Annons:
Etikett12-fodra-sjuka-eller-gamla-djur
Läst 4062 ggr
AnneN
2010-06-17 02:01

Barfa djur med diabetes - vad ska man tänka på?

Bläddrade igenom lite artiklar inne på Blandrashundar iFokus och hittade då en artikel om hundar med diabets som jag skrev för ganska länge sedan.

Då jag läste den så började jag fundera på vad man bör tänka på då man barfar djur av olika slag (hund, katt, iller, mm) som har just diabetes.

  1. Vad ska man ge dem?
  2. Vad ska de absolut inte äta?
  3. Är det något som är extra nyttigt att ge djur med just denna sjukdom?

Någon som har några kunskaper eller tankar om detta?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Bogart
2010-06-17 14:20
#1

Kolhydrater höjer blodsockret, så man ska absolut inte ge några kolhydrater. Att barfa ett djur med diabetes är nog det bästa du kan göra för det djuret! Vid diabetes typ 2 så kan djuret slippa insulinet helt om man utesluter kolhydrater.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

AnneN
2010-06-17 14:53
#2

Jag är ju sådan som tror att hundar i vanliga fall behöver få i sig en del vegetabilier för att få alla nyttiga vitaminer, mm som finns i växter men inte i kött.

Hur gör man då? För växter innehåller ju kolhydrater (mer eller mindre), ska man då ge vitamintillskott istället eller finns det några grönskaer, mm som är bättre att ge än andra?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Bogart
2010-06-17 15:46
#3

Jag är ju sådan att jag anser att hundar inte alls behöver vegetablier, så mitt svar är kanske inte det du vill se. ;)

Ger man organ så som lever så får de i sig alla viktiga vitaminer som de behöver. Ett bättre svar än det kan jag inte ge, förutom att jag kan tillägga att min hund lever och mår bättre än någonsin efter att jag helt har uteslutit vegetablier i hans kost.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Sugiyama
2010-06-17 17:58
#4

#3 jag håller helt med dig. Ger man enligt pray-modellen så behövs inte kolhydrater alls. Lever innehåller bra mycket mer vitaminer än växthustomater. Min diabetessjuka man har också uteslutit nästan alla kolhydrater och mår förträffligt.

Silvestris
2010-06-17 18:07
#5

För katter är det plättlätt. Man utesluter kolhydraterna helt och hållet dvs. ger burkmat eller BARF så brukar man slippa insulin och katten blir "frisk".

Det är idag vedertaget inom veterinärmedicin att katter ska äta lågkolhydratfoder om de har diabetes, nästa steg är att få veterinärvärlden att förstå att kolhydraterna kan tas bort helt. På Dr. Hodgkins diabetessida kan man läsa om katter och diabetes.

En hund skulle jag sannolikt göra detsamma med.

Aviendha
2010-06-18 01:48
#6

Jag har inte hört om en iller med just diabetes, dock är insulinom en otroligt vanlig sjukdom hos iller (beror på tumör på bukspottkörteln som gör att en överproduktion av insulin sker, blodsockernivån riskerar därför att sjukna för lågt. Mycket tyder på att det finns samband mellan insulinom och kass kost)

Jag vet de som försöker hålla illrars insulinom i shack med kosten. Anledningen är ofta att man vill slippa att ge kortison i det längsta för även om det kan ge en lindring så är det inte sällan så att biverkningarna nästan är värre än insulinomen i sig.

Det beror ju givetvis på hur allvarligt det hela är, men att ge fler mål utspridda över hela dagen för att hålla sockret uppe fungerar ju. Fördelen med BARF i det läget är ju även att man planar ut de där bergochdalbanekurvorna som blodsockret tar om man ger torrfoder. Illrar som går på BARF verkar även klara sig bättre från att drabbas från första början, och när de väl drabbats så verkar de kunna klara sig längre med sjukdomen innan de blir så sjuka att de måste avlivas.

Annons:
HannaM
2010-06-21 02:52
#7

Jag har en iller med insulinom som då är "tvärtom" och fick tipset att dels ge flera små måltider och regelbundet och dels att ge så lik mat som möjligt dvs inte ge lever ena dagen och kyckling nästa utan i stort sett samma varje måltid. Allt ihopblandat med all variation man ger för att ge så lite skillnad som möjligt så blodsockret påverkas likadant varje dag, varje måltid.

Upp till toppen
Annons: