Annons:
Etikett23-ot-off-topic
Läst 2764 ggr
AnneN
5/20/10, 2:41 AM

Bilens temperatur - lappa där du bor!

Nu är sommarvärmen ett faktum (iallafall här i Luleå) och tyvärr ser jag skrämmande många hundar som sitter i bilen medan ägaren är och handlar, mm! Skrikandes

Jag har därför gjort en lapp som jag tänker skriva ut och hänga upp på alla anslagstavlor jag hittar + sätta under vindrutetorkare på de bilar där det är hundar i bilen medan ägaren springer ärenden!

Ni får mer än gärna göra likadant i hela vårt avlånga land, tillsammans kanske vi kan få iallafall någon att lämna hunden hemma istället!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Linnea
5/20/10, 9:01 AM
#1

Jättebra idé!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

BARFmycat
5/20/10, 9:16 PM
#2

Hur är det med att veva ner rutorna, hjälper det något?
Det är ju även klokt att ställa bilen i skuggan så det inte blir så hett samt att ha vatten i bilen tycker jag är en självklarhet.

Finns ju tom folk som lämnar spädbarn i bilen som dör!Obestämd

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Issm
5/20/10, 10:06 PM
#3

#2 Att veva ner rutorna hjälper inte mycket, och inte att ställa i skuggan heller egentligen.

Att öppna upp hela bakskuffen kan funka ok, men då måste man ha bur, samt att man får riskera att främmande människor går fram till hunden/arna.

HannaM
5/21/10, 12:18 AM
#4

Har aldrig förstått hur folk tänker när dom lämnar hundar (eller andra djur eller barn) i bilen. Har dom aldrig själva suttit i en bil med avstängd fläkt/ac när det varit varmt? Eller gått och satt sig i bilen en solig dag när den stått parkerad i solen? Tycker man borde kunna göra kopplingen att det blir VARMT. Mycket varmt. Men nej, folk fortsätter vara korkade. Mutter, mutter.

HannaM
5/21/10, 12:20 AM
#5

En fundering förresten, hur är det med att slå in rutan och släppa ut djuret? Bortsett från att jag skulle göra det oavsett om man får eller inte men hur ses det av rättsväsendet?

AnneN
5/21/10, 12:26 AM
#6

#5 Vid fara för djurets liv så finns det stöd för det i någon brottsbalk (kommer inte ihåg exakt), men det är tillåtet för att rädda djuret.

Kan dock vara bra att först ringa polis eller be någon förbipasserande vara vittne, om det finns tid för det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
HannaM
5/21/10, 12:30 AM
#7

Kanske kan vara något att skriva på lapparna också? Så folk vet att dom inte hamnar i alltför mycket trubbel om dom gör det?

Ninja
5/21/10, 12:43 AM
#8

LÄNK till en artikel om hundar i bil, står om brottsbalken #6 skriver om samt hur hög temperaturen i en bil kan bli. Skrämmande!!

Att man kan sätta upp lappar och på så vis informera/påminna folk har jag inte tänkt på, men det ska jag absolut ta till mig.

AnneN
5/21/10, 12:48 AM
#9

#7 ska se när jag hinner fixa in det.

#8 Tack för länken Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Linnea
5/21/10, 11:32 AM
#10

Jag skulle vilja ha en tabell där man ser hur snabbt det blir varmt om man sätter bilen tex mitt på dagen. Inte många som lämnar bilen i flera timmar. Om jag tex lämnar hunden i bilen (inte för att jag skulle göra det) kl 11 på förmiddagen, säg att det är 24 grader varmt och sol. Hur snabbt blir det ex 50 grader i bilen? Eller 80?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

AnneN
5/21/10, 12:34 PM
#11

#10 Tyvärr har jag inte lyckats hitta någon sådan tabell, men om någon hittar en så får ni gärna hojta!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

BARFmycat
5/21/10, 2:09 PM
#12

Men det fanns en tabell inne på någon sajt, hundar tror jag att det är.. Ska kika, återkommer strax!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BARFmycat
5/21/10, 2:12 PM
#13

Retriever I Fokus var det som skrev om bilens temperatur, här är länken till tråden;

http://retriever.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=9c607745-8d1b-46e3-a713-2ceef5bcd300&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Man kanske ska fråga Tina snällt om man får låna bildenOskyldig

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Linnea
5/21/10, 2:17 PM
#14

Det var samma tabell.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

BARFmycat
5/21/10, 2:57 PM
#15

Det var i och försig kanske samma tabell som Ninja länkade till, fast med en annorlunda lookTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BARFmycat
5/21/10, 3:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Men åh, jag har ju inte kunnat öppna den där Adobe filen förut, nu kunde jag det och då såg jag ju att det var samma tabell där som på länken Ninja lade ut, my bad!

Infogar den tabellen här i text så den går att läsa på en gång utan att man behöver öppna något, för fler som kanske har problem med Adobe iblandFlört

Synd att de verkar utgå ifrån att man ställer bilen mitt i solen, hade varit bra med skuggtemperaturer ocksåObestämd

**
Så varmt blir det i bilen;**

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Linnea
5/21/10, 3:42 PM
#17

Ja och det händer nog inte så ofta att man ställer bilen 8.30 och kommer tillbaka 13.30. Man lämnar nog oftast ca 1-3 timmar. Yttertempen är ju i princip samma om man ställer bilen kl 12 och kommer tillbaka kl 13. Sen vill jag som du veta skillnaden mellan sol och skugga och hur mycket det hjälper med öppna fönster.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

willowpysen
5/24/10, 12:27 PM
#18

Ett tips är att om man lämnar hunden i bilen en kortare stund, jag tänker på sommaren kanske, när vi åker till sjön och badar och hunden får hänga med, så kanske man tar en snabbis in till coop och handlar med sig lite fika eller nåt, då stannar hunden i bilen max. 10min. öppna då alla rutor, och skriv en lapp och sätt på rutan att ägaren kommer inom 10min, från detta klockslag…..

Man kan även ta med ett fuktigt badlakan att lägga över hunden, och det ska tydligen finnas kylbäddar att köpa som man fyller med vatten och som håller hunden sval, funderar på att köpa en sån för inomhusbruk i sommar när det blir ännu varmare……

"En stund i taget - här & nu"

HannaM
5/24/10, 2:34 PM
#19

#18 Eller, när ni åker till sjön och uppenbarligen är mer än en person så lämnar man en ute med hunden utanför bilen? Det blir hysteriskt varmt på bara tio minuter även om du har rutorna nervevade.

willowpysen
5/31/10, 11:43 AM
#20

#19 Självklart är det alternativet det bästa ;)

"En stund i taget - här & nu"

Annons:
Upp till toppen
Annons: