Annons:
Etikett03-katt
Läst 4388 ggr
[lisme]
2010-08-18 15:45

Vom & Hundemat

Jeg ble anbefalt å bruke produkter fra V & H http://www.vomoghundemat.no/produktervaatfor.asp av andre katteeiere som helt eller delvis Barf´er kattene sine. Jeg har brukt enten nr 33 (kylling, innmat og storfevom) eller Valp (kylling, storfevom, laks egg og okselever) siden dette er produktene som er mulig å få kjøpt her vi bor. Tok først kontakt med ernæringskonsulenten til V & H for å finne ut av om kattene kunne fullfóres på maten fra V & H, og hennes svar var at det skulle være et fullverdig alternativ til tørrfór bortsett fra at fóret inneholdt litt for lite protein.

Hva gjør jeg for å få opp proteininnholdet?

Annons:
BARFmycat
2010-08-19 12:54
#1

Om produkten bara innehåller kött och inget spannmål borde inte proteinet vara ett problem. Tillsätter de kalk eller ben i de där korvarna då?

De skriver att fodret innehåller 3500IE tillsatt A-vitamin, det hade varit bra att veta hur mycket det är i fodret innan tillsättningen men 5 000IE är minimun för katt, så du behöver kanske tillsätta lite lever också för att täcka A-vitaminbehovet.

Här är en lista över vad som är minimigränsen på vad en katt bör få i sig från fodret;
http://www.peteducation.com/article.cfm?c=1+2244&aid=657

Jag tycker däremot att du ska försöka undvika lax i fodret, av flera anledningar. Dels så är fisk allergiframkallande hos katter, och sen så innehåller inte lax tillräckligt med E-vitamin för att hindra fettsyrorna från att oxidera, och katten måste ta av sina egna E-vitaminreserver för att förhindra detta. Det kan då leda till E-vitaminbrist, och det kan bli allvarligt beroende på hur mycket E-vitamin katten måste göra av med. Det värsta som kan hända är att fettcellerna inflammeras, och det är mycket smärtsamt och kan vara dödligt.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Heffipeffi
2010-08-19 19:10
#2

Håller med ovanstående om att det inte borde vara ngt problem med proteinhalten, eftersom det är rent kött, och det är ju därifrån som proteinet kommer. Man kan knappast tillsätta ngt annat för att få upp proteinhalten.Jag skulle tro att A-vitaminhalten är tillräcklig eftersom uppgifterna på nätet är endast tillsatta vitaminer. Fodret innehåller inälvor, så det borde ju vara lite lever med där. Jag kan tyvärr inte skillnaden mellan hundars och katters A-vitaminbehov, och hittar det inte på nätet, men har för mig att det ligger på 5000 IE för hund också.

Heffipeffi
2010-08-19 19:19
#3

Kollade nu. Minimibehovet av A-vit är detsamma för hund och vuxen katt. (5000 IE)(kattungar ska ha minst 9000 IE)

Däremot är maxgränsen tre ggr högre för katt än hund.

Sugiyama
2010-08-19 19:51
#4

V & H innehåller malda ben också så man bör nog tillsätta kött, ägg eller fisk om man ska ge till katten.

Heffipeffi
2010-08-19 19:57
#5

Menar du att det innehåller för mkt eller varför ska man tillsätta kött, när det bara innehåller kött(och ben).

BARFmycat
2010-08-19 23:33
#6

#4

Ja jag fattar inte heller varför man ska tillsätta kött?Obestämd

Fisk ska inte ges till katter.

Katter är ökendjur och även om media lurat oss till att tro att fisk är kattmat, så är det inte det. Det är väldigt allergent och innehåller dessutom dåligt med näring för en katt.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Sugiyama
2010-08-20 00:12
#7

Jag vet inte mycket om katter men om man nu säger att man måste ge mer protein så kan det bero på att katter kanske ska ha mindre mängd ben än hundar. Det var bara det jag tänkte på.

Bogart
2010-08-20 03:36
#8

Vom og Hundemat innehåller mycket fett, kanske är det det som menas med att det skulle behövas mer protein? Jag skulle nog helt enkelt valt att ge varianten Sprint, då den innehåller mest protein.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

[lisme]
2010-08-23 12:28
#9

Takk for svar! Dessverre er det ikke mulig å få tak i "Sprint" her i nord, men det er helt klart den varianten jeg ville brukt om jeg hadde mulighet.

BARFmycat
2010-08-25 13:26
#10

Proteininnehållet bör knappast vara ett problem om produkten bara innehåller kött

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: