Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 7742 ggr
sokka
8/15/10, 1:04 AM

Revben, kamben & grisfötter???

Jag funderar på större hundar och tex revben, kamben etc hur är det att ge rått?

Är benen okej att ge? för sköra? samt kan man ge vanliga kambenslängder som människor äter då?Finns ju mest av gris i butik, eller finns det från tex nötdjur hos slaktare som passar bättre såg på tv att dom gav det till ett lejon så blev lite fundersam om det fungerar, dock var det gnurevben eller motsvarande i stora bitar?

Brukade ge mina hundar grisfötter, halva delade utan ben som dom åt, såg hos en slaktare större grisfötter med lite ben i då det var styckade högre upp än precis vid foten, hur gör ni med det?

Tacksam för svar och tips med "bra" mat i benväg också som dom kan sysselsätta sig med men som inte bara är kanske märgben?

TACK!

Annons:
Sugiyama
8/16/10, 2:49 PM
#1

Grisfötter är ju mest brosk och fett, jag ger det inte just för att det är lite kött på dom men annars har jag inga betänkligheter. Revben och kamben får dom också ibland, tycker det är de bästa grisbenen.

sokka
8/21/10, 7:28 PM
#2

men hur är det med att ta grisfötter högre upp? du ger dom rätt av då så sorterar hunden ut det den kan bryta ner?

Samt kamben känns att benen är kortare än i tex revbenen, men revben har jag gett större delar innan, men då kan man kanske ge även kamben då. Tänker på medelstor/stor hund.

Vänligen Mikaela

Sugiyama
8/25/10, 12:02 AM
#3

Jag ger som sagt sällan grisfötter och då brukar dom vara korta. Dom äter alltihop. Mina hundar brukar tugga så mycket de behöver för att kunna svälja så dom sväljer det mesta ganska helt. Med kött runt så slinker det ner bra.

BARFmycat
8/25/10, 1:19 PM
#4

Så länge benen är råa och hunden tuggar ordentligt så ska inte själva nedbrytningen vara ett problem, men jag tänker på att du säger att du har en stor hund, vilken sorts hund har du?

Större hundar brukar ju inte rekommenderas att äta fläskkött, eftersom det kan ge problem med lederna. Varför vet jag inte, men jag vet att det är sant. Sen om man bara ger någon grisfot någon gång ibland kan det väl knappast utgöra någon fara, men ger man det regelbundet kan det bli problem.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: