Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2885 ggr
DoD
2010-09-02 00:30

Jag vill börja med barf! hjälp!

kan jag få hjälp med schema till både huns å katt som jag sedan på ett ungefär kan följa! vad ska jag passa mig för osv? :-)

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

Annons:
BARFmycat
2010-09-02 01:36
#1

Jag har en hel hemsida i ämnet, om man läser igenom den har man alla verktyg för att börja BARF:a iaf kattGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Heffipeffi
2010-09-02 03:54
#2

Det finnns lite olika sätt att barfa hundar på. Många ger 50% råa köttiga ben, 25%kött (hjärta vom) 25% grönsaker+lrever iblsnd.

Det är bra att börja med kycklingben(skrov, vingar, halsar) och vom (som är snällt mot magen).När hunden vant sig vid det lägger du till kött från andra djur och grönsaker. Du ska inte ge hunden så stor mängd ben i början, utan ge bara lite och öka mängden efterhand.

Ger du grönsaker, ska de vara finfördelade (mkt fint rivna, gärna i råsaftcentrifug) eller kokade för att hunden (eller katten) ska kunna tillgodogöra sig dem.

Sugiyama
2010-09-02 17:25
#3

på Jipotimas.se så finns det omläggningsscheman som man kan följa. Om du vill ha hjälp från mig vore det bra att få veta lite mer om din hund, ras, ålder, vikt.

DoD
2010-09-03 13:52
#4

Hunden är bara valp än så de är ingen brodska där! men katterna är

en (skogsblandning/persier/somali?) ungefär 10år väger 3kg

en (somali) 1,5år väger ca 3kg

och en(oriental/huskatt) väger ca 2kg och är 6månader

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

Sugiyama
2010-09-03 15:57
#5

Ja alltså katter vet jag inte så mycket om, jag frågade om hunden. Tycker absolut du kan ställa om din valp redan nu, ju förr desto bättre. Det finns undersökningar som visar att valpar som får äta ben och rått kött under sin uppväxt löper mindre risk att drabbas av höftledsdysplasi.

Silvestris
2010-09-03 20:35
#6

Ganska enkel, generell mall till katt:

- 65-75% kött varav minst 10% hjärta (gärna mer)

- ca 15% ben, inte mindre (räknat i rena ben)

- 5-10% lever

- 5-10% "övrigt" (ägg, yoghurt, keso, grönsaker osv.)

Inte svårare än så. Variera köttet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: