Annons:
Etikett15-problematik
Läst 3928 ggr
[Gemm]
2010-06-25, 13:05

Udda problem - lever

Jag har ett enormt problem - varje gång jag ska portionera lever så mår jag så illa att jag kräks.
Jag står alltså och kräks i diskhon till höger och portionerar levern på bänken till vänster. 

Det är inte lukten (luktar ju inget nämnvärt), jag bär handskar och jag klipper numer itu den (för att få rätt mängd) istället för att dra men det blir bara värre, aldrig bättre. 

Första gången jag gjorde i ordning lever tyckte jag att det var äckligt, men tänkte att jag nog vänjer mig. Icke sa nicke, för varje gång blir det jobbigare och jobbigare och nu senast så spydde jag rakt ut.
Det här gäller bara lever och inget annat.

Alla tips på åtgärd tages tacksamt emot, detta börjar bli för mycket, jag har ångest över att jag snart måste göra det igen!

Annons:
Heffipeffi
2010-06-25, 14:12

Jag ger mina hel kycklinglevern hel, då slipper man handskas så mkt med den.

[Gemm]
2010-06-25, 14:16

Jag ger också kycklinglever men om jag ger dem hela blir det fel proportioner.

Heffipeffi
2010-06-25, 15:44

Fast du behöver inte ge rätt propotioner varje dag, utan det är på en period på 1 ve-10 dagar som proportionerna ska stämma.
Nu äter i och för sig mina katter ganska mkt, ca 5% av vikten. Har man en katt som inte är lika stor i maten, kanske det blir för mkt med en hel lever, även om man räknar på 10 dagar.

AnneN
2010-06-25, 23:02

Annars kan det ibland finnas mald lever utan tillsatser (mjöl, mm) att köpa i frysdisk på mataffärerna, kanske kan vara ett alternativ?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Gemm]
2010-06-26, 01:20

#3 Ja, det blir för mkt på 7 dagar, på 10 dagar har jag inte räknat. Dock är det inte bara delningen (alla är inte lika stora heller, några är itu sen tidigare osv) så att säga utan även hanteringen, slajmiga och tamejfan så äckliga, rinner mellan händerna, fingrarna, uuh. Ska se över proportionerna för 10 dagar dock, det kan bli en kraftig förbättring i situationen.

#4 Jag har sett leverfärs på willys men jag vill helst ha i stycken för katterna att jobba lite med (även om det inte är så hemskt mkt jobb med just levern). Dock hade jag inte alls tänkt på det, om jag inte hittar en annan lösning ska jag ta det alternativet under stark övervägning. Tack!

Heffipeffi
2010-06-26, 18:16

Jag håller med dig. Det är äckligt att hantera lever. Men man vänjer sig…. Ett sätt att göra levern lite mer lätthanterlig är att frysa den så den blir halvfusen, och sedan dela den.

Annons:
Silvestris
2010-06-27, 02:56

Går det bättre att hantera levern fryst tro? I sådana fall kan du tina den bara lite, lite så att du kan ta isär dem från varandra. Sedan får de tina på sina fat/i sina matskålarna och så sätter du bara ner dem när de har tinat helt och är ätklara.

[Gemm]
2010-06-27, 12:59

#6 Nej, jag vänjer mig inte, som jag skrev i mitt inlägg går det åt motsatt håll, det blir värre och värre. Har barfat dem i nästan ett år nu.

#6 och #7 Hur hanterar man kylan när man ska dela den fryst? Den är ju väldigt kall som den är när jag portionerar nu (så pass tinad att de går att sära på) så att jag måste pausa lite för att det gör ont i fingrarna, trots handskar.

Silvestris
2010-06-27, 13:08

Det går att köpa vantar som är gjorda för arbete i frysrum. Har sådana på jobbet och de borde funka. Finns antagligen att köpa i byggvaruaffärer eller liknande.

Aviendha
2010-06-27, 13:10

Kan du testa att använda verktyg? Salladstång, gaffel, grilltång eller något + kniv så du slipper hålla i den för jag antar att det är konsistensen som är vidrig?

[Gemm]
2010-06-27, 14:31

#9 Ska kollas upp!

#10 Jag har också tänkt på det för konsistensen är ju det huvudsakliga problemet. Men de är så svårhanterliga så jag vet inte vilken verktyg jag skulle kunna använda mig flitigt av. 
Jag får helt enkelt rada upp alla köksverktyg jag har och prova mig fram!

Sugiyama
2010-06-27, 23:49

Jag skivar upp mina bitar fryst ofta och så protionerar jag upp det i matskålarna där det får tina. Inte för jag har problem att hantera men det blir så slabbigt när den är tinad.

Aviendha
2010-06-28, 00:36

#11 Tänkte på en sådanhär, andra från vänster.

Annons:
Silvestris
2010-06-28, 01:51

Köp en fintandad såg och ett par trädgårdshandskar.Glad Då kan du hålla i genomfrusen lever med handskar och såga isär.

[Gemm]
2010-06-28, 15:22

Bra tips från alla, det tar mig nog ett tag att prova dock! Tackar och bockar.

Elcyion
2010-06-28, 17:21

Klarar du av hjärta och vanligt kött, får du mycket tuggande det hållet. Samma sak om du ger kycklingdelar/ben. Då tycker jag att du med gott samvete kan köra leverfärsen :)

Jag har fryst kycklinglever som jag använder ibland. Det är mer som ett stort flak. Sen lägger jag det på en skärbräda, tar fram en stor och vass kniv, skär en skåra för lite stabilitet, sen aktar jag fingrarna och trycker/karvar igenom levern. Jag upplever inga större problem med kylan eftersom jag inte håller i levern. Jag pressar den mellan skärbrädan och kniven. Sen väger jag upp lagom mycket av det jag har fått loss, och stoppar tillbaka resten (ev. karv/spill bitar och flaket) i frysen :)

Medarbetare på jack russel terrier

[Gemm]
2010-06-29, 00:21

#16 Jadå, de får vingar, hjärtan, fågelmage etc flera ggr i veckan så munmotionen är nog helt ok. Lustigt att det Bara är levern jag reagerar på såhär, inget annat de får orsakar detta obehag.
Det får bli att dela levern i ett fryst tillstånd nästa gång, tror det verkar vara smidigast!

Tack för din input!

Upp till toppen
Annons: