Annons:
Etikett18-kommersiellt-foder
Läst 3815 ggr
BARFmycat
5/29/10, 9:54 PM

"Arteget torrfoder"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

http://www.carnia.se/carnia-lynxR_99.html
Vad tycker ni om detta foder?

Läste precis om det inne på Katter I Fokus

Jag tycker att det är positivt att fler såna här foder kommer ut på marknaden! De får gärna konkurerra ut RC, Hill´s, Iams, Ekanuba m.fl för min del.

Synd bara att det inte satsas mer på blötfoder, eller på att ta fram ett komplett helfoder i form av färskfoder som man kan köpa på korv. Ett torrfoder som var till för blötläggning skulle också vara bra, då håller det länge och man kan blötlägga det man behöver ge.

Synd att de inte skriver om hur de preparerar fodret, det är väl knappast råtorkat…

Men annars, jag tycker att det är trevligt att det numera finns fyra "artanpassade" foder att rekommendera till folk som inte är redo att börja BARF:a änSkrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Bogart
5/29/10, 10:04 PM
#1

Ja visst är det kul att det satsas mer på den här typen av torrfoder! Någon jag tycker är tråkigt med det här fodret är att det innehåller fågelmjöl och annat ospecifierat innehåll.

Hade ju varit kul om det kom någon bra färdigt färskfoder till katt och iller, finns ju till hund så varför inte till fler djur?

Ett annat ganska bra foder som nyligen har kommit till den svenska marknaden är Taste of the Wild.

http://www.tasteofthewildpetfood.com/

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
5/29/10, 10:35 PM
#2

#1

Ja jag håller helt och hållet med dig.

Det där fodret verkade inte vara någon höjdare, du.. Eller ja bättre ovan nämda kommersiella foder, men ärtor och sötpotatis som andra och tredje ingridiens.. Och sen potatisprotein? Och en massa fisk. Njeee.. Tyckte inte det verkade helt bra, faktiskt. Om kattfodret här

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Bogart
5/31/10, 2:42 AM
#3

Att det är potatisprotein i kattfodret stör jag mig också på. Så kattfodret är sådär, men deras hundfoder är enligt mig bra foder. Lite konstigt att hundfodren har bättre ingredienser… Obestämd

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Vattnadal
5/31/10, 12:42 PM
#4

Men hundar äter fisk och skaldjur, tittar man på byhundar och vildhundar som lever vid stränder, så plockar de gärna i sig djur i vattenbrynen.

De äter även lite frukter och grönsaker, älskar bär. De petar i sig det de kommer över, så i min värld är inte hunden en ren köttätare.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

BARFmycat
5/31/10, 7:34 PM
#5

#4

Jag tycker att hunden är en köttätare, men inte lika strikt som en katt.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

alskadeida
6/5/10, 12:29 AM
#6

Att man kommer ut med nytt och bättre torrfoder är i sig själv bra.

Men jag saknar med fakta om innehållet. Ex fågelmjöl. Vilken fågel och så vidare?

Det känns som att man mer och mer lägger till och tillsätter mer för att få fram ett bra foder.

Sedan vill man ( iallafall jag ) som hundägare ha ett närproducerat foder som inte behöver fraktas mer än inom Sverige.

Men tyvärr är det så att många av bra forskare och de som upptäcker sitter i andra länder.

Jag själv har inget mot torrfoder men vill Barfa och även ge som idag färskfoder.

Finns många olika fodersorter på marknaden, en del kända och en del okända.

Det kanske är dags att plocka fram de okända och kolla upp de?

Kanske finns det ett foder som väntar på att bli upptäckt som folk totalt inte kollar åt på grund utav de större märkerna så som Eukanuba med flera.

Annons:
[Gemm]
6/5/10, 3:07 AM
#7

ZiwiPeak är något som behöver lyftas fram! Det bästa jag hittat i torrfoderväg (tråkigt att det är just ett TORRfoder…), det säljs i många europeiska länder, bland annat i Danmark och jag tror det är en kort tidsfråga innan det kommer hit.

http://ziwipeak.com/nzl/home.shtmlhttp://ziwipeak.com/nzl/home.shtml

BARFmycat
6/5/10, 1:27 PM
#8

#7

Jag vet inte riktigt vad du försökte länka till men den där länken fungerade inte, här är en länk till sidan i alla fall;

http://www.ziwipeak.com/nzl/home.shtml

De ska även översätta sin hemsida till svenska, danska finns redan!Skrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Gemm]
6/5/10, 10:49 PM
#9

#8 Öh det råkade visst bli dubbelt ser jag nu, om du tittar på länken så är det bara din länk två gånger på raken =P Hoppsan sa vetja!

Chanku
6/8/10, 1:51 PM
#10

Har fått hem en provpåse av Carnias hundfoder. Mörka, relativt hårda kulor som doftar väldigt mycket (luktar gott). Den mattokiga hunden svalde nästan kulorna hela, medan den kräsna inte ens rörde kulorna.

Provpåsen fick jag gratis och supersnabbt, de fick min adress igår och idag anlände påsen.

Hade dock hellre sett tex ris, istället för potatisflingor och betor i maten.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

BARFmycat
6/8/10, 2:19 PM
#11

#10

Hur fick du tag i den provpåsen?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Chanku
6/8/10, 2:21 PM
#12

#11 Jag mailade importören och frågade om det fanns möjlighet att få en provpåse :) Fodret är i en zippåse och jag fick ca 200 gram.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

BARFmycat
6/8/10, 2:23 PM
#13

#11

Sweet! Det ska jag också göra, så har jag något att stoppa i aktiveringsbollenSkrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Chanku
6/8/10, 2:39 PM
#14

Något jag reagerade över var storleken på kulorna. De är väldigt små. Eller ja, för min lilla hund så är de lagom, men ifall man hade en större hund så skulle jag nog tycka att de var på snudd för små. Iofs… Jag kan tänka mig att folk med stora hundar väljer annat foder, med tanke på priset. Det är ju trots allt ett kilopris på 80 kronor.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

[Neko]
6/9/10, 1:29 AM
#15

Vi fick prov på det till jobbet, hela 4kg skämde de bort oss med :P min papillon som är van vid orijen blev jätterisig i magen utav det. och då fick hon bara 25% utav det och resten orijen. Hon blev inte bra förrän efter 2 veckor, sket blod och var helt orkeslös (hade så klart kontakt med veterinär). var säkert en tillfällighet, det kanske skulle blandats ut ännu mer med orijen. men eftersom hon gick över ifrån royal (som hon åt innan hon kom till mig) utan det minsta magproblem så räknade jag inte riktigt med den reaktionen då det ändå är snarlikt.

Afghanen tyckte det var mumsigt, men han tycker allt är gott så länge han inte äter det mer i två dagar :P han fick bara några kulor som godis

Upp till toppen
Annons: