

Veterinärbesök - diskussion om barf

Min gammelhund har varit hos veterinär, pga ett eksem på benet som inte läker. Veterinären kände till barf, men trodde inte att hunden fick alla mineraler och vitaminer den behöver av endast kött och ben. Hon propsade på att jag skulle ge honom fisk och potatis (!). 

Hon tog en massa tester och gjorde en röntgen av benet.

Det roliga var, att när testsvaren kom tillbaka visade det sig att han INTE hade artros och i övrigt hade perfekta värden. Han är tio år gammal. Hoppas hon fick sig en tankeställare av detta. Det blir varken fisk eller potatis i fortsättningen heller (jo, lite fiskrester kan nog slinka ned någon gång).

Det enda som hittades var en parasit som orsakade eksemet. Salva är inköpt.

Annons:
[isdrakee]
2010-08-29, 03:37

Gött :)

Bogart
2010-08-29, 15:36

Måste bara fråga, det låter nämligen som att du inte är så mycket för att ge fisk, vad kommer det sig? Jag ger min hund fet fisk regelbundet, eftersom det är en bra källa till omega-3.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

chapp
2010-08-31, 12:17

Lax kostar 119 kr/kg i mina trakter. Strömming är ju lite billigare, 65 kr/kg. Men kyckling och fläsk kostar mycket mindre. En ren kostnadsfråga. Kanske vore det bra men Omega-3 tillskott? Men nu visade det ju sig att han mår bra och har det bra, vet inte om jag vill ändra något.

Sugiyama
2010-08-31, 17:13

Om hunden mår bra finns det ingen anledning att ändra kosten. Mineraler är väl det sista hundarna lider brist på när de äter ben.

Bogart
2010-08-31, 23:27

Jag anser att omega-3-tillskott är bra att ge, om man inte kan ge omega-3 i naturlig form regelbundet, som gräsbetat kött, viltkött och fet vildfångad fisk.

Jag ger min hund strömming, och jag tror att jag betalar strax över 40 kr/kg för den, vilket faktiskt är lite dyrare än vad jag hade önskat. Å andra sidan så har jag inte kollat runt efter billigare alternativ, utan har helt enkelt tagit den billigaste feta fisken jag kunde hitta på Willys. Jag bor i och för sig på västkusten, kanske är fisken billigare här?

Med vänlig hälsning

BARFmycat
2010-09-01, 01:41

Vad ligger priserna på fryst fisk då?
Makrill tex?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
chapp
2010-09-01, 16:07

Strömming är dyrt i Norrlands inland och inte finns det något Willys i närheten heller.

Min hund spyr av laxskinn (vilket han gärna äter förstås). Äter din hund rå strömming? Uppklippt? Som en katt? Mina fördomar om kattmat - hundmat, att strömming är kattmat…

chapp
2010-09-01, 16:10

# 4. Undrar varför en utbildad veterinär inte känner till att det finns mineraler i ben och inte så värst mycket i potatis? Men man kanske inte borde undra sånt…

Bogart
2010-09-01, 16:30

Min hund får rå strömming, och han äter hela filéer. Det bästa hade väl varit hela fiskar, men då måste jag ju gå till fiskeboden. :P

Många här anser att fisk absolut inte är kattmat, så enligt många så passar det hund bättre. Jag ger i och för sig min katt fisk också, men det är för att hon älskar det + att hon får i sig omega-3 då. Även hon kan smaska i sig en hel strömmingfilé utan problem, dock brukar jag inte ge henne så mycket.

Med vänlig hälsning

BARFmycat
2010-09-02, 01:31

Kan bara tillägga för informationens skull att fisk är allt annat än kattmat, det finns absolut ingenting i fisk som gynnar en katt.

Är någon intresserad om varför kan man läsa om det på min hemsida under "giftigt för katter".

Vattnadal
2010-09-02, 17:54

Hunddjur plockar glatt i sig skaldjur och fisk om de kommer åt det. De som lever vid stränder går gärna i strandkanten och födosöker döda och levande fiskar och annat som de kan hitta.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

BARFmycat
2010-09-02, 22:43

Jo det är helt okej för hundar att äta fisk, jag vill bara förtydliga och verkligen understryka att det inte är det för katter. Katten är ursprungligen ett ökendjur och fisk ingår inte naturligt i deras diet, och det är förmodligen därför de reagerar som de gör på fisk.

Jag är inte helt hundra på vilken biotop hundar härstammar ifrån, men jag tror nog att det är någonstans där de kan få tag i fisk.

[Gemm]
2010-09-07, 17:25

Alltså… jag slutar aldrig förvånas över veterinärers ignorans när det kommer till kattens näringsbehov och lämplig föda.

Undrar när denna mardröm ska få ett slut, när veterinärutbildningarna har en obligatorisk del av näringslära & foderkunskap som faktiskt Stämmer och hålls av kunniga inom ämnet istället för fodertillverkarna.

Den enda positiva responsen jag personligen fått från en veterinär, någonsin, angående BARF var från en jourvet på bagarmossens djurklinik: "Åh, gud vad bra! Nej, torrfoder är ju faktiskt inte det bästa." eller något i den stilen, den natten sov jag gott.

Annons:
[Gemm]
2010-09-07, 17:28

Jag försökte redigera inlägget men det funkar ju inte, jag menar "katters och hundars näringsbehov och lämplig föda."

Upp till toppen
Annons: