Annons:
Etikett03-katt
Läst 5689 ggr
Tasspuls
2010-08-10 21:45

Hon kräks och har diarré :(

Jag har tidigare introducerat BARF och började med Klass köttkross+lite kött och hjärta som första BARF-recept. Nu under sommaren bor vi på annan ort och här finns inte Klass köttkross att få tag på, däremot finns mycket inävlsmat och sådant. Hon har därför fått en blandning av hjärta, njurar och tunga. Det fungerade utmärkt ett tag och hon verkligen älskade det, men sedan började hon bli lös i magen.

I går läste jag att hjärta i stora mängder kan vara "lösande" så då gjorde jag en ny blandning med fläskkarré, njure, tunga och lever (för första gången). Nu under dagen har hon blivit VÄLDIGT lös i magen och varit på lådan i flera omgångar. Nu på kvällen fick hon sin nya portion av den nya blandningen och har nu kräkts upp ALLT över hela mattan. Jag antar att hon kräktes för att det är första gången hon får lever i hela bitar, tidigare har hon bara fått genom köttkrossen, och katter ska ju kunna kräkas när de inte är vana vid ren lever. Men hur gör jag nu? Kan jag fortsätta ge röran eller kommer hon fortsätta kräkas? I så fall, kommer hon att vänja sig? Och vad kan diarrén komma av, är det för att hon är ovan vid kosten, kommer det att gå över?

Vad kan ni ge mig för tips för fortsättningen? Vad ska jag göra just nu? Just nu känner jag mig mycket lockad att bara strunta i det hela och ge henne torrfoder och Mjau som hon mår bra av. Det känns så konstigt att ge henne mat som hon kräks och får diarré av, det är väl bättre med mat hon mår bra av…?

Annons:
Musiken
2010-08-10 23:10
#1

For det forsta sa ar det viktigt att hon far ben i kosten ocksa, t.ex. kycklingvingar.

Sen ar det inte heller for bra att ge for mycket lever da den ar valdigt koncentrerad i vitaminerna.

Sen har jag tyvarr inga tips :( Jag skulle bara satsa pa mer ben och mer rent kott att spa ut inalvsmaten med. Har ingen erfarenhet av katt, dock sa blev min ena iller valdigt dalig i magen nar han fick njure i bit. Han har inga problem med att ata hela bytesdjur (moss, rattor och kycklingar), men antar att det blir for koncentrerat nar han far det pa bit.

Heffipeffi
2010-08-11 02:54
#2

Enligt min erfarenhet är hjärta inte lösande, utan tvärtom. Av den anledningen ger jag inte hjärta de dagara jag ger ben. Däremot lever är lösande. Försök hålla dig till den rekommenderade mängden lever. Det är inte bra att överdosera.
Jag reagerar över att du inte ger ben eller ngt kalktillskott. Det är jätteviktigt.
Tyvärr har jag inget svar på varför hon blir dålig i magen, men jag skulle tro att det är ga att hon är ovan.

Sugiyama
2010-08-11 16:19
#3

Mina hundar blir lösa i magen när det blir för mycket kött och innälvsmat kan jag inte ge för mycket. Dom får njure eller lever 1 gång i veckan. Hjärta är bra mat, muskelkött.

Tasspuls
2010-08-11 16:51
#4

#1 Hon äter inte ben, så hon får äggskal som kalciumkälla. Ren lever (läs inte renlever) fick hon som sagt för första gången igår och då bara LITE, ca 5g lammlever till 100g mat fick hon. Det kräktes hon som sagt upp så levern har inget med hennes dåliga mage att göra. Jag ville medvetet vänta med lever några veckor för att vänja in henne på annat då jag läst att de kan kräkas av det. Men som sagt Klasskorv, som ju ska innehålla ca 5% lever har gått bra…

Det kanske är njuren som ställer till det då? Kanske blir för mycket njure för hennes mage.

#2 Jag överdoserar INTE lever, igår gav jag som sagt för första gången någonsin och då 5g. Så att hon är lös i magen beror inte på lever, däremot att hon kräks beror på levern. Hon får som sagt äggskal, skrev bara inte in det då det knappast har något att göra med hennes diarré och kräkningar ;) Hjärta är definitivt inte stoppande på min katt iaf. Hon har nu under några veckor fått 1/3 hjärta, 1/3 njure och 1/3 tunga i sin kost och det har hon blivit lös i magen av (efter ett tag). Jag tänkte ge detta bara tillfälligt eftersom vi nu under sommaren bor på annan ort där dessa bitar säljs billigt på city gross. Hemma där vi bor finns inte njure och tunga på affären, det finns bara kronfågels dyra paket med kycklinghjärta, kycklingmage och kycklinglever :/ Så därför tänkte jag passa på med billig inälvsmat. Det har dock fungerat utmärkt i ca 2 veckor innan hon blev lös i magen.

#3 Ja, hjärta ska jag fortsätta ge, men kanske inte i lika stora mängder :)

Ikväll kan hon få sin portion blandat med överkokt ris så kanske magen klarar det bättre…? Kan det vara att hon inte klarar lever i bitar, att det är därför hon kräks? Kanske det skulle gå bättre i en röra? Finns det något man kan ge henne just nu som är stoppande?

BARFmycat
2010-08-14 00:54
#5

#4

Du kan inte försöka få tag i en handvevad köttkvarn och mala ben? Jag gissar på att hon inte äter för att hon inte vet att hon kan tugga benen. Såna där handvevade kvarnar är rätt vanliga på loppis.

Annars så upptäckte jag själv en metod som var ganska effektiv, om man har något rejält underlag bara. Ta en kycklingvinge och en stor käksnkniv, och lek typ Jack the Ripper eller något; hacka sönder vingen som en galning, låt kniven falla tungt och hårt på vingen och hacka sönder den. Det är nästan roligt, och enklare än vad man tror. Jag lyckades finfördela en hel kycklingvinge lika bra som om den varit mald på det här viset.

För att få stopp på diarrén kan du prova att fasta henne en hel eller halv dag, och ge koltabletter krossade i fodret.

Men det låter som att avsaknaden av ben är boven i dramat, och sen så kanske du skulle hoppa över njuren. Den är också rik på A-vitamin precis som lever, jag vet ärligt talat inte om det är det som gör att lever är lite laxativt men risken finns ju att det är det, och då är njure inte heller så bra just nu i det skicket hon är. Lammlever är dessutom väldigt rikt på A-vitamin, 5% lammlever är typ som 8-10% av någon annan leversort.

Men du behöver helt klart något som balanserar upp avsaknaden av ben. Ge mer äggskal vad det lider, börjar bajset bli vitt ger du för mycket.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Gemm]
2010-08-14 00:54
#6

Du nämner inget om hur fort hon äter. Kan du inte låta henne slicka av från dina fingrar så att hon tvingas äta mycket långsamt och därmed besparar magen från en "oj-hoppsan-här-kommer-massa-käk-neej-för-mycket-att-göra-upp-med-det-igen"?

Ibland kan min ena katt äta sina fåglar lite för hastigt och en minut efter kräks han upp en prydlig korv, hela fågeln. Det händer bara när han är för ivrig och slukar allt för fort.

Annons:
BARFmycat
2010-08-14 00:57
#7

#6

Ja så kan det ju också vara, min ena katt kräktes upp en hel kycklinghals i två delar för en vecka sedan. Äta för fort är inte bra..

Kom på en till grej, om du ger mycket små portioner, kanske bara en tesked eller matsked åt gången, och försöker ge mat oftare istället så är nog det också lättare för magen.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Tasspuls
2010-08-14 18:13
#8

Tack så jättemycket för era svar! :)

[Neko]
2010-08-15 15:01
#9

Jag kan tipsa om att standardt Mage-pulver är väldigt bra mot oroliga magar. Min ena hund är ett riktigt "magbarn" och har haft diarréer stup i kvarten tills jag började tillsätta standardt Mage pulver på maten. Tog knappt två dygn så var magen bra igen och har hållit sig så :)

Kan kanske vara en idé att tillsätta det så magen får lite hjälp på traven?

Tasspuls
2010-08-15 20:59
#10

Jag har nu beslutat att avbryta BARF:andet. Känns trist men ändå skönt. Det är ju väldigt mycket jobb med det, så nu när hon inte behåller maten och inte mår bra i magen så väljer jag hellre att avbryta än att "kämpa" vidare. Hon kommer nu att få torrfoder, Mjau och LITE kött. Direkt jag bytte diet…för tre dagar sedan…så blev hon direkt bra i magen igen :)

Upp till toppen
Annons: