Annons:
Etikett06-vänja-djuren-vid-rå-föda
Läst 4116 ggr
Chanku
6/3/10, 1:43 PM

Introducera BARF - kass mage

Jag har planerat att börja "halvBARFa" Pixie. Kommer alltså att behålla ett mål kulor, iallafall till en början.

Nåväl, till frågan…

Jag började introducera färsk kött (nötfärs) och hennes mage ballade ur fullständigt. Efter ca en vecka med rejält kass mage (ut 3-6 gånger per natt) så gav jag upp och gav full dagsgiva torrfoder igen (dvs inget kött alls). Magen ordnade till sig ganska direkt.

Jag gav endast nötfärs (+benmjöl o lite grönsaker) och ett mål kulor. Köttet på morgonen, kulor till middag. 

Jag vill dock introducera köttet igen, men vill helst inte gå igenom samma sak igen…

Hur ska jag göra för att introducera köttet på bästa sätt?

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Annons:
Elcyion
6/3/10, 3:38 PM
#1

Du kan inte prova 10% "regeln"? Dra bort 10% torrfoder/dag, och ersätt det med kött. Sen har jag för mig att både kyckling och kalkon är snällare mot magen än nöt när de inte är vana. Lamm är också snällt mot magen, men dyrt :(

Sen ökar du på med mer och mer kött efterhand som magen klarar av det.

Medarbetare på jack russel terrier

Chanku
6/3/10, 4:50 PM
#2

#1 Fast alla säger att man inte bör kombinera torrfoder och färskt kött i samma måltid? Annars var det nåt sånt jag funderade på också, helt enkelt börja ge en "köttbulle" i skålen när hon äter frukost. 

Jag blev tipsad om att ge nötfärs eller kycklingfärs/filé i början då det är snällast.

Om jag byter ut nöten, mot kyckling. Bör jag då ge rent kycklingkött eller ska jag ge tex kycklingvingar (isånafall "krossade", hon är ganska glupsk av sig…)?

Jag köper köttet i matvarubutiken. Här uppe finns inte tillgång till  tex Jipotimas, såvida man inte beställer själv men frakten blir så dyr när man inte ska ha stora mängder.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Elcyion
6/3/10, 5:28 PM
#3

Har du en glusk hund skulle jag hoppa kycklingvingarna helt, och istället använda klubbor eller hel kyckling istället. Mindre risk för att det sätts i halsen.

Jag har också hört att man inte ska blanda torrfoder med kött, men VARFÖR? Det är ingen som har presenterat någon fakta för det. Iof har jag inte frågat, eftersom jag inte äger hund längre.

Har du en bra köttkvarn kan du köra kycklingdelar igenom den. Då får du kycklingfärs med små benbitar. Kycklingfilé har ofta saltlake insprutat i sig. Vet inte hur det blir?

Du har inget slakteri i närheten? Prata med matbutiken. De kan ofta ta hem mat som de inte har hemma, och det kostar (här) inte mer än om de hade haft det på hyllorna. Tex grishjärta får de inte sålt om de tar hem och lägger ut, därför måste jag alltid beställa när jag behöver mer.

Sen kan det vara grönsakerna hon reagerade på också. Det vet vi inte. Men börja att introducera en sak i taget, och lägg på efter hand :)

Medarbetare på jack russel terrier

Chanku
6/3/10, 5:38 PM
#4

#3 Det är en shetland sheepdog, så det är ingen stor hund det handlar om. Det är så små mängder hon ska äta hur som helst…

Jag har alltid hört att det handlar om hur länge maten behålls i magen, men samtidigt tycker jag det låter lite underligt. Maten borde ju pytsas ut eftersom den är färdig i magsäcken?

Ingen köttkvarn tyvärr…

Jag tror slakteriet här endast slaktar nöt och fläsk. Vet inte om det finns några "kycklingproducenter" här? Jag bor några mil ovanför Luleå i Norrbotten. Kan självfallet prata med butikerna och höra ifall de kan ta hem varor till mig.

Grönsakerna har hon smakat av tidigare och har aldrig reagerat på det. Så jag misstänker att det är köttet :) Det är ju om inte annat rejält mycket mer mat än vad hon normalt får.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Silvestris
6/3/10, 11:05 PM
#5

Vad jag vet finns det inga vetenskapliga belägg för att det skulle vara dåligt att blanda torr mat med färsk mat. Det verkar vara något några har fått för sig. Om det skulle vara ett problem att olika slags mat ligger olika länge i magen skulle människor ha skitlajbans magar.

Det är precis som du säger, magen pytsar ut lite mat i taget till tarmen.

Har du köpt färdig nötfärs finns ju alltid risken att det varit hög bakteriehalt i köttet och att hunden därför blivit kass i magen. Kanske bättre att köpa fryst färs? Eller köpa hela bitar kött och mala själv.

Chanku
6/3/10, 11:26 PM
#6

#5 Fast att köpa fryst färs, tina den, dela upp den i små portioner och sedan frysa ner den känns inte helt okej. Speciellt inte om det är eventuell bakteritillväxt man oroar sig över? Färsen var färsk och hade inte kort datum.

Har som sagt inte heller någon köttkvarn så att mala själv är inte aktuellt heller.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Annons:
Silvestris
6/4/10, 1:48 AM
#7

#6

Med en såg eller yxa får du sönder fryst färs.Flört Jag har en bekant som köper lådor med frysta hjärtan och drar fram sågen och sågar till lagoma bitar.

Heffipeffi
6/4/10, 3:07 AM
#8

Vom och kyckling brukar vara bra att börja med. Vom har nyttiga bakterier för magen. Eftersom du har en stor hund, skulle jag rekommendera kycklingskrov.

Jill på Jipotimas rekommenderar att man byter rakt av.

Chanku
6/4/10, 9:46 AM
#9

#8 Jag har en liten hund. Hon väger kanske 6 kg.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Heffipeffi
6/4/10, 1:22 PM
#10

Oops, det var ju inte så stort :-)  Tyckte han såg stor ut på din Avatar, men det kanske inte är den hunden.

Men då säger jag vom och kycklingvinge i stället :-)

Chanku
6/4/10, 1:54 PM
#11

#10 Jo, det är den hunden. Har skrivit i tråden också att det handlar om en liten hund, men det är ju lätt att missa.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

BARFmycat
6/4/10, 5:21 PM
#12

Kaninmage är också skonsamt, men det är mest vegetabilier i det och inte så mycket kött, men bra bakterier är det med, lite i alla fall.

Annars vom och fläskkött ska också vara skonsamt tror jag.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Chanku
6/4/10, 5:38 PM
#13

#12 Har ingen möjlighet att få tag på kaninmage tyvärr…

Fläskkött har alla sagt är det "värsta" köttet?

Vom kan jag kanske få tag på, kycklingmage vet jag att jag kan få tag på.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Annons:
BARFmycat
6/4/10, 6:11 PM
#14

#13

Värst på vilket sätt då?

Det har jag aldrig hört. Tänkte att kycklingkött innehåller lite mycket bakterier, inte farliga men det kanske är för mycket för en ovan mage.

Äter hunden torrfoder i övrigt?

Det kan ju vara bra att börja ge blötfoder och sen övergå till BARF, helt eller halvt, och då kan du blanda ut kött i blötfodret. Blötfoder är ju lite mer likt kött än torrfoder..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Chanku
6/4/10, 8:03 PM
#15

#14 Värst som i mest svårsmält alltså, inte värst i bakterieväg :)

Ja, hon äter torrfoder (med vatten). Lite laxolja dagligen och äggula då o då. Brukar få märgben och smaka "slams" när vi äter kött. Det enda färskfoder som finns att få tag på enkelt är klass och det vill jag inte ge till henne. Hade det funnits här uppe så hade jag gärna gett Vom og Hundemat, men än så länge finns ingen återförsäljare här.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

BARFmycat
6/4/10, 9:24 PM
#16

#15

Jaha, då har du information som jag inte har!Tungan ute

Vad är det för torrfoder hon får då?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Chanku
6/4/10, 9:54 PM
#17

#16 Jag vet inte om det stämmer, men det är iallafall det alla har sagt till mig :)

Hon äter Pro Plan just nu.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

BARFmycat
6/4/10, 10:04 PM
#18

#17

Jaha, jaja. Ja du kan ju prova, det märker du väl hur det gårTungan ute

Vore det inte bättre att byta till ett spannmålsfritt eller spannmålsreducerat foder som Orijen, Acana, Oliver´s, Standardt eller CARNIA? Eller ge Bozita alternativt Doggys blötfoder?
Då blir ju inte omställningen för magen lika stor..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Chanku
6/4/10, 10:11 PM
#19

#18 Har planerat att göra det, men jag har ca 6 kg av pro plan kvar. Då är det främst Orijen eller Acana som jag funderat på. Hon går lätt upp i vikt, trots liten fodergiva vilket jag misstänker beror på alla kolhydrater.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

BARFmycat
6/4/10, 11:21 PM
#20

#19

Ge det till fåglarna?

Ja det är ju mycket lite kolhydrater i CARNIA vet jag.
Vilket du än ger rekommenderar jag att du blöter upp det innan det ges.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Chanku
6/4/10, 11:29 PM
#21

#20 Jag har inte ekonomi för att kasta bort foder på det sättet. Ja, det är uppblött precis som jag har skrivit.

Carnia låter intressant, men jag har i nuläget inte råd med ett foder som kostar 400 kronor för fem kilo.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

BARFmycat
6/4/10, 11:46 PM
#22

#21

Du kan inte prova sälja det då?

Annars så kanske du bör vänta med att BARF:a tills det fodret tagit slut.

Nej CARNIA är förbannat dyrt, det är synd, du har ju en fördel i att din hund är liten. Men finns någon särskild anledning till att du hellre vill ge torrfoder än blötfoder? Bozita och Doggy är billiga.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
6/5/10, 12:22 AM
#23

Standardt blir inte så dyrt. Min gamla greyhound (ca. 3 år, 25 kg) åt ca. 1 säck/månad. Den går på 449:- hos foderbilen, och eftersom beställningen hamnar på över 400:- kan du få det hemkört till ytterdörren för bara 19:-

Har jag räknat rätt, kommer en säck att vara ca. 4 månader för dig, och då får du en månadskostnad på 117:- (449+19= 468 468/4=117).

Jämför man det med Acana, Orijen osv. är det ganska billigt :) Jag var jättenöjd med Standardt när jag använde det till min hund. Hon satte mycket mer muskler och blev generellt mycket piggare än på tidigare torrfoder, och det utan att jag ändra något alls. Ingen mer motion eller sånt.

Ja, jag är standardt frälst, om vi ska prata om torrfoder till hund. Men barfen slår allt i längden.

Medarbetare på jack russel terrier

Tindrans
6/5/10, 7:33 AM
#24

#19 Lite kuriosa! I lightfoder till hund brukar det oftast vara mer kolhydrater för att det ökar mättnadskänslan! Ur Hundmatboken: "En viktig roll spelar kolhydraterna för att ge maten volym, så kallad bulk. Foder som innehåller mycket kolhydrater består till stor del av "bukfylla"." "Bulken är viktig eftersom den signalerar till sträckreceptorerna i maten att det finns tillgång på mat. Mycket kolhydrater i maten gör att hunden känner sig mätt." "Smalfoder innehåller mer bulk och mindre energi än ett normalfoder. Hunden kan då få mer mat i sin skål utan att riskera midjemåttet."

BARFmycat
6/5/10, 1:29 PM
#25

#24

Plus att kolhydrater omvanslas till sockerarter, som på sikt kan orsaka diabetes.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
6/5/10, 1:52 PM
#26

#25 Är det inte så (också) att kolhydraterna omvandlas till sockerarter som hunden inte kan ta tillvara på, och därför omvandlas den energin till fett?

Medarbetare på jack russel terrier

Chanku
6/5/10, 3:51 PM
#27

#22 Jag förstår inte riktigt varför jag först ska ge burkmat för att sen gå över på kött? Vad tjänar man på det?

#23 Det är inte kostnaden som gör att jag tvekar för Standardt. Orijen innehåller mer protein och mindre kolhydrater, vilket jag tror kan vara "lösningen" för min hund.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Annons:
Elcyion
6/5/10, 4:39 PM
#28

#27 Att gå från torrfoder-burkmat är en mindre förändring för mage/tarm än att gå från torrfoder-barf. Om din hund nu är känslig i magen, kan det vara ett alternativ.

Alt. om du kollar på möjligheten att laga till maten lite lätt till att börja med, för att sedan spä på med mer och mer barf.

Det som gör att jag tvekar inför orijen är allt extra de har tillsatt. Visst, det innehåller inget spannmål, men hälften av innehållsförtäckningen får mig att tänka mer på kanin än hund. Även med alla de grönsaker/bär/frukt… de har haft i, måste de ändå tillsätta vitamin E, kolinklorid, vitamin A, vitamin D3, tiaminmononitrat, vitamin B12, folsyra och biotin.

Varför tillsätta Lactobacillus acidophilus (mjölksyre bakterier)? Läser man på deras hemsida, är det för att hjälpa hundar som redan har problem med sin mage/tarm.

De flesta av deras örter har någon form av "läkande/mildrande" effekt av olika sjukdomstillstånd:

Läkemalva: antiinflamatorisk effekt i tarmar och luftvägar samt lindra hosta och skadliga bakterier i munhålan.

Kardborre och frö från mariatistel: Hävdas kunna stärka levern och hjälpa till vid den kroniska leverstörningen cirrarosis som är vanlig hos både hund och katt.

Fänkålsfrö och kamomill: Fänkålen har antiinflamatoriska egenskaper. Kamomill dämpar klåda. Båda är kända för att lösa kramper och lugna magen.

Nässla: Bra mot artrit.

Varför ska man "medicinera" sina djur mot åkommor de inte har?

Medarbetare på jack russel terrier

Chanku
6/5/10, 5:09 PM
#29

#28 Det är en av orsakerna till varför jag var tveksam till Orijen tidigare (och är det fortfarande!). Jag lutade mot Standardt tidigare, men blev rekommenderad Orijen av diverse kunniga när de fick reda på lite mer info om min hund. Min tik är extremt lättfödd.

Jag snabbkokar hellre maten själv än att köpa burkmat. Bozita har jag aldrig prövat, men hittills har jag inte träffat en enda hund som inte "fisit rumpan av sig" av Doggys.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

LinaIsabell
6/5/10, 6:08 PM
#30

Nu har jag inte speciellt mycket kunskap om varken hundens näringsintag, ämnesomsättning eller att avvänja ett djur från torrfoder för att ge BARF, men du sa att du gav BARF som den första måltiden på dygnet?

Man brukar reagera mer på ifall man äter något på tom mage. Jag är t.ex. laktosintolerant, men kan äta glass efter maten, dock inte på tom mage. Desamma med naturläkemedel, som jag spyr av på tom mage, men inte alls om jag ätit mat tidigare under dagen.

Det kanske blir iallafall lite bättre om du ger torrfoder som första måltid, och sedan till den sista måltiden ger torrfoder/BARF, och sedan övergår mer och mer till BARF under sista måltiden, och tillslut, sakta men säkert, ersätter första måltiden också till BARF?

Chanku
6/5/10, 7:32 PM
#31

#30 Hon har reagerat på samma sätt oavsett vilken tid på dygnet hon fått det :) Men bra tanke dock!

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

BARFmycat
6/5/10, 11:48 PM
#32

#30

Det var ingen dum tanke, det är nog så för många djur!

#27

För att det blir en mildare omställning, och för att burkmat är bättre att ge än torrfoder pga innehållsförteckningen och vätskehalten. Vätskehalten kan du förvisso reglera själv om du blöter torrfodret innan du ger det, men då är det viktigt att fodret är spannmålsfritt, annars kan det bildas giftiga mögelsporer (det går snabbt).

Hur ser Acanas foder ut då tycker du?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Chanku
6/8/10, 8:30 PM
#33

#32 Har kikat på blötfoder nu. Är inte så väldigt imponerad, speciellt inte av priset.

Bozita - En hund som väger 5 kg ska ha 500 gram om dagen, en tetra är på 360 gram och kostar 11.90 (plus frakt).

Nature diet - Uppger ingen tabell för hur mycket hunden ska ha. 390 gram kostar 19 kr (plus frakt).

Doggy - 15-16 kronor (om jag inte minns fel) för 370-480 gram. Ingen uppgift över hur mycket hunden behöver på hemsidan.

Har kikat på Orijen, Acana, Carnia, Standardt mfl. Orijen och Acana drar jag mig för med tanke på hur mkt örter o grejs de trycker in i fodret. Carnia känns tveksamt då det varit på marknaden så kort tid och för priset. Standardt skulle jag gärna ge, men tvekar med tanke på att det innehåller väldigt mycket ris.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

BARFmycat
6/8/10, 8:55 PM
#34

#33

Haha ja, det är dilemmat med alla foder som ändå känns representativa… Oliver´s då?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Chanku
6/8/10, 9:16 PM
#35

#34 Olivers har jag också övervägt, glömde bara bort att rabbla upp det också :) Där har vi spannmål, potatis, o diverse örter. Vet många som gärna hade gett Olivers, men där det slutat med att hundarna fått tre kulor om dagen för att inte rulla fram (näh, inte nu 3 kulor men ni förstår vad jag menar…). Eftersom min tik är så lättfödd gör det att jag drar öronen åt mig lite… Men det lär ju bli nåt av de fodren i slutändan…

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

BARFmycat
6/8/10, 9:33 PM
#36

Jag tror att det blir bäst och billigast om du ger ett torrfoder som du blöter upp, tex carnia, så kanske du kan bulka upp det lite med grönsaker om din hund är matglad och lätt lägger på sig.

Om du inte köper förskfoder och ger, förstås.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Chanku
6/9/10, 12:51 PM
#37

Bestämde mig i förrgår för att testa att koka köttet lite grann innan servering eftersom hon (såvitt jag kan komma ihåg) inte reagerat på tillagat kött. Kokade så ungefär hälften var tillagat och resten rått. Lät lite morötter och väldigt väldigt lite pasta (för att suga i sig lite extra näringsämnen, riset var slut) koka med. Serverades med benmjöl. Ingen kass mage än så länge! (peppar, peppar ta i trä!) Tänkte servera halvkokt kött i några dagar för att succesivt gå över på mer o mer rått kött.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Heffipeffi
6/9/10, 1:03 PM
#38

#37

Det låter som en utmärkt idé :-)

Elcyion
6/9/10, 1:56 PM
#39

#37 Vad bra att verkar fungera Skrattande

Medarbetare på jack russel terrier

Upp till toppen
Annons: