Annons:
Etikett12-fodra-sjuka-eller-gamla-djur
Läst 10355 ggr
willowpysen
7/12/10, 6:35 PM

(H) "lever-diet"?????

Har haft min hund på djursjukhus, för hon var helt utslagen och hennes lever hade blivit påverkad, så nu har hon en medicin som ska hjälpa levern att återhämta sig, samt ville veterinären att hon ska äta en kost som är så skonsam för levern som möjligt. Så vi blev rekommenderade att köpa Hill´s torrfoder. Men kräsen som hon är så ratar hon detta. I vanliga fall äter hon Klass färskfoder kombinerat med BARF. Bara för att hon ska få i sig ngt så har jag blött upp torrfodret och blandat med lite klass, men då slickar hon bara i sig vattnet och petar ut så mkt hon kan av färskfodret. Vet inte om jag ska följa vet. rekommendationer och köra stenhårt på hill´s och inget annat eller om jag ska gå över till den vanliga kosten igen? Är rädd att hon inte får i sig ngt alls om jag envisas med torrfodret, och är samtidigt orolig att hon inte blir bra med sina levervärden om vi inte gör som vet. sagt….. Nån som vet??

"En stund i taget - här & nu"

Annons:
[Gemm]
7/13/10, 3:45 PM
#1

Veterinären rekommenderar inte Hills torrfoder för att det är bra, utan för att det är det enda de vet om då deras enda "foderutbildning" hålls av torrfodertillverkarna.

På samma sätt som att det ordineras specialfoder hit och dit till djur med urinvägsproblem och diabetes. De är skit och orsakar oftast att djuret blir ännu sjukare.

Kunskap är makt, sök reda på hur man barfar en hund med problemet den har. Google is your friend. Och förhoppningsvis finns det nån ängel som är kunnig på just leverproblem hos hund och barf här!

Av ren nyfikenhet och vilja att lära, vad är det för leverproblem din hund har och vad sägs vara orsaken?

willowpysen
7/14/10, 5:54 PM
#2

Hennes lever hade blivit påverkad då hon trillade ihop i en ordentlig kollaps när vi var och badade i en insjö, hon hade simmat ordentligt mycket och gick upp på land och la sig i några buskar jättetrött, sen gick det snabbt från att vara trött till att bli mer eller mindre livlös. Själv misstänker jag att fästinghalsbandet från apoteket kan vara en bidragande orsak, hade haft på det i 3 dygn men plockade av det innan vi hoppade i sjön. Eftersom levern är ett reningsorgan som tar hand om alla gifter och hon kanske var extra känslig just då och kombinationen med ordentlig fysisk ansträngning och snabb temperaturskillnad, så bara trillade hon ihop.

Ska returnera Hill´s påsen, 455:- för 5 kg, och hon äter det inte…. Nu blir det tillbaka till den vanliga halvbarfen och så ska jag läsa på vad man kan göra för att stödja levern. Förstår inte riktigt vad Hill´s gör för att stödja levern, med spannmål i topp?? Köttprodukter kommer ganska långt ner på innehållsförteckningen =S

"En stund i taget - här & nu"

[Gemm]
7/15/10, 1:30 PM
#3

Ruskig historia =/ Synd att du inte fått något bra svar har ännu! Någon måste ju ha lite koll på leversjuka hundar och dess kost.

Jag antar att det är l/d hon har fått ordinerat?

"Mald majs, animaliskt fett, sojamjöl, äggpulver, cellulosa, linfrö, digestiv, majsglutenmjöl, dikalciumfosfat, vegetabilisk olja, torkade mosade betor, kaliumklorid, kalicumkarbonat, tillsatt L-karnitin, salt, L-arginin, DL-metionin, taurin, L-tryptofan, vitaminer och spårämnen. Innehåller EU-godkänd antioxidant."

Läskig innehållsförteckning, det saknas helt en källa till protein med högt biologiskt värde. Majs, sojamjöl, majsglutenmjöl… hjälp. 
Jag tycker du gör helt rätt i som litar på halvbarfen, lycka till!

willowpysen
7/15/10, 9:50 PM
#4

Japp, det var I/d hon hade, men den åker ut…. Hoppas proverna är bättre nästa gång =S

"En stund i taget - här & nu"

AnneN
7/16/10, 12:53 AM
#5

Är tyvärr inte alls insatt i hur man bör utfodra leversjuka hundar, men har för mig att jag hört någon gång att man ska undvika att ge dem fet mat iallafall.

Hoppas du får bättre svar än så snart.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sugiyama
8/2/10, 3:19 PM
#6

Jag är inte alls duktig på leversjukdomar för hund men jag skulle ge mat som hjälper och stöttar levern. Absolut inte ge majsgluten etc. som är rena giftet för levern. Kokosolja renar levern på människor, skulle nog funka för hundar också. Jag tror ärligt talat inte det finns annat att göra än att ge så bra mat som möjligt så levern får läka sig själv. Undvik kolhydrater.

Annons:
Silvestris
8/2/10, 4:34 PM
#7

Ja, fett är det enda jag kan komma på att man ska hålla nere vid leversjukdom (pga. "relationen" till gallblåsan). Mager och lättsmält mat skulle jag rekommendera.

willowpysen
8/4/10, 1:25 AM
#8

Tack för alla tips! Kan meddela att vi varit på efterkontroll hos veterinären och Willma är helt återställd och har normala värden både på levern och elektrolyterna i blodet, känns skönt ;) Och det utan nån special-diet utan klass-korvar och kycklingvingar m.m. Veterinären hade tidigare sagt att det var väldigt viktigt att hon fick i sig Hill´s I/d maten tillsammans med medicinen eller liknande speciell dietmat, eftersom medicinen annars inte skulle ha nån större betydelse. Men vad gör man när hunden totalvägrar äta maten? Nej, det var ju tur att hon blev bra i alla fall.

"En stund i taget - här & nu"

[Gemm]
8/14/10, 12:10 AM
#9

Jag tror att hennes tillfrisknande har mycket att göra med ditt val av kost till henne! Inte så mycket tur som sunt förnuft.

Må hon leva länge och väl nu ;)

Upp till toppen
Annons: