Annons:
Etikett15-problematik
Läst 5110 ggr
Sandra-W
7/29/10, 2:17 PM

Hjälp, ben i avföring!

Hej Hej !

Sandra heter jag.

Jag är "gröngöling" på detta med Barf.

Innan jag började så pluggade jag givetvis på dag dom natt. Massor massor. Innan jag började med Barf.

Min hund Daisy har nu ätit Barf i strax över 20 dagar.

Och det är först nu jag har fått problem.

När jag plockade upp efter henne kände jag en benbit i avföringen.

Detta gör mig givetvis jätteorolig.

Denna vecka har hon i ätit fisk, kyckling och grisrevben.

Jag vet med mig att hon sväljer gärna alldeles för fort. Pga detta är revben en favorit för det är det hon tuggar mest. Fast jag har även läst att man ska ge lite eller undvika gris.

Jag vet inte om det är dom små benen som hon sväljer utan att tugga ordentligt. Eller om jag ger henne mer RKB än vad magsyran kan ta hand om.

I övrigt är hon INTE förstoppad och avföringen växlar mellan ljus/mörk och mjukare/hårdare helt efter vad hon ätit.

Idag får hon fasta tills jag klurat ut detta.

Hon leker, springer är pigg och glad förövrigt.

Råd mottages väldigt tacksamt.

/Sandra med Daisy

Annons:
BARFmycat
8/1/10, 4:14 PM
#1

Renst spontant så låter det ju som att hon svalt en alldeles för stor bit, och därmed inte tuggar som hon sa. Magsyran är det nog inget fel på, den var nog större när den kom in än vad den var när den kom ut. Om hunden haft diarré eller liknande som orsakat att maten passerar för fort genom kroppen är det ju inte så konstigt att den inte hänger med, men du verkar ju inte haft några sådana problem.

Jag skulle nog försöka ge ben som du vet att hon måste tugga på för att få i sig sin mat. Risken är ju att hon sväljer för stora bitar ändå om hon lyckas få loss en stor bit. Det kanse är det som inträffat, fiskben och kycklingben borde förstörts i magsyran, de är rätt spröda och tunna.

Du har inte övervägt att införskaffa köttkvarn och mala benen?
Det går egentligen mot mina personliga principer, men risken finns ju att hon skadar sig om hon sväljer stora ben. Gamla hederliga handvevade ska tydligen fungera utmärkt, har inte provat själv men har hört av flera att det går bra att mala ben med dem.

Det är vad jag kommer på just nu, hoppas det ger något!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sugiyama
8/2/10, 3:03 PM
#2

Mina hundar har benbitar i bajset nu och då. Framförallt verkar fläskben svårsmälta. Inget jag oroar mig för utan de brukar vara mjuka när de passerat tarmkanalen. Här om dagen hittade jag ett helt lårben från kyckling i Sabinas hög. Eftersom hon har problem med magen så får hon inte lår utan på sin höjd vingar vilket gör att jag drar slutsatsen att hon stulit från Freddie och sedan svalt det helt. Tjyvar brukar ha bråttom :) Hon har ätit BARF i 5-6 år.

Bogart
8/2/10, 6:27 PM
#3

Även jag har hittat ben i min hunds avföring, men det är faktiskt inget jag oroar mig över. Det har inte hänt många gånger.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
8/2/10, 6:30 PM
#4

Oj, där ser man. Katternas bajs har jag aldrig hittat avföring i, men det verkar ju vara normalt på hundar dåTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Bogart
8/2/10, 7:29 PM
#5

#4 Har du aldrig hittat avföring i bajset? Det var då allt konstigt… Flört

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

JossanH
8/4/10, 10:43 AM
#6

#4 hahaha, ingen avföring i bajset ;)

Jag har faktiskt varit med om att en av mina illrar hade ben i bajset. Detta gjorde att han hade svårt att få ut det. Har inte hört om det tidigare på iller och det slutade ju väl.. Lite dumt blir det om dom sväljer stora bitar för det tar bara 3-4 timmar för maten att ta sig igenom kroppen och då hinner det inte smältas speciellt mycket..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Linnea
8/4/10, 12:20 PM
#7

Min hund bajsar kaninbajs fast störrre "pluttar", vad kan det bero på? förut var det ofta gul/vitt men nu är det brunt iaf.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

AnneN
8/4/10, 2:08 PM
#8

#7 då det är gul/vitt så beror det oftast på att de får för mycket ben.

Är "pluttarna" hårda?

Vad får hunden att äta och hur mycket?

Dricker hunden ordentligt? (de bör dricka ca 1 dl per kilo kroppsvikt per dygn)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Linnea
8/5/10, 11:01 AM
#9

#8 Hon ricker rätt mycket, exakt hur mycket vet jag inte. Hårda eller inte varierar lite. Hon får ca 600 g per dag, kycklinklubba + hjärta/lever/njurar och vissa dagar revben från gris.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

BARFmycat
8/8/10, 5:32 PM
#10

#5

HAHAHA nej de bajsar så små mängder så det är svårt att hitta avföring i bajset.. BEN menar jag ju såklart!Skrattande

Jag kan se att det blir vitare efter att de ätit ben, eller har vita /beige inslag, men jag har aldrig hittat ett helt ben osmält.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sugiyama
8/8/10, 7:39 PM
#11

Gult och hårda pluttar beror på att man ger mycket ben. Öka på köttmängden så blir det korvar igen.

Sandra-W
8/11/10, 11:07 AM
#12

Tack !

Har inte haft det problemet något mer.

Jag tror också det var en bit grisrevben som kom ut.

Och det är så att min vovva har för bråttom för att hinna tugga ordentligt. Några tips för det?

chapp
8/29/10, 12:53 AM
#13

Jag har sett benbitar i min valps avföring en gång men å andra sidan har jag inte tittat efter så noga alla gånger. Min valp slukar maten hel (jag klipper sönder kycklingvingar), så bråttom har hon. Fast hon inte har någon konkurrens vid matskålen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: