Annons:
Etikett22-övriga-frågor
Läst 4618 ggr
HannaM
7/26/10, 2:20 PM

Godis

Vad ger ni för godis till era barfade djur? Jag kör med vetegroddsolja, vitaminpasta, vitabe, torkad fisk, diverse fiskolja och nu har jag även hittat ett godis som är kanon för att försöka klickerträna illrarna. Har ju haft problem med att kunna dela så dom får en liten bit i taget så dom inte tappar intresset och blir mätta eller måste tugga en kvart innan dom är färdiga med biten. Visst kan man använda vitaminpastan eller oljor men det är inte lika lätt eftersom dom gärna tar tag i hela tuben eller flaskan och ta mer än man tänkt sig.

Hittade godis som bara är kött av olika slag (såg sen på nätet att några sorter bara innehöll 90% kött) och det är mjukt och inte stenhårt som en del grejer är utan det är lätt att klippa i småbitar. Let's bite heter det och jag har sett det i lite olika djuraffärer, finns det inte hos er så har www.hungryferrets.se att beställa.

Men.. det är bara tre av fyra här som äter det godiset, är det någon som har bra tips på vad man kan ge i små bitar som godis? Inte rått kött för det är för slibbigt att försöka klickerträna med.

Annons:
AnneN
7/26/10, 3:39 PM
#1

Nu barfar jag ju inte, men till hundarna så gör jag kokt eller torkad lever att ha som träningsgodis, perfekt då jag själv bestämmer hur stora bitar det ska vara.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

HannaM
7/26/10, 3:46 PM
#2

Mm det är ju bra, har du lyckats hitta någ onsom är mjukare eller är det den där som är hård som sten? Eller torkar du själv?

AnneN
7/26/10, 4:04 PM
#3

#2 Jag torkar själv, de gånger jag vill ha hårt godis så torkar jag och då blir det hårt som sten, vill jag ha mjukt godis så kokar jag det bara.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
7/26/10, 4:40 PM
#5

Kan tillägga att den kokta levern även uppskattas av alla 4 katterna.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Bogart
7/26/10, 4:55 PM
#6

Let's bite finns på foderbilen också. Tror dock att det godiset bara är rent torkat kött (rätta mig om jag har fel?) och det är ju busenkelt att göra själv.

Det händer att jag torkar kycklingfilé ibland, det är väldigt lätt att ha i fickan till hunden. Jag skär filén i tunna långa skivor som jag slänger in i ugnen på låg värme i några timmar. Sedan när det är klart så tar jag fram saxen och klipper i lagom stora bitar. Vill man vara säker på att det blir riktigt torrt så att det håller länge så kan man slänga in småbitarna i ugnen en stund till. Jag brukar ändå förvara i kylen eller frysen.

Nackdelen med det godiset är att jag tycker att det är gott själv, så jag är ibland den som äter upp det… Tungan ute

Vardagsgodiset här är dock torrfoder, oftast blir det foder för katter eftersom det har mindre bitar. En liten påse kattfoder har jag väldigt länge. Just nu har jag dessutom lite provpåsar med Taste of the Wild's hundfoder.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
HannaM
7/26/10, 5:20 PM
#7

#6 Det är torkat kött enbart i alla sorter utom typ två som innehåller lite fettsyror också. Javisst kan man göra det själv, om man orkar=p Jag som har små djur klarar mig rätt länge på en påse let's bite och när priset ändå inte är mer än typ 35 kronor så köper jag det hellre.

Torrfoder händer det att jag kan sticka åt dom någon bit då och då men sen min allra mest torrfoderglada iller gick bort så har det i stort sett inte blivit något.Det går för övrigt inte heller hem hos damen som ratar let's bite.

Chanku
7/26/10, 9:53 PM
#8

Provit finns också. Det är frystorkat kött/fisk/fågel. Dock är det inte världens billigaste direkt. Jag tror bästa priset är på www.canis.se, men då är det dyr frakt. Bitarna är porösa, så de går att dela på.

Annars är det ju väldigt enkelt att torka själv. Hjärta, mage, lever, fisk etc. går finfint att torka själv. Fisken kan bli lite smulig dock. Skär i lagomt små bitar (de krymper i ugnen en hel del också) och så in i ugnen. Jag troooor jag brukar torka på ca 100 grader, då tar det inte så fasligt lång tid men man måste vaka lite mer över ugnen. Jag brukar också röra runt bland bitarna.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

BARFmycat
7/26/10, 10:57 PM
#9

Jag brukar torka eget kött till godis i ugnen, det är bara att ta vilket kött som helst, hacka det i små bitar och torka på bakplåtspapper på galler, gärna i varmluftsugn. Sätt en träsked mellan ugnen och luckan så att fukten kan komma ut, anars tar det sjut lång tid. Vill man h alla mikroorganismer kvar håller man temperaturen under 50 graderTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

HannaM
7/26/10, 11:05 PM
#10

Provit har jag provat, fisken äter fröken kinkAlinda som ratar det andra men den är i min smak lite för smulig för att ha när man ska köra inklickning som är det vi vill börja med nu. Har dock köpt hela torkade småfiskar idag och får se hur det går.

Chanku
7/27/10, 12:50 PM
#11

#10 Ja, provit är tyvärr väldigt smuligt. Däremot går de säkert att mosa, fukta och göra små kulor av.

Det är svårt att hitta smått belöningsgodis, speciellt om man vill kunna belöna snabbt och effektivt. Jag använder små ostbitar, "pyttbitar" (överblivna rester av skinka etc), mjukost på tub, kattungemat m.m. när jag tränar.

Det finns torkad kycklingfile som är torkade i små remsor. Borde gå lätt att klippa i mindre bitar. Kommer dock inte ihåg vad märket heter, men det brukar finnas på de allra flesta djuraffärer.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

HannaM
7/27/10, 2:41 PM
#12

Jo, jag hr ju torkad kycklngfile men den ratar en av dom och det är till henne jag letar godis. Mjukost och liknande är inte ett alternativ då kan jag lika gärna ge något av alla sockergodisar som finns på marknaden. Har ju vitaminpastan på tub men det är inte så smidigt, det är svårt att få dom att ta bara en slick oc hinte dra iväg med hela tuben.

Men, ska prova dom nyinköpta torkade fiskarna, dom brukar gå att klippa i mindre bitar utan alltför mycket smul.

Musiken
7/27/10, 9:59 PM
#13

Marinera smafiskarna i olja och pasta? Cool

Annons:
HannaM
7/27/10, 10:22 PM
#14

#13 Överväger marinad överlag=p Funderar på äggula i doserinsspruta också.

Vattnadal
7/28/10, 7:55 PM
#15

´Man kan ju snabbtorka kött i micron, så blir det midnre slabbigt. Skär gärna korv i små bitar, micrar, torkar av med hushållspapper, sen en sväng till i micron.

Färdigfstrimlad bacon är när hjag är lat.

Tuber med mjukost, leverpastej ed, som de får en slick från är enkelt oxå.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Sugiyama
8/2/10, 3:15 PM
#16

Jag brukar koka olika hjärtan, kycklinghjärtan är en favorit. Det är mycket finfibrigt kött som går att skära i små bitar. Vill man ha det kladdfritt kan man torka det lite i ugnen sedan man skurit i bitar. Buljongen spar jag för att blanda i vattnet när vi är ute och tränar då min hund inte vill dricka då.

Ibland gör jag "pannkaka" med mixad lever, ägg och lite mjöl. Rivna morötter kan man ha i också. Hälls ut på plåt och gräddas i ugnen.

Frikadeller av köttfärs och ägg. Kan man göra små. Har testat att spritsa ner i kokande vatten men det gick inte så bra.

HannaM
8/2/10, 5:15 PM
#17

Tillagat som kokat tror jag inte att fröken kinkfia ens tänker ta i=p Hon har aldrig i hela sitt liv ätit torrfoder och verkar inte förstå et där med tillagad mat (smart tös). Men det är väl värt ett försök innan man dömmer ut det.

Provade vitaminpastan på tub för någon dag sen, det går inte. Visst kan jag få henne att ta en slick men sen ska hon diska golvet en kvart innan hon är färdig… Tar med andra ord lite för lång tid för att kunna använda vid inklickning, matte tröttnar ju=p

BARFmycat
8/2/10, 6:34 PM
#18

#17

Verkligen smart tösFlört
Jag begriper mig inte på detta kokande, varför tillagar man när det går bra att ge råtorkat, är det för hållbarhetens skull?Obestämd

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Chanku
8/2/10, 6:40 PM
#19

#17 Spruta rätt i munnen på henne? Eller att du doppar tex en blompinne eller nåt liknande i pastan/äggula som hon sen får en slick av?

Annars skulle jag nog ändå satsa på rått kött om det är det hon gillar bäst. Små kulor av köttfärs, små bitar av hjärta eller något liknande. Tycker du att det är kladdigt, så kan du använda en pincett eller nåt så du slipper röra i det.

Om hon inte äter något tillagat och du inte vill använda "färdigt" godis (dvs allt från mjukost till torrkulor) så ser jag nog ingen annan lösning. Speciellt i "inklickningsfasen". Sen kanske du kan komplettera med lek eller annat som hon vill ha (lukta på fläckar, leka med kompisen eller annat som kan vara intressant för en iller). Men nackdelen med det är ju att det genast tar längre tid att belöna och att belöningsfrekvensen blir lägre.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Sugiyama
8/3/10, 6:17 PM
#20

Jag brukar inte torka alls men kokar för att det ska gå att ha med sig i fickan. Dessutom skulle hundarna ägna massa träningstid till att slicka upp blod och köttsaft om jag använde rått kött i träningen.

Annons:
Chanku
8/3/10, 6:56 PM
#21

Råa kycklinghalsar klippta i mindre bitar är väldigt populärt att använda som träningsgodis.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Upp till toppen
Annons: