Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 3860 ggr
mosterbakar
8/7/10, 1:24 AM

(K) tydligt recept/matschema

Snubblade just hit, vilken chock, här tror man att man ger sina älsklingar bra mat och så är det helt fel. De får fri tillgång av torrfoder, blötmat en gång om dagen och matrester lite då och då. De går ut och in som de vill och jagar en del fåglar, sorkar och sånt. Vi har två steriliserade bondkatthonor på 6år, vet inte vad de väger men de är "normalstora" och "lagomviktiga" när man känner på dem. 3-4kg kanske?

De är inte kräsna med maten alls, kan man ge dom BARF rakt av utan tillvänjning?

Kan någon ge ett tydligt recept eller lista på exakt vad man kan ge dom från mataffären och i vilka proportioner.

Kan man hitta allt i mataffären utan att behöva beställa eller gå till specialbutiker? Funkar fryst kött/inälvor (som man tinat innan man ger det så klart)?

Jag vill ju inte börja med det här och tro att jag gör något bra för kissarna och sen ge fel mängder/proportioner så de inte alls mår bättre.

Det jag skulle vilja ha är alltså en lista på antingen en dag eller en veckas ranson där det står tex

xxg muskelkött från [förslag på olika djurslag]

xxg kött på ben tex. [förslag på olika djurslag]

xxg hjärta från [förslag på olika djurslag]

etc…

och sen hur ni tillreder/serverar det, i bitar, helt, ihopblandat till gegga, eller hur ni nu gör.

Tycker jag har hittat massor om varför det är bra men inte så tydliga menyer.

Min blogg Moster Bakar med recept och bilder på det jag bakar hemma och på konditorilektionerna.

Annons:
AnneN
8/7/10, 5:27 AM
#1

Kul att du hittat hit Glad

I denna artikel finns det ett recept som verkar ganska enkelt att göra och även info om ungefär hur mycket barf katten behöver äta.

Och här kan du läsa mycket bra info om att ställa om från torrfoder till barf.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

BARFmycat
8/8/10, 5:24 PM
#2

Jag bytte rat av till mina katter när tiden var kommen, det gick hur bra som helst. Mycket av det man behöver an man köpa i mataffärer med bra utbud, annars så finns ju en spikad tråd med listor på olika återförsäljare av BARF i hela Sverige. Undvik fisk och nöt till katter, dessa köttsorter orsakar lätt allergi, särskilt fisk.

Fryst kött går utmärkt att ge, det är för övrigt så de flesta brukar utfodra sina djur, man gör i ordning och fryser in kött portionsvis och så tar man fram en påse kött varje kväll och låter tina under natten.

Jag skulle rekommendera dig att läsa på ordentligt om BARF innan du börjar, även om det är enklare än vad de flesta tror att BARF:a så kan man begå många misstag om man inte läser på innan. Vissa allvarligare än andra. På min hemsida finns även mycket information om hur man kan gå tillväga.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

mosterbakar
8/9/10, 12:19 AM
#3

klart jag läser på först, vill som sagt inte byta mat och göra fel av okunskap igen. Men just nu handlar det mest om att lite försiktigt övertala sambon, det är hans katter från början och han ser inte vitsen. Han tycker att det är onödigt jobb att ändra, de mår ju bra nu, "så illa kan det ju inte vara" säger han. Och nej, det är inget fel på dem nu vad vi vet men att förebygga problem är ju lättare än att lösa/bota.

Någon som stött på liknande problem hemma? Eftersom katterna är hans egentligen kan jag inte styra och ställa hur som helst.

Min blogg Moster Bakar med recept och bilder på det jag bakar hemma och på konditorilektionerna.

BARFmycat
8/9/10, 11:39 PM
#4

#3

Under tiden så kan du börja utfodra med Mjaus eller Bozitas blötfoder, det är lättare att gå över från blötfoder till BARF än från torrfoder. Välj sorter utan fisk och helst utan nötkött. Mjaus kattungemat med lamm tycker jag är jättebra.

Du kan ju säga att de flesta problem som drabbar äldre katter och är bidragande orsaker till avlivning är foderrelaterade. Tex urinvägsproblem och diabetes. Det drabbar äldre katter eftersom de levt ett liv på fel foder, folk tror att problemen är åldersrelaterade när de i själva verket är foderrelaterade. Om man inte tycker att det är skäl nog är frågan om man verkligen tycker om sin katt tillräckligt mycket. Tyvärr så tycker folk ofta att "det är bara en katt".

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: